Var kan man köpa billigt material för att göra enkla och korta stop-motion filmer?

Permalänk
Inaktiv

Var kan man köpa billigt material för att göra enkla och korta stop-motion filmer?

Jag har alltid viljat prova göra stop-motion filmer och undrar om ni har tips på sidor som säljer material som är till för detta, kamera, ljus med mera har jag. Det enda jag behöver är material som ska vara framför kameran, typ miljö som gräs, hus, karaktärer, bilar och så vidare.

Permalänk
Medlem

Loppisar o leta efter bilar och dockskåpsmöbler.
Ut i skogen o hämta löv, mossa o pinnar. Sandlåda för sand o grusgång för grus.
Väg finns som bred tejp (för leksaksbilar, kolla typ amazon).

YouTube och sök på DIY diorama.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av talonmas:

Loppisar o leta efter bilar och dockskåpsmöbler.
Ut i skogen o hämta löv, mossa o pinnar. Sandlåda för sand o grusgång för grus.
Väg finns som bred tejp (för leksaksbilar, kolla typ amazon).

YouTube och sök på DIY diorama.

Tack där, bra tips!

Permalänk
Skrivet av anon341792:

Tack där, bra tips!

Billigt vet jag inte men de här har en hel del grejer för de som bygger med Modelltåg

https://www.mjhobby.se/

Visa signatur

Data...

Permalänk
Hjälpsam

-> LEGO

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Använda en sax för att klippa ner löv till rätt skala är ganska lätt med tidsödande

Saker i bakgrunden behöver inte ha perfekt fotorealism

Bestäm en skala för allt i filmen (eller åtminstone scenen) så du kan ha en bra referens till hur stora sakerna ska vara. Vissa scener kan vara en annan skala för att snabba upp filmandet (vanligen scener utomhus kanske speciellt de utan karaktärerna nära kameran)

Väldigt mycket kan lösas genom att klippa rätt senare, synka med ljud, etc. Allt behöver inte vara perfekt från kameran

Använd artificiellt ljus så mycket det går, stop motion tar tid och solen flyttar sig så alla skuggor ändras mellan bilderna annars

Leta upp eller tillverka armarurer som de har i riktiga filmer (ball-socket-joints med set-screw), då kan man ställa in lagom friktion så den håller sig på plats med samtidigt går att ändra utan att påverka resten av figuren

Permalänk
Medlem

Modelljärnvägsgrejjer som sagts ovan, det finns också mycket freebies du kan skriva ut på vanlig printer i vilken skala du vill. T.ex. fasader till hus etc.
Klistra på hobbyskivor (foamskivor kanske de heter) så har du miljöer relativt enkelt. En nackdel är att de flesta är USA-stuk.

Men det finns även de i Sverige som bygger miniatyrer där de laddas upp PDF eller bilder med saker man själv kan printa, både 2d och 3d.
Grannen pysslar med sånt och brukar dyka in här med jämna mellanrum och vill få något utskuret.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Testa dig fram med lite modellera. Det tar lång tid, övning ger färdighet. Så du innan du slösar massa pengar på rekvisita så kan du rita/skriva ut kulisser på papper. Dessa klipper du ut och tejpar upp (ex. Hus, väggar osv).
Börja med en film som blir max en minut lång 10-15 bilder per sekund.
Det är jäkligt kul, men jobbigt och lätt att göra misstag. Men som sagt sänk ambitionsnivån till minimum, börja enkelt så kommer du lära dig av dina misstag och se vad som funkar/inte funkar.
En vanlig webkamera/telefon fungerar bra i början, bara du kan tejpa fast den eller fästa i ett stativ så den inte flyttar på sig när du börjat ta bilderna.

Permalänk
Medlem

Hittade en video om ’skelettet’ till stop-motion-dockor:

Permalänk
Medlem

För material kan du verkligen använda vad du vill. Lera, sten, löv ect.
Plactecine - är någon speciell lite hårdare lera som används för karaktärer.
Många bygger egna saker ur papp och kartong också. Beror på uttryck och stil du vill åt.
Annars titta på vad man gör med modelltåg, Warhammer, Dungeuns and Dragons ect.

Stop motion program du kan titta på är https://www.dragonframe.com/ - obs inte billigt men det finns en test version med vattenstämpel.

Visa signatur

_______________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Innan du går o köper massa saker att bygga med tycker jag du ska ta t ex 2 kottar o eller vad som helst du kan ha hemma o testa med.
Alltså. Du skrev att du vill testa på Stop motion animation. Då känns det som du börjar i fel ände med att vilja köpa massa saker.
Du tar bara nåt skit hemma o testar att animera det.
T ex låta Salt o peppar karen dansa med varann på köksbordet.
Sen när du fått lite feeling för timing o sånt för att göra nåt roligare så kan du börja köpa in saker för bakgrund.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Ah. Detta för mig tillbaka till barndomen.
När jag fyllde 9 fick jag en Logitech kamera (ClickSmart 420) som dels kunde användas som digitalkamera och dels som webbkamera. Den hade också en programvara (Quickcam 6.0) där man kunde spela in både video och ta foton, och i den programvaran fanns en funktion för att sätta ihop album till bildspel som man i sin tur kunde variera antalet bilder per sekund = stop motion

Jag använde mina Bionicle-gubbar som karaktärer i stop-motion filmerna. Det som var särskilt tacksamt med Bionicle var att dom byggs enligt Lego-princip så man kan "skala av" karaktärerna vid t.ex. stridsscener. Ett kapat huvud eller tappat vapen till exempel. Mycket kul var det!

Jag hade en lampa med spännfäste som man kunde sätta lite här och var för konsistent ljus i scenerna, samt så tejpade jag på tomma A4 på VHS-fodral som jag sedan ställde på kortsidan som bakgrund. Det var inte så ergonomiskt dock, jag hade hela operationen på golvnivå så jag fick krypa under bordet för att sätta upp en scen, resa mig upp och klicka på "ta bild" och sedan repeat.. I dag skulle jag försökt ordna med ett höj- och sänkbart bord för en bättre arbetsställning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du inte redan har gjort det så införskaffa dig en fjärrutlösare till kameran. Du kommer spara tid och du minskar risken för vibrationer.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Kul! Men det tar tid!

Också kan jag inte motstå detta:

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon341792:

https://youtu.be/eMYWVKd0ar0 när det kommer till material som i videon här så funkar nog det mesta. Lite kul och visa brorsans ungar som tror att det trollas fram för att kunna skära en 1" med en rostig kniv etc. Och det behöver ju inte vara i miniatyr heller. Håll dig till en skala vilken skala det än är och kör därefter.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

På tal om stop motion så dog skådisen för rösten till Pingu idag 85år gammal.
Han som gjorde Linus på linjen oxå.
RIP.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Om det ska karaktärer ska animeras är det en fördel att spela in när någon rör sig och exportera det filmade som bilder i 12 bilder per sekund (om ni ska animera på tvårna). Då får ni en referens mall till verklighetstrogna rörelser, speciellt on ni vill ha lip sync.

Permalänk
Medlem

Ett tips är en dokumentär på Disney+ om effekter i filmer gjorda av ILM med start från första Star Wars. Mycket stop-motion i dokumentären. Klart sevärd för movie-nerds.

Googla på Stop motion masters som Harryhausen och framförallt på Phil Tippet och Dennis Muren men Phil Tippet anses vara the no 1 motion stop master under 80-90-talet.

Ett annat tips är att googla på allt du hittar om animation studio Aardmans som har stop motion som specialité sedan många år(Wallace and Gromit m.m.) Jag har för mig jag sett dokumentärer om hur de jobbar med stop-motion för 5-10 år sedan, borde fortfarande finnas om du googlar runt lite.
https://www.aardman.com/

Ett annat tips är att googla på Lego stop-motion...finns en hel rörelse som använder Logitech webbkameror via datorn som de gör klassiska filmscener med legofigurer. Det är återigen bara att googla på lego stop motion videos

Lycka tilll...

Glömde nämna att ett enkelt start tips är modellera och ståltråd men det ska vara en lera som inte blir för mjuk i rumstemp men billigaste modelleran från Amazon.se och lite ståltråd tar dig långt för egen design. Men jag håller med andra här att ta och testa med färdiga figurer först som kan röra på armar och ben.

glömde det mest uppenbara...ståltråd och modellera...
Permalänk
Inaktiv

Jag har gjort min första stop-motion film nu om någon vill se Feedback är välkommet. Jag såg efteråt att kameran skakade till på ett ställe, tror att jag tryckte på kameraknappen för hårt, sen var inte ljuset det bästa men det var det jag hade där och då.

https://youtu.be/faESG44AGaE

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon341792:

Jag har gjort min första stop-motion film nu om någon vill se Feedback är välkommet. Jag såg efteråt att kameran skakade till på ett ställe, tror att jag tryckte på kameraknappen för hårt, sen var inte ljuset det bästa men det var det jag hade där och då.

https://youtu.be/faESG44AGaE

Som nämnts tidigare, fjärrutlösare, är det en mobil brukar det finnas på sk selfiesticks. Är det en systemkamera finns enkla IR/Bluetooth för några hundralappar till CamRanger2 för 5000:-

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mordekai:

Som nämnts tidigare, fjärrutlösare, är det en mobil brukar det finnas på sk selfiesticks. Är det en systemkamera finns enkla IR/Bluetooth för några hundralappar till CamRanger2 för 5000:-

https://www.clasohlson.com/se/Fj%C3%A4rrutl%C3%B6sare-f%C3%B6...

Permalänk
Medlem

Ett tips är att börja animera saker. O inte kamerarörelse. Sätt kameran på ett stativ o gör en story framför kameran istället.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Ja som sagt för mobil finns det enkla lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon341792:

Jag har gjort min första stop-motion film nu om någon vill se Feedback är välkommet. Jag såg efteråt att kameran skakade till på ett ställe, tror att jag tryckte på kameraknappen för hårt, sen var inte ljuset det bästa men det var det jag hade där och då.

https://youtu.be/faESG44AGaE

Glömde berömma, snyggt, speciellt om det verkligen var din första.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mordekai:

Glömde berömma, snyggt, speciellt om det verkligen var din första.

Tack Det kommer fler framtiden någongång

Permalänk
Inaktiv

Vilken ståltråd ska man köpa för att göra egna gubbar till stopmotion? Länka gärna från Clas Ohlson, Jula eller Biltema.