Vilken Samsung Galaxy S22 modell hade ni valt?

Permalänk
Medlem

Vilken Samsung Galaxy S22 modell hade ni valt?

Börjar bli dags att välja ny telefon genom operatören som jag har. Har i dagsläget en Samsung Galaxy S9 som jag är väldigt nöjd med än idag, har haft den i nästan fyra år nu. Supporten för telefonen börjar sjunga på sista versen eller har redan tagit slut? Det har inte riktigt varit någon modell (från Samsung) efter S9:an som "hållit måttet" enligt mig. Dom har ju bantat ner telefonerna sen den släpptes och tagit bort hörlurs jacket, möjligheten att sätta i minneskort och sänkt upplösningen på skärmarna m.m. Har väl kommit fram till att dom här grejerna kanske inte är direkt livsviktiga längre.

Det står mellan vanliga S22:an och S22+ och S22 Ultra, tror jag. Lutar nog mest åt någon av dom två förstnämnda. Ultra känns som den kan bli lite för stor och osmidig att ha med sig i fickan, speciellt eftersom den har skarpa hörn (inte rundade som dom andra).

Är det nån som har någon av dessa? Vilken rekommenderar ni? Är även öppen för förslag på andra Android telefoner som motsvarar dessa.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Rundade eller skarpa hörn har ju typ noll påverkan? Se över vad du är mest bekväm med, åk till butik och känn på dem istället.

Min S21Ultra har upplösning på 3200x1440p medans S21 har variabel upp till 2960x1440 vilket S9/S9+ också. S22U har variabel mellan 1544x720, 2316x1080 och 3088x1440..

Permalänk
Medlem

Jag stod inför samma val men kom på att S21U gillade jag mer sant att jag tidigare hade en note. Använde pennan max 10 gånger kanske.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Lätt val för fd Note ägare, S22 Ultra som har pennan med en massa extra funktioner. Använder den ofta med kameran, pennans knapp blir avtryckare när telefonen kan hållas eller placeras fritt. En lista på S22 pennfunktioner:
https://www.xda-developers.com/samsung-galaxy-s22-ultra-s-pen...

Din S9 har redan fått den sista säkerhetsuppdateringen, men den kan användas ett tag till.

Ett tips är att vänta på S23 Ultra släppet, då kan du välja på senaste, eller förra till lägre pris. Nästa årsmodell bör komma i januari 2023. Eller någon Black Friday deal innan dess...

/Edit, spec jämförelse mellan S9 och S22 Ultra:
https://m.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=11251&idPhone2=8...

Permalänk
Medlem

Har en S22 sen release, valde den pga storleken. Det enda jag skulle kommentera är väl batteriet. Om man känner sig bekväm med Xiaomi skulle jag kanske kolla på en Xiaomi 12 (Pro?) som är lite större men som har bättre batteritid har jag hört. Jag hittade en bra deal på tradera på min S22 inkl försäkring som avgjorde för mig. I dagsläget är ju Nothing Phone 1 tjusig, men jag vet väldigt lite om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Rundade eller skarpa hörn har ju typ noll påverkan? Se över vad du är mest bekväm med, åk till butik och känn på dem istället.

Min S21Ultra har upplösning på 3200x1440p medans S21 har variabel upp till 2960x1440 vilket S9/S9+ också. S22U har variabel mellan 1544x720, 2316x1080 och 3088x1440..

Jag tänkte bara att en telefon som är ganska stor och kanske går tajt ner i fickan skulle vara bökigare att hålla på med om den har skarpa hörn som kan ta i. Men det är klart, det kanske inte har så stor inverkan som jag föreställer mig?

Skrivet av Dashio:

Jag stod inför samma val men kom på att S21U gillade jag mer sant att jag tidigare hade en note. Använde pennan max 10 gånger kanske.

Jag har aldrig haft en note, bara "vanliga" telefoner. Vet inte om jag skulle använda pennan så mycket om jag valde S22 Ultra, men man vet aldrig.

Skrivet av ToxicX:

Lätt val för fd Note ägare, S22 Ultra som har pennan med en massa extra funktioner. Använder den ofta med kameran, pennans knapp blir avtryckare när telefonen kan hållas eller placeras fritt. En lista på S22 pennfunktioner:
https://www.xda-developers.com/samsung-galaxy-s22-ultra-s-pen...

Din S9 har redan fått den sista säkerhetsuppdateringen, men den kan användas ett tag till.

Ett tips är att vänta på S23 Ultra släppet, då kan du välja på senaste, eller förra till lägre pris. Nästa årsmodell bör komma i januari 2023. Eller någon Black Friday deal innan dess...

/Edit, spec jämförelse mellan S9 och S22 Ultra:
https://m.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=11251&idPhone2=8...

Ja, jag misstänker att sista säkerhetsuppdateringen har varit, för min operatör (tre) ville att jag skulle installera deras säkerhets app sist jag förlängde abonnemanget.

Tyvärr kan jag inte vänta tills S23 släppet, tre har precis skickat meddelande om att det börjar att bli dags för att uppdatera/förlänga abonnemanget. Jag vill helst satsa på någonting som dom har just nu. Tycker det är bättre (även om det blir dyrare i slutändan) att låta telefonen vara en del av abonnemangskostnaden varje månad än att betala fulla priset på en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Har en S22 sen release, valde den pga storleken. Det enda jag skulle kommentera är väl batteriet. Om man känner sig bekväm med Xiaomi skulle jag kanske kolla på en Xiaomi 12 (Pro?) som är lite större men som har bättre batteritid har jag hört. Jag hittade en bra deal på tradera på min S22 inkl försäkring som avgjorde för mig. I dagsläget är ju Nothing Phone 1 tjusig, men jag vet väldigt lite om den.

Hur pass dålig är batteritiden? Är den märkbart sämre än många motsvarande telefoner i samma klass? Beror väl på vad man gör med telefonen kanske.

Har ingen erfarenhet av Xiaomi alls. Jag har lite erfarenhet av Huawei dock, och den är inte den bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Hur pass dålig är batteritiden? Är den märkbart sämre än många motsvarande telefoner i samma klass? Beror väl på vad man gör med telefonen kanske.

Har ingen erfarenhet av Xiaomi alls. Jag har lite erfarenhet av Huawei dock, och den är inte den bästa.

Jag sitter på en Galaxy S22+ (hade tidigare en S9+) och batteritiden är tyvärr väldigt mycket sämre än sambons iPhone 13 Pro Max. Det är väldigt synd hur Samsung år för år lyckas släppa mobiler med i princip ingen förbättring alls medan Apple fortfarande gör hyfsat stora förbättringar (i både batteritid och prestanda) år efter år. Har ingen erfarenhet av Xiaomi eller Huawei, men min gamla Sony (z3 compact) hade inte problem med standbytiden på samma sätt som alla Samsungs jag har ägt

Permalänk
Medlem

Vanliga S-modellen går knappt att få ner i fickan, vet inte varför man skulle vilja ha en större om man inte har en väska.
Önskar de gjorde en mindre modell istället.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Libra-75:

Jag tänkte bara att en telefon som är ganska stor och kanske går tajt ner i fickan skulle vara bökigare att hålla på med om den har skarpa hörn som kan ta i. Men det är klart, det kanske inte har så stor inverkan som jag föreställer mig?

Förstår vad du menar, bör inte vara några problem om man inte har väldigt små fickor redan från början men då är ju telefonens storlek knappast problemet;)

Skrivet av Bozzeta:

Vanliga S-modellen går knappt att få ner i fickan, vet inte varför man skulle vilja ha en större om man inte har en väska.
Önskar de gjorde en mindre modell istället.

Hur små fickor har du egentligen eller har du dambyxor?

Skrivet av PatrickP:

Jag sitter på en Galaxy S22+ (hade tidigare en S9+) och batteritiden är tyvärr väldigt mycket sämre än sambons iPhone 13 Pro Max. Det är väldigt synd hur Samsung år för år lyckas släppa mobiler med i princip ingen förbättring alls medan Apple fortfarande gör hyfsat stora förbättringar (i både batteritid och prestanda) år efter år. Har ingen erfarenhet av Xiaomi eller Huawei, men min gamla Sony (z3 compact) hade inte problem med standbytiden på samma sätt som alla Samsungs jag har ägt

Well jo tester visar att 13 Po har bättre batteritid men S22U har ju också större skärm och annan hårdvara vilket är bidragande

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Jag sitter på en Galaxy S22+ (hade tidigare en S9+) och batteritiden är tyvärr väldigt mycket sämre än sambons iPhone 13 Pro Max. Det är väldigt synd hur Samsung år för år lyckas släppa mobiler med i princip ingen förbättring alls medan Apple fortfarande gör hyfsat stora förbättringar (i både batteritid och prestanda) år efter år. Har ingen erfarenhet av Xiaomi eller Huawei, men min gamla Sony (z3 compact) hade inte problem med standbytiden på samma sätt som alla Samsungs jag har ägt

Har själv inte haft problem med standbytiden alls på dom Samsung telefoner och platta som jag har haft (S3, S5, S9 och A7 platta). Så är S22:an motsvarande som dessa så är det inget problem för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Well jo tester visar att 13 Po har bättre batteritid men S22U har ju också större skärm och annan hårdvara vilket är bidragande

Nu jämförde jag dock iPhone 13 Pro Max (6,7 tum) vs Galaxy S22+ (6,6 tum), så storleksmässigt är de väldigt lika, men batterimässigt är det som natt och dag. Och då är alltså både prestandan och batteritiden till en klar fördel för Apple

Skrivet av Libra-75:

Har själv inte haft problem med standbytiden alls på dom Samsung telefoner och platta som jag har haft (S3, S5, S9 och A7 platta). Så är S22:an motsvarande som dessa så är det inget problem för mig.

Jag skulle säga att det är motsvarande, dvs katastrof jämfört med konkurrenterna. Men om batteritiden har varit okej för dina användningsområden på de tidigare mobilerna så är ju inte S22:an på något sätt sämre. Bara helt enkelt inte direkt mycket bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Förstår vad du menar, bör inte vara några problem om man inte har väldigt små fickor redan från början men då är ju telefonens storlek knappast problemet;)

Hur små fickor har du egentligen eller har du dambyxor?

Nä, det ska nog egentligen inte vara ett problem. Så jäkla mycket större är den ju inte om man tittar på måtten.

Tänkte samma sak. Har man väldigt små fickor så kan jag se hur dom vanliga S-modellerna skulle vara för stora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

tre har precis skickat meddelande om att det börjar att bli dags för att uppdatera/förlänga abonnemanget. Jag vill helst satsa på någonting som dom har just nu. Tycker det är bättre (även om det blir dyrare i slutändan) att låta telefonen vara en del av abonnemangskostnaden varje månad än att betala fulla priset på en gång.

Telefonen är inte en del av abonnemangskostnaden utan du betalar en extra kostnad varje månad för den - en reguljär delbetalning utöver vad abonnemanget kostar. Självklart vill Tre att du binder om dig direkt, men det är ingenting du behöver göra om du inte har någon gammal abonnemangsform som upphör existera om du inte binder dig nu.

Du kan låta abonnemanget löpa utan att delbetala för telefon, och sedan binda dig och delbetala en ny telefon på dina egna villkor istället för att låta Tre stressa dig.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Fastnade på S22 Ultra just för pennan, trots storleken är den inte irriterande stor i byxorna. Å andra sidan har jag aldrig tighta jeans eller liknande så de får plats en till också lätt. Har mode-koll som en gungbräda och går runt i typ servicebyxor konstant 😆

Prestandamässigt vet jag inte om jag ser något jätte-hopp mot min förra telefon, är så pass ointresserad egentligen så jag vet inte ens vad jag hade förut, dottern fick ärva den, men skärmstorleken var närapå lika stor. (Xoami var det iallafall).
Kameran märker jag av helt klart och skärmen, att stå i solljus och fortfarande se skärmen var imponerande, åtminstone för mig 😁

Batteritiden mot min tidigare Xoami är sämre, även fast jag gör ungefär samma saker. Men trådlös laddare lite här o där har gjort att jag lägger ifrån mig den på rätt ställe så det blir sällan problem.
Ska väl tilläggas att jag inte har gjort några som helst optimeringar eller inställningar av strömförbrukning eller liknande.

Kikade på vanliga S22 också, men alldeles för liten för mig.
Pennan i sig är som andra också nämnt helt underbar, används i så många andra lägen än att just skriva med.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk

S22 plus har bättre batteritid än s22

plus har högre ljusstyrka än vanliga s22
men det är väl tveksamt om det är något man märker

ultra har ju böjda skärmkanter
s22 / plus har ju en platt skärm

hur mycket mobilt bredband förbrukar du idag
kanske värt att byta till fello ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av picolosan:

hur mycket mobilt bredband förbrukar du idag
kanske värt att byta till fello ?

Inte mycket alls. Jag har det lägsta man kan ha hos Tre (5 GB) just nu och klarar mig fint på det. Använder mest nätet (för tyngre grejer) när jag har tillgång till Wi-Fi.

Permalänk

såg att comviq har bra pris : s22 plus med 8 gb surf 436 i månaden i 24 månader = 10464 kr

tre : s22 plus med 5 gb surf 634 i månaden i 24 månader = 15216 kr

värt att fundera på om du nu inte fick något bra erbjudande från tre

Permalänk
Medlem

Jag tackar för svaren jag fått här. Det blev en S22+, den dyker upp om några dagar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PatrickP:

Jag sitter på en Galaxy S22+ (hade tidigare en S9+) och batteritiden är tyvärr väldigt mycket sämre än sambons iPhone 13 Pro Max. Det är väldigt synd hur Samsung år för år lyckas släppa mobiler med i princip ingen förbättring alls medan Apple fortfarande gör hyfsat stora förbättringar (i både batteritid och prestanda) år efter år. Har ingen erfarenhet av Xiaomi eller Huawei, men min gamla Sony (z3 compact) hade inte problem med standbytiden på samma sätt som alla Samsungs jag har ägt

Nu jämför du med det allra bästa på marknaden, alltså IP 13 Pro Max, om du går ner till "sämre" modeller ser Samsungen riktigt bra ut. Dock kan jag hålla med att just SGS22 inte har varit någon större förbättring när det gäller annat än Video och kamera.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Nu jämför du med det allra bästa på marknaden, alltså IP 13 Pro Max, om du går ner till "sämre" modeller ser Samsungen riktigt bra ut. Dock kan jag hålla med att just SGS22 inte har varit någon större förbättring när det gäller annat än Video och kamera.

Absolut är det en lite oschysst jämförelse av mig då iPhone 13 Pro Max kostar i runda slängar 20-30% mer. Självklart bör man få bättre prestanda och batteritid hos en telefon som är 20-30% dyrare, men jämför man dem bredvid varandra är det otroligt hur brutalt stor skillnad det är i vissa avseenden, långt större än vad man (iaf jag) skulle gissa på om man bara såg prislapparna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Jag tackar för svaren jag fått här. Det blev en S22+, den dyker upp om några dagar.

Förstår vad du menar med skarpa hörn. Samma för mig, S22 Ultra gick bort pg.a denna anledning. Hade den haft runda hörn hade jag nog övervägt.
Har tidigare haft en Sony med liknande vassa kanter. Slutade med att den skavde hål i byxfickorna, vilket man inte vill vara med om.
Blev en S22+ för mig av den anledningen.
Grattis till nya telefonen

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Förstår vad du menar med skarpa hörn. Samma för mig, S22 Ultra gick bort pg.a denna anledning. Hade den haft runda hörn hade jag nog övervägt.
Har tidigare haft en Sony med liknande vassa kanter. Slutade med att den skavde hål i byxfickorna, vilket man inte vill vara med om.
Blev en S22+ för mig av den anledningen.
Grattis till nya telefonen

Ja, efter att jag fått hem nya telefonen så inser jag att det var ett bra val. Den är betydligt större än min förra (S9) och då är Ultra ännu större, med skarpa hörn. Så än så länge är jag nöjd med mitt val.

Permalänk

https://www.notebookcheck.net/Samsung-Galaxy-S22-Ultra-5G-rev...
Varför betalar folk en förmögenhet för denna?
Prestanda imponerar inte....
Finns det någon Samsung som är prisvärd?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Greyguy1948:

https://www.notebookcheck.net/Samsung-Galaxy-S22-Ultra-5G-rev...
Varför betalar folk en förmögenhet för denna?
Prestanda imponerar inte....
Finns det någon Samsung som är prisvärd?

Vad jämför du med?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Vad jämför du med?

Alla andra än Samsung från 5000 SEK är väl lika bra eller bättre?
Snapdragon 888 eller 8 generation 1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Greyguy1948:

Alla andra än Samsung från 5000 SEK är väl lika bra eller bättre?
Snapdragon 888 eller 8 generation 1

På vilka grunder drar du detta påstående?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

På vilka grunder drar du detta påstående?

Har du läst länken med alla tester?
Jag gav 5000 SEK för min Motorola med Snapdragon 888 5G
En ny mobil bör vara snabbare om den är så mycket dyrare......

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Greyguy1948:

Har du läst länken med alla tester?
Jag gav 5000 SEK för min Motorola med Snapdragon 888 5G
En ny mobil bör vara snabbare om den är så mycket dyrare......

Om man tycker att CPU:n är allt som räknas, så ja då har du en poäng. Det finns ju mer på en mobil än en CPU, så helheten kanske blir annorlunda en delen?

Men för en "vanlig" användare kan en Motorola vara väldigt bra och tillräcklig.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Köpte S22, gillar den men vilket katastrofalt dåligt batteri...bara över natten från 100% till 92% i standby...min gamla S7 edge har bättre batteri trots sin ålder...