Digitalt från dator till 2ch förstärkare + sub. Blir det 2.1?

Permalänk
Medlem

Digitalt från dator till 2ch förstärkare + sub. Blir det 2.1?

Digital koppling från datorn till min stereoförstärkare, så förstärkarens DAC sköter omvandlingen.
Om jag köper en sub och kopplar till förstärkarens Sub-out, kommer datorn fatta att det finns en sub och skicka .1 ljudet också?
Alltså när jag kollar på en DTC/AAC/AC3-film från datorn med diverse olika typer av surroundljud, eller om man streamar nåt med surround...

Annars kanske det blir lite roligare filmljud ändå av att ha lägre frekvenserna boostade från stereoljudet, men vore ju riktigt coolt om man fick ut baskanalen separerad till just subben.
(Om jag köper en dvs.)

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Vad är det för stärkare du har? Tror det hänger på den om den klarar ta emot surroundljud.

Permalänk
Medlem

Aha, då är det nog kört eftersom den bara är 2 kanaler, men vad vet jag...

https://www.whathifi.com/yamaha/s501/review

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Om du har en stereoförstärkare med 2 högtalare, så spelar det ju ingen roll ifall du skickar multikanalsljud eller stereoljud, allt blir ju på de två högtalarna ändå. Har du då en sub kopplad till förstärkaren så kommer den spela de lägre frekvenserna.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Om du har en stereoförstärkare med 2 högtalare, så spelar det ju ingen roll ifall du skickar multikanalsljud eller stereoljud, allt blir ju på de två högtalarna ändå. Har du då en sub kopplad till förstärkaren så kommer den spela de lägre frekvenserna.

Aha, du menar att man får allt nedmixat till stereo, samma ljud ut i bägge högtalare plus subben?
Så man går garanterat miste om alla extra lågfrekventa effektljud som läggs på dedikerade subkanalen?
För de kommer väl inte med i vanliga stereoutskicket? (Eller det kanske de gör, bara att det krävs en sub för att få nytta av det?)

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Aha, du menar att man får allt nedmixat till stereo, samma ljud ut i bägge högtalare plus subben?
Så man går garanterat miste om alla extra lågfrekventa effektljud som läggs på dedikerade subkanalen?
För de kommer väl inte med i vanliga stereoutskicket? (Eller det kanske de gör, bara att det krävs en sub för att få nytta av det?)

Recensionen säger att man måste mixa om signalen innan förstärkaren får signalen.

Jag använder en gammal stereoförstärkare som som får signalen analogt och allt ljud mixas om till stereo via "LAV Audio decoder" som körs som om det vore ett "addon" till mediaspelaren. https://1f0.de/lav-audio/

Subben får hela signalen, den klipper bort dom högre frekvenserna själv.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Ok, men för att sammanfatta/förtydliga.
Finns det överhuvudtaget något 2.1 där ettan är separerad baskanal?
Eller innebär bara 2.1 att man har en sub till sitt stereosystem?

Är det bara att köra ut vanliga 2-kanaliga ljudet och så kommer subben att spela låga basljuden från alla filmer precis på samma sätt som om det vore ett 5.1 etc?
Att samma basljud från filmerna kommer med oavsett alltså?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Din förstärkare har ju en Sub ut/LFE. Så bara koppla in en bas där. Sän får du säga till datorn och kanske förstärkaren (om det går) att du nu har en bas okså.
Har förtärkaren inställningar om LFE och/eller små/stora högtalare? Så har det med bas utgången att göra (bör stå i manualen)
Då du skickar ljudet digitalt så ser jag inga större problem med att få .1 (LFE/bas) att fungera.

Ps. om du kör med toslink så kanske det ändå inte går (men lita inte på mig) men vet att om man skickar ljudet som pcm så klarar bara toslink sterio och om man vill ha 5.1 så behövs bittström, dolby eller DTS som signal. Annars får ljudet inte plats.
Men förstärkaren ska kunna skicka lågfikventa ljud till basen oavset genom "Sub ut" på förstärkaren, men då tar den bara det från sterio signalen och inte den sepparata LFE kanalen i så fall.

LFE = Låg frikväntefekt kanalen (i eng) = .1

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Lite dubbla bud alltså, huruvida .1 är en helt egen kanal, eller om det bara är lågfrekventa delen av vanliga stereomixen...

Jag kör toslink/optisk, och förstärkaren har ingen display eller menysystem så den går nog inte att göra något med.

Jag får se hur jag gör, men i vilket fall så blir väl filmer lite roligare att kolla på med en sub, även om den bara jobbar utifrån stereomixen.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Du bestämmer själv hur du vill mixa ljudet i uppspelaren/försteget. Skicka hela LFE till L/R. Brukar va en enkel checkbox i mjukvaran.

Du skickar ingen 2.1 signal via toslink/coax. Det som avses är stereoförstärkare med sub. Sen hanteras delning av vad du vill ha till subben respektive frontarna i din förstärkare.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Du bestämmer själv hur du vill mixa ljudet i uppspelaren/försteget. Skicka hela LFE till L/R. Brukar va en enkel checkbox i mjukvaran.

Du skickar ingen 2.1 signal via toslink/coax. Det som avses är stereoförstärkare med sub. Sen hanteras delning av vad du vill ha till subben respektive frontarna i din förstärkare.

Uppspelare/försteg = Windows i mitt fall, eftersom jag kör digitalt ut från datorn?
I Windows har jag inga settings för surround alls, kanske för att jag kör toslink ut...försvann en del settings när jag gick från analog ut till digital.

I förstärkaren finns som sagt inga settings för någonting avancerat, det är en vanlig gammaldags förstärkare som de såg ut för 30 år sen, bortsett att den har en sub-out.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Här säljs visst min stärkare i ett 2.1-paket i alla fall...

https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/yamaha-a-s501-ii-klipsch...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Uppspelare/försteg = Windows i mitt fall, eftersom jag kör digitalt ut från datorn?
I Windows har jag inga settings för surround alls, kanske för att jag kör toslink ut...försvann en del settings när jag gick från analog ut till digital.

I förstärkaren finns som sagt inga settings för någonting avancerat, det är en vanlig gammaldags förstärkare som de såg ut för 30 år sen, bortsett att den har en sub-out.

https://www.hembiobutiken.se/images/prod/337010-yamaha-a-s501-mkii-653_2.jpg

För att förstärkaren inte har nån inbyggd sk decoder kan den inte avkoda surround ljud kan du inte välja detta (nån får rätta mig om jag har fel).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ASBR:

Lite dubbla bud alltså, huruvida .1 är en helt egen kanal, eller om det bara är lågfrekventa delen av vanliga stereomixen...

Det kan vara både och beroende på var i signalkedjan du avser .1 är det diskreta LFE spåret på en film men basen har inte med det att göra utan den ligger i de normala ljudspåren och dekodern filtrerar ut den därifrån och har du en mer avancerad dekoder har du troligen "bassmanagement" där du kan ändra filter och hur man hanterar både bas och LFE på olika sätt.
.1 i högtalaränden syftar däremot på att du har en separat basmodul.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan vara både och beroende på var i signalkedjan du avser .1 är det diskreta LFE spåret på en film men basen har inte med det att göra utan den ligger i de normala ljudspåren och dekodern filtrerar ut den därifrån och har du en mer avancerad dekoder har du troligen "bassmanagement" där du kan ändra filter och hur man hanterar både bas och LFE på olika sätt.
.1 i högtalaränden syftar däremot på att du har en separat basmodul.

Ok, tack.
Men för någon som mig som har noll koll på surround, vad innebär detta?

Om jag kollar mkv/mp4 etc från datorn, med 2-kanalig toslink till min 2-kanaliga förstärkare, och köper en sub som kopplas till dess sub-out, får jag dedikerade .1-spåret då eller får jag någon kompromiss, eller blir det helt vanligt ljud bara att djupbasen förstärks något enormt och det därför ändå kan bli ganska bra filmkänsla av det hela?

Funderar på att köpa lite finare/klenare högtalare, och tänker då att en sub kan behövas, och då är det intressant att på förhand ha lite koll på om även filmtittande kan få sig ett lyft eller inte.
Annars kan större högtalare utan sub vara ett alternativ också...kanske...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Om jag kollar mkv/mp4 etc från datorn, med 2-kanalig toslink till min 2-kanaliga förstärkare, och köper en sub som kopplas till dess sub-out, får jag dedikerade .1-spåret då eller får jag någon kompromiss, eller blir det helt vanligt ljud bara att djupbasen förstärks något enormt och det därför ändå kan bli ganska bra filmkänsla av det hela?

Du kommer aldrig få ett separat dedikerat subspår med den förstärkaren. Den tar emot två kanaler och kan med hjälp av ett lågpassfilter "sortera ut" de lägre frekvenserna från dessa två kanaler och mixa dem till en subwoofer.

Det är i princip samma sak som gjorts med en film som mixats med två stereokanaler och en subkanal, dock med (förhoppningsvis) lite bättre finkornighet. Kontentan av kanelbullen är att det i slutänden inte blir så stor skillnad, förutsatt att alla filter och upp/nermixningar fungerar som de skall.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ASBR:

Ok, tack.
Men för någon som mig som har noll koll på surround, vad innebär detta?

Om jag kollar mkv/mp4 etc från datorn, med 2-kanalig toslink till min 2-kanaliga förstärkare, och köper en sub som kopplas till dess sub-out, får jag dedikerade .1-spåret då eller får jag någon kompromiss, eller blir det helt vanligt ljud bara att djupbasen förstärks något enormt och det därför ändå kan bli ganska bra filmkänsla av det hela?

Funderar på att köpa lite finare/klenare högtalare, och tänker då att en sub kan behövas, och då är det intressant att på förhand ha lite koll på om även filmtittande kan få sig ett lyft eller inte.
Annars kan större högtalare utan sub vara ett alternativ också...kanske...

I det läget beror det på hur signalkällan hanterar .1 spåret, tex i VLC går det att välja att skicka det till en annan kanal (du ska välja en frontkanal där i så fall) och det finns ju andra spelare och filter som kan ge liknade funktion.
Men det är oftast inte så mycket info du kommer att missa om du skippar .1 spåret från filmen heller om du inte har en seriöst byggd hembio och kör actionfilmer, det viktiga är att man har bra 2 kanalsljud i grunden för LFE är bara en ljudeffektkanal och inte där den normala basen ligger och många/de flesta filmer är tämligen "händelselösa" om man avser LFE spåret.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ok, tack alla, vi får se vad jag köper och hur det blir

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Ok, tack alla, vi får se vad jag köper och hur det blir

Bara att tänka på - vissa subbar går i standby läge när ingen signal kommer till subben efter en vis tid, min sub (LFE) gör detta. Grön LED - lågbas ljud till min sub. Röd LED - standby läge inget lågbas ljud till subben. Detta var med en Dolby Atmos stöd 5.1.2 recvier setup (funkar inte längre) å bl.a med en Blu ray spelare + Netflix (Atmos).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Bara att tänka på - vissa subbar går i standby läge när ingen signal kommer till subben efter en vis tid, min sub (LFE) gör detta. Grön LED - lågbas ljud till min sub. Röd LED - standby läge inget lågbas ljud till subben. Detta var med en Dolby Atmos stöd 5.1.2 recvier setup (funkar inte längre) å bl.a med en Blu ray spelare + Netflix (Atmos).

Ja tack och lov verkar det finnas auto-lägen där den väcks automatiskt när det kommer signal (tolkar jag det som).
Så man slipper springa o sätta på o stänga av hela tiden för att den inte ska stå o dra 50W idle eller nåt...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Uppspelare/försteg = Windows i mitt fall, eftersom jag kör digitalt ut från datorn?
I Windows har jag inga settings för surround alls, kanske för att jag kör toslink ut...försvann en del settings när jag gick från analog ut till digital.

I förstärkaren finns som sagt inga settings för någonting avancerat, det är en vanlig gammaldags förstärkare som de såg ut för 30 år sen, bortsett att den har en sub-out.

Ja precis, Windows. Fast du vill inte lita på vad Windows egna ljudhanterare/mixer gör. För filmer använder du någon spelare där du har kontroll typ MPC-HC (död nu men fungerar väl ändå). Där har du full kontroll på alla filter, bla. vilken ljuddekoder du vill använda samt hur denna ska mixa ljudet. Sen kör du exclusive mode så att Windows mixern bypassas helt.

Är det streaming via appar så ja. då har man inte så mycket val men jag kollade precis och windows verkar inte ha några inställningar alls när det gäller digitala uppspelningsenheter som bara klarar stereo. Så det blir vad de blir.

Kollade även din förstärkare och den har en fast delningsfrekvens på 100hz på subwoofer utgången. Så allt under skickas till subben oavsett vad som kommer in till den via S/PDIF. Sen kan du ytterliggare filtrera detta på subbens egna vred. Lite tråkigt att du inte kommer kunna avlasta dina högtalare genom att skära bort dom lägsta frekvenserna (om du inte köper en subwoofer med både högnivå in och ut, då kopplas den imellan dina högtalare och förstärkare).

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Ja precis, Windows. Fast du vill inte lita på vad Windows egna ljudhanterare/mixer gör. För filmer använder du någon spelare där du har kontroll typ MPC-HC (död nu men fungerar väl ändå). Där har du full kontroll på alla filter, bla. vilken ljuddekoder du vill använda samt hur denna ska mixa ljudet. Sen kör du exclusive mode så att Windows mixern bypassas helt.

Trodde också att MPC-HC var dött, men blev upplyst i annan tråd att den återuppstått 🙂

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Trodde också att MPC-HC var dött, men blev upplyst i annan tråd att den återuppstått 🙂

MPC-HC officiella team la ner den för flera år sedan. Men den uppdateras fortfarande på annat håll.
http://forum.doom9.net/showthread.php?t=175209

Jag använder MPC-HC som enda mediaspelare, gjort alla år. Provat andra men återgår alltid till MPC-HC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Kollade även din förstärkare och den har en fast delningsfrekvens på 100hz på subwoofer utgången. Så allt under skickas till subben oavsett vad som kommer in till den via S/PDIF. Sen kan du ytterliggare filtrera detta på subbens egna vred. Lite tråkigt att du inte kommer kunna avlasta dina högtalare genom att skära bort dom lägsta frekvenserna (om du inte köper en subwoofer med både högnivå in och ut, då kopplas den imellan dina högtalare och förstärkare).

Vet inte alls hur det fungerar...
Men oavsett delning till subben så spelar väl högtalarna precis som vanligt?
Så var förstärkaren skickar till subben är kanske ointressant, för jag lär väl köra subben lite lägre än 100hz antar jag, och högtalarna spelar sitt som om inget hänt ändå?

Om man nu inte har koppling via högtalarkablar som du säger, då kanske det blir som delningsfilter till högtalarna och de avlastas, men osäker hur bra den delningen blir.
Anslutning verkar inte ha med prisklass att göra i alla fall, för denna superbilliga har ju den möjligheten!
https://www.hifiklubben.se/argon-audio-bass10-mk2-subbas/argb...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Nästan inga subbar har högtalaringång...när/om köp blir aktuellt får jag knalla in på ex hifiklubben och prata med dem, fördelar/nackdelar med de olika ingångarna, och vad som har betydelse för mig (som ej ska köra riktig surround).
Är det en stor fördel med högtalaringång så har man ju typ 3 subbar att välja på istället för 25...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Nästan inga subbar har högtalaringång...när/om köp blir aktuellt får jag knalla in på ex hifiklubben och prata med dem, fördelar/nackdelar med de olika ingångarna, och vad som har betydelse för mig (som ej ska köra riktig surround).
Är det en stor fördel med högtalaringång så har man ju typ 3 subbar att välja på istället för 25...

Jag hade ju hällre letat fram en bra förstärkare som sköter sub out korrekt, alltså klipper av basen hos högtalarna så att subben får arbeta själv.

Alternativt köp en beg. Hemmabio Förstärkare. Skulle trå att de lite dyrare Yamaha Recievers har ungefär samma förstärkar krets iaf för huvudkanalerna som denna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ASBR:

Nästan inga subbar har högtalaringång...när/om köp blir aktuellt får jag knalla in på ex hifiklubben och prata med dem, fördelar/nackdelar med de olika ingångarna, och vad som har betydelse för mig (som ej ska köra riktig surround).
Är det en stor fördel med högtalaringång så har man ju typ 3 subbar att välja på istället för 25...

Jag tror du missuppfattar det, högtalaringång är ofta inte särskilt användbart och att ha ett filter i basmodulen för att dela bort basen på högtalarnivå är ofta dumt. Bortsett från det så har REL för det mesta både hög och lågnivåingångar på sina basmoduler men högnivåingången är inte för att länka vidare till topparna.

Det man brukar vilja göra är att placera filtren före slutstegen så att man kan använda aktiva filter och så funkade de flesta basmoduler innan hembio blev populärt, det satt ett aktivt filter i basen och man brukade koppla in den mellan för och slutsteg men sedan hembio blev populärt har man snålat in på filtren i "normala" basmoduler och det är också sällsynt att enklare moderna förstärkare har delbara för och slutsteg medans det var mer eller mindre standard fram till 90 talet.

Om man har ett aktivt filter före slutstegen så kan man avlasta både slutsteg och högtalare (genom att filtrera bort basen från topparna) så att de låter bättre och idag brukar det innebära att man behöver skaffa ett separat filter och även tänka efter lite vid valet av förstärkare eftersom många inte har delbara för och slutsteg. Din Yamaha har inte delbara för och slutsteg (det kanske går att modda in) men det går ju alltid att skaffa ett löst försteg och ett filter om man vill bygga vidare på "rätt sätt"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Min stärkare är knappt ett år gammal, och kostade typ 6500 spänn, så tror inte jag vill byta den, eller köpa ännu fler prylar.

Om det går att köra en diskret sub för att hjälpa upp lite klenare högtalare i basfrekvenserna så köper jag en sub.
Om det anses ogynnsamt och inte kommer låta bra med mina prylar så får jag väl skita i det helt enkelt

Osäker på vad min Yamaha gör för dåligt med sin sub-out, att den filtrerar 100Hz och ner lär ju inte spela nån roll för man vill nog ändå köra subben från 70-80 och nedåt. Att den inte har möjlighet att filtrera ljudet och avlasta vanliga högtalarna är nog inget udda nuförtiden i stereoförstärkare i min prisklass, så tror inte Yamahan är usel i det avseendet...

EDIT: Är dessa jag är sugen på, och de lär behöva en liten knuff i djupbasen...
Större modellen är nog inget alternativ då de typ behöver en smärre stadion för att spela ut

https://www.hifikit.se/hogtalare/golvhogtalare/monitor-se-600...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Nästan inga subbar har högtalaringång...när/om köp blir aktuellt får jag knalla in på ex hifiklubben och prata med dem, fördelar/nackdelar med de olika ingångarna, och vad som har betydelse för mig (som ej ska köra riktig surround).
Är det en stor fördel med högtalaringång så har man ju typ 3 subbar att välja på istället för 25...

Subben du länkade till står det "begränsningar" utsatta (då Hifiklubben gör det för mesta) men det skadar nog inte att ha ett snack med nån kunnlg person.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ASBR:

Min stärkare är knappt ett år gammal, och kostade typ 6500 spänn, så tror inte jag vill byta den, eller köpa ännu fler prylar.

Om det går att köra en diskret sub för att hjälpa upp lite klenare högtalare i basfrekvenserna så köper jag en sub.
Om det anses ogynnsamt och inte kommer låta bra med mina prylar så får jag väl skita i det helt enkelt

Osäker på vad min Yamaha gör för dåligt med sin sub-out, att den filtrerar 100Hz och ner lär ju inte spela nån roll för man vill nog ändå köra subben från 70-80 och nedåt. Att den inte har möjlighet att filtrera ljudet och avlasta vanliga högtalarna är nog inget udda nuförtiden i stereoförstärkare i min prisklass, så tror inte Yamahan är usel i det avseendet...

EDIT: Är dessa jag är sugen på, och de lär behöva en liten knuff i djupbasen...
Större modellen är nog inget alternativ då de typ behöver en smärre stadion för att spela ut

https://www.hifikit.se/hogtalare/golvhogtalare/monitor-se-600...

Då bör du justera filtren på basmodulen så att den agerar basstöd, dvs den ska inte överlappa topparna utan komma in där de rullat av, beroende på akustiska förutsättningar så blir det nog nånstans kring 40-50Hz den bör lågpassfiltreras med de högtalarna, exakt hur man ställer in det måste man undersöka i det rum och med den placering i rummet prylarna ska ha.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.