Permalänk
Medlem

Sony x89k eller LG C1 65 tum

Hej, vi är inne på att köpa ny tv och har hamnat mellan dessa modeller:

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Jag har alltid varit emot Sony men vad jag har hört och fått förklarat för mig är att Sony ska vara bättre.
Men LG C1 har ju fått bäst betyg överallt.

Någon TV kunnig som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Bildexpert 📺

Kolla med TV-guiden: https://www.sweclockers.com/artikel/33206-tv-guiden-2021-2022...

LG OLED C1 är rejält bättre TV än Sony X89K som är något av tredje rangens modell från Sony. OLED C1 bör jämföras med Sonys egna OLED A80J eller deras bästa LCD: X95J när vi jämför modeller från samma år, 2021

Notera också matchningen här: X89K är en 2022-modell som är efterföljaren till X89J. Det betyder att du betalar mest pengar för att den är ny där 2021-modellen X89J kostar runt 10.000 kr för 65 tum.

X89K är därför både dyrare och märkbart sämre än OLED C1 så som priserna ser ut idag. På sommaren köper man modeller från förra året till fyndpriser och väntar med årets modeller till höstens reapriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kolla med TV-guiden: https://www.sweclockers.com/artikel/33206-tv-guiden-2021-2022...

LG OLED C1 är rejält bättre TV än Sony X89K som är något av tredje rangens modell från Sony. OLED C1 bör jämföras med Sonys egna OLED A80J eller deras bästa LCD: X95J när vi jämför modeller från samma år, 2021

Notera också matchningen här: X89K är en 2022-modell som är efterföljaren till X89J. Det betyder att du betalar mest pengar för att den är ny där 2021-modellen X89J kostar runt 10.000 kr för 65 tum.

X89K är därför både dyrare och märkbart sämre än OLED C1 så som priserna ser ut idag. På sommaren köper man modeller från förra året till fyndpriser och väntar med årets modeller till höstens reapriser.

Okej men bildmässigt så låter det som att det inte finns mycket att fundera på. Men läste med att man inte kan få in vissa appar på LG men på Sony får man in de flesta.
Vilket märke anser du är bäst?
Om man jämför LG C1 med Sonys motsvarighet, vilken hade du gått på då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fodde:

Okej men bildmässigt så låter det som att det inte finns mycket att fundera på. Men läste med att man inte kan få in vissa appar på LG men på Sony får man in de flesta.

För appar, kolla på extern enhet som Nvidia Shield eller Apple TV är mitt förslag.

Om du läser guiden så ser du att Sony’n är en medelklass IPS-led jämfört med toppklass OLED från LG. Vad som är mest rätt för dig får du avgöra utifrån dina behov.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Fodde:

Sony A90J är steget bättre i fråga om bildkvalitet för filmtittande jämfört med OLED C1 men har fortfarande ett prispremium. Sony A95K (2022) är ytterligare steget bättre än A90J i sin tur men då är vi på det tredubbla priset mot C1 i dagsläget.

Sony A80J är mer jämnbördig med C1. Ifall du är ute efter färgprecision för filmtittande kommer A80J vara steget bättre men för de flesta är de två väldigt jämbördiga.

Ifall du kan tänka dig LCD är det som skrivet Sony X95J du ska titta på för att få något som kan matcha OLED C1 och erbjuda en ljusstyrka som C1 inte kan ge. Steget nedanför är Sony X90-94J som är sämre än C1 på de flesta punkter. X89-modellerna är sedan ytterligare ett steg nedför den modellen, alltså tredje rangen mot både Sonys och LG:s OLED. Så aldrig någon jämförelse egentligen.

Fördelen LG OLED mot Sony OLED är att LG säljs av många fler, har så gott som alltid lägre pris och de har de mest utförliga spelfunktionerna bland OLED-modellerna.

Finns inget märke som är "bäst" utan alla har sina styrkor och svagheter inom olika områden. Precis som med allting annat i livet.

Permalänk

Jag hade lite samma funderingar. Tänkte köpa en X89J men den var slutsåld där jag skulle köpa, X89K är som sagt väldigt mycket dyrare och tom tillverkaren har problem med att ange vad som är bättre mer än att den kostar mer.

När det gäller märken så har de olika smarttvplattformar och dessa är olika bra. Sony kör GoogleTV som har störst utbud av appar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag hade lite samma funderingar. Tänkte köpa en X89J men den var slutsåld där jag skulle köpa, X89K är som sagt väldigt mycket dyrare och tom tillverkaren har problem med att ange vad som är bättre mer än att den kostar mer.

Den är antagligen inte märkbart bättre utan just endast en upprepning av X89J. Priset på X89K är högt enbart av den enkla anledningen att modellen lanserades 2022 och det är fortfarande 2022 med tre månader kvar till Black Friday. Samma priscykel som upprepas år efter år. Inget annat. Och det återstår att se hur inflationen slår mot reapriserna.

Sony X89-modellen är dessutom samma som X85 fast i något mer lyxig förpackning. X89 är lokal variation som inte presenteras som egen modell av Sony utan är just en variant av X85-modellen. Kan skilja sig på sådant som inbyggd mikrofon och att Bravia-kameran kanske ingår. Är bortom vad jag orkar hålla i huvudet i alla fall. Helt klart inget som rör själva bildkvaliteten och bildtekniken.

Sony räknar själva alla X8-modeller till sina basmodeller. X85 och X89 skiljer sig sedan tydligast från X80-modellen på att de senare saknar 4K/120 och ska ha enklare paneler/lägre ljusstyrka om man får tro rtings. Samma skillnad var det för 2021-modellerna där X85/X89 är en bättre TV än X80.

Permalänk
Medlem

När det gäller märken så har de olika smarttvplattformar och dessa är olika bra. Sony kör GoogleTV som har störst utbud av appar.

Så vad blev det för dig?

Permalänk
Skrivet av Fodde:

Så vad blev det för dig?

Jag kom hem tomhänt med svansen mellan bena. Allt var förberett för köpet med att göra ordning bilen för transport. Och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag tror jag väntar in Black Freday.

Jag gillar bra saker och kan betala mycket för mycket bättre. Men endast betala mycket extra för uppdateringar som inte ens tillverkaren har svårt att argumentera för att det är bättre gillar jag ej.

Permalänk
Medlem

Jag köpte CX (dvs 2020-modellen) förra året och är otroligt nöjd.
Skulle göra om köpet vilken dag som.

Kör en Intel Nuc till TV:n för all media.

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag gillar bra saker och kan betala mycket för mycket bättre. Men endast betala mycket extra för uppdateringar som inte ens tillverkaren har svårt att argumentera för att det är bättre gillar jag ej.

Varför tittade du på en tredje klassens modell som X89 när du har den strävan efter kvalitet och de förutsättningarna att betala för kvalitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fodde:

Hej, vi är inne på att köpa ny tv och har hamnat mellan dessa modeller:

Jag har alltid varit emot Sony men vad jag har hört och fått förklarat för mig är att Sony ska vara bättre.
Men LG C1 har ju fått bäst betyg överallt.

Någon TV kunnig som kan hjälpa mig?

https://www.reddit.com/r/HTBuyingGuides/comments/vaxwss/home_...

https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x80k

https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c1-oled

(X89K är europeiska namnet på X80K).

Finns inte mycket att diskutera .. C1 är en betydligt bättre TV och dessutom billigare. Jag har CX-varianten och saknar inte någon särskilt app på TV:n. Det mesta finns inklusive SVT-play. Skulle det finns behov av någon app som saknas så köper du till en Chromecast eller dylikt. Mellanskillnaden mellan dessa TV räcker ju gott och väl.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Varför tittade du på en tredje klassens modell som X89 när du har den strävan efter kvalitet och de förutsättningarna att betala för kvalitet?

Just Sony x89j har jag en närstående bekant som har och mina supportärenden till denna hade blivit enklare. Därför hade jag valt en Sony x89j framför liknande om valen hade varit väldigt lika.

Angående strävan efter kvalite så har jag blivit några år gammal. Jag har under denna tid köp en massa prylar och jag har insett att det oftast efter något år kommer något bättre. Det är då en balansgång på hur man med en begränsad budget kan få maximal upplevelse under en lång tid. Jag gör absolut ingen skillnad på TV-apparater, datorer, mobiltelefoner, bilar.
Och då försöker lägga mig i prisklasser och byter som jag anser är rimligt.
10 000kr för en tv och högst ha den i 10år tycker jag är rimligt, det kan tyckas vara snålt, men jag kollar hellre inte mycket på tv utan det blir mest vid datorn. Mest tydligt syns mitt tankesätt vid mobiler, aldrig någonsin jag skulle köpa en standard ej vikbar telefon för över 10 000kr och ha den i hela 5år, när jag redan innan den är lanserad vet stora brister som jag stör mig på men snart kommer lösas i kommande versioner av mobilen.

*edit*
Detsamma gäller brister med tv. Jag har använt Samsungs presentationskärmar och sett funktioner som imponerar. Man kan splittra skärmen lite hur man vill, man kan få presentationsskärmen själv hämta data från olika källor som databaser. Dagens tv-apparater även de dyraste känns funktionsmässigt för mig, som vanligt folk känner när de tar fram en gammal crt-tv.
Men dagens tvapparater lär utvecklas snabbt. Men det är därför jag själv idag inte köper en svindyr för att ha i kanske 20år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Sony A90J är steget bättre i fråga om bildkvalitet för filmtittande jämfört med OLED C1 men har fortfarande ett prispremium. Sony A95K (2022) är ytterligare steget bättre än A90J i sin tur men då är vi på det tredubbla priset mot C1 i dagsläget.

Sony A80J är mer jämnbördig med C1. Ifall du är ute efter färgprecision för filmtittande kommer A80J vara steget bättre men för de flesta är de två väldigt jämbördiga.

Ifall du kan tänka dig LCD är det som skrivet Sony X95J du ska titta på för att få något som kan matcha OLED C1 och erbjuda en ljusstyrka som C1 inte kan ge. Steget nedanför är Sony X90-94J som är sämre än C1 på de flesta punkter. X89-modellerna är sedan ytterligare ett steg nedför den modellen, alltså tredje rangen mot både Sonys och LG:s OLED. Så aldrig någon jämförelse egentligen.

Fördelen LG OLED mot Sony OLED är att LG säljs av många fler, har så gott som alltid lägre pris och de har de mest utförliga spelfunktionerna bland OLED-modellerna.

Finns inget märke som är "bäst" utan alla har sina styrkor och svagheter inom olika områden. Precis som med allting annat i livet.

Så man kan se det såhär.

Om man inte vill köpa LG C1 (som nu verkar vara mest prisvärd och mest för pengarna) utan vill ha SONY i liknannde prisklass så är det dessa modellerna:

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Fodde:

Så man kan se det såhär.

Om man inte vill köpa LG C1 (som nu verkar vara mest prisvärd och mest för pengarna) utan vill ha SONY i liknannde prisklass så är det dessa modellerna:

X95J eller A80J är frågan om du vill ha LCD med hög ljusstyrka eller en OLED. Så det som lämpligast matchar ditt behov.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Samlooh:

(X89K är europeiska namnet på X80K).

Kolla mitt inlägg från kl 21:11 ovan: X89K är samma modeller som X85K fast med lite mer lull-lull. X80K är en ännu enklare modell, Sonys instegsmodell rentav – med 60 Hz-panel, lägre ljusstyrka etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

X95J eller A80J är frågan om du vill ha LCD med hög ljusstyrka eller en OLED. Så det som lämpligast matchar ditt behov.

X95J är väl en LED inte LCD?
A80J en OLED.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Fodde:

X95J är väl en LED inte LCD?
A80J en OLED.

Kolla gärna mina guider, jag har förklarat detta till världens ände i flera år.

Alla TV i dagens utbud är LED, lysdiod, i någon form. OLED är Organisk LED. Den teknik som inte är OLED består av LCD (IPS- eller VA-panel) med olika former och arrangemang av lysdioder som bakgrundsbelysning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jobbigt detta.
LG C1 och Sony A90J verkar ju vara "identiska" men Sony är 4000:- dyrare.
Sen har vi Sony X95J men icke OLED då, jättesvårt att välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fodde:

Jobbigt detta.

Köp en C1. Absolut mest buck / pang för pengarna. Tror väldigt få skulle se skillnad på en C1 och (jag tror du menar) en A80J i ett blindtest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Köp en C1. Absolut mest buck / pang för pengarna. Tror väldigt få skulle se skillnad på en C1 och (jag tror du menar) en A80J i ett blindtest.

jag tänker lite så men Sony har dock Google systemet som jag skulle föredra, men inte för 4000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fodde:

jag tänker lite så men Sony har dock Google systemet som jag skulle föredra, men inte för 4000:-

Enkelt löst, köp en Chromecast med Google TV för dryga 800 spänn

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5549884

Permalänk
Medlem

Köpte C1 65 och är bra nöjd med ljusstyrkan.. Stäng av energi sparläget

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Fodde:

Jobbigt detta.

A90J har bättre panelkvalitet med handplockade och bättre kylning av panelen vilket påverkar prestanda, likt hur den kan hålla ljusstyrkan uppe och hur det motverkar retention. Det är vad som kostar pengar.

A80J går på LG Displays standardutbud och är kan därför vara mer ojämn i panelen, precis som LG:s C1. Sony har fortfarande mer precision när det kommer till bilden, särskilt i fråga om de fabriksinställningar som finns. LG har i sin tur mer utvecklade spelfunktioner.

X95J har ljusstyrkan om den önskan finns. Den kan lysa starkt i klass med utomhusreklam. Samtidigt som den kan släcka sitt eget ljus väldigt effektivt även om det inte blir exakt samma svarta botten som en OLED. Annars skulle jag säga att X95J är den LCD som lyckas bäst med att utnyttja både ljusstyrkan och komma ned till OLED-liknande nivå när man så vill. En flexibel produkt och en av få TV som är tipptopp för alla typer av rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

A90J har bättre panelkvalitet med handplockade och bättre kylning av panelen vilket påverkar prestanda, likt hur den kan hålla ljusstyrkan uppe och hur det motverkar retention. Det är vad som kostar pengar.

A80J går på LG Displays standardutbud och är kan därför vara mer ojämn i panelen, precis som LG:s C1. Sony har fortfarande mer precision när det kommer till bilden, särskilt i fråga om de fabriksinställningar som finns. LG har i sin tur mer utvecklade spelfunktioner.

X95J har ljusstyrkan om den önskan finns. Den kan lysa starkt i klass med utomhusreklam. Samtidigt som den kan släcka sitt eget ljus väldigt effektivt även om det inte blir exakt samma svarta botten som en OLED. Annars skulle jag säga att X95J är den LCD som lyckas bäst med att utnyttja både ljusstyrkan och komma ned till OLED-liknande nivå när man så vill. En flexibel produkt och en av få TV som är tipptopp för alla typer av rum.

Tack för bra svar!
A90J går nog bort pga priset.

Sen funderar jag.... Är nog mer inne på Sony dock är priset lite mycket ifall man kan få LG för 4000 mindre...

Permalänk
Medlem

På LG C1 så kunde jag streama direkt genom AIRplay från min Iphone fungerar detta på Sony också?

Permalänk
Medlem

Nu har jag fixat så jag får en Sony A80J för 15999:-
Det innebär att det "endast" skiljer 2000:- mellan LG C1 och Sony A80J....
Någon som tycker nått om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fodde:

Nu har jag fixat så jag får en Sony A80J för 15999:-
Det innebär att det "endast" skiljer 2000:- mellan LG C1 och Sony A80J....
Någon som tycker nått om detta?

Kul, får man fråga hur du lyckades med det?

Jag tror du kommer bli mycket nöjd! A80J verkar ha en liten liten edge över C1 out-ouf-the-box och färgmässigt om du tittar mycket på film till exempel.

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-c1-oled-vs-sony-a8...

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Kul, får man fråga hur du lyckades med det?

Jag tror du kommer bli mycket nöjd! A80J verkar ha en liten liten edge över C1 out-ouf-the-box och färgmässigt om du tittar mycket på film till exempel.

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-c1-oled-vs-sony-a8...

Man känner någon som känner någon
Känns om Sonyn är mer "stabil" i sin fysiska konstruktion