Permalänk
Medlem

Problem med höga temperaturer

Sedan en tid tillbaka har jag reagerat på att mina fläktar varvar upp rätt mycket medan jag spelar Flight Simulator 2020. När jag idag kontrollerade temperaturen på CPU:n så verkar den ligga runt 95-100 grader medan jag spelar.
Har plockat ned kylningen och rengjort samt applicerat ny kylpasta. Testar att köra Prime95 och efter ett litet tag kryper temperaturerna åter upp mot 100 grader.
Är det någon som har några förslag på vad som kan vara fel? För detta kan väl inte vara normalt väl?

Min hårdvara:
CPU: Intel Core i9-10850K
Kylning: Lian Li GALAHAD / 360mm

Permalänk
Medlem

Kan pumpen blivit dålig? Hur är din kylare monterad? Dålig kontakt mellan CPU och vattenblocket? Många frågor. Högre inomhustemperatur? Hos mig är det 25c inomhus och spelar jag blir det lätt 28c i rummet, komponenterna blir naturligtvis svårkylda när man maxar.. Olidligt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle försöka lyssna på aio om det finns luft eller pumpens rpm är korrekt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Kylaren är monterad med radiatorn i toppen på en Lian Li PC-O11. Monterade nyss ned kylaren och lade på ny kylpasta samt säkerställde att den har bra kontakt med CPU:n. Skicket på pumpen är jag mer osäker på. Kylaren är ca 1.5 år så jag hade hoppats att den skulle hålla längre än så. Det är definitivt varmare inomhus än normalt. Minst 25 grader så det påverkar säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MackArn:

Kylaren är monterad med radiatorn i toppen på en Lian Li PC-O11. Monterade nyss ned kylaren och lade på ny kylpasta samt säkerställde att den har bra kontakt med CPU:n. Skicket på pumpen är jag mer osäker på. Kylaren är ca 1.5 år så jag hade hoppats att den skulle hålla längre än så. Det är definitivt varmare inomhus än normalt. Minst 25 grader så det påverkar säkert.

I'm du kör något mindre krävande spel för cpu, vad får du för temp?
Du kör ju två extrema program för cpu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag skulle försöka lyssna på aio om det finns luft eller pumpens rpm är korrekt

Har lyssnat och tycker inte jag hör något konstigt. Pumpen går på max rpm.

Skrivet av Swedishchef_90:

I'm du kör något mindre krävande spel för cpu, vad får du för temp?
Du kör ju två extrema program för cpu

Har testat att köra lite Control nu och då kryper tempen upp mot ca 85-90 grader efter ett tag.
Funderar om det är för dåligt luftflöde i lådan som kan orsaka problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MackArn:

Har lyssnat och tycker inte jag hör något konstigt. Pumpen går på max rpm.

Har testat att köra lite Control nu och då kryper tempen upp mot ca 85-90 grader efter ett tag.
Funderar om det är för dåligt luftflöde i lådan som kan orsaka problemet.

Möjligt, testa att ta bort sido panelen och testa tempen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Möjligt, testa att ta bort sido panelen och testa tempen

Med sidopanelen av så verkar temperaturen i alla fall hålla sig strax runt 80 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MackArn:

Med sidopanelen av så verkar temperaturen i alla fall hålla sig strax runt 80 grader.

Låter som luftflöde problem då.....
Vilket chassi har du? Kanske se över damfilter samt chassi fläktar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Låter som luftflöde problem då.....
Vilket chassi har du? Kanske se över damfilter samt chassi fläktar

Japp det verkar så. Har ju ett 3080 också som genererar en hel del värme så lådan blir nog rätt varm.
Har radiatorn i toppen med fläktarna som utblås. Fläktarna i botten blåser in luft medans fläktarna på sidan blåser ut. Kanske inte är en optimal konfig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MackArn:

Japp det verkar så. Har ju ett 3080 också som genererar en hel del värme så lådan blir nog rätt varm.
Har radiatorn i toppen med fläktarna som utblås. Fläktarna i botten blåser in luft medans fläktarna på sidan blåser ut. Kanske inte är en optimal konfig?

Fläktarna på sidan bör nog blåsa in luft istället för ut.

Du kan även prova att vända fläktarna i toppen, så får radiatorn kall luft utifrån för att kyla ned processorn. Slipper den dela luft med GPU.

Antar att du redan har fläktar i fronten som blåser in och fläktar i bak som blåser ut.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Sök på lian Li air mini, de har lite bilder på sin sida hur man kan konfigurera luftflöde för olika monteringar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Fläktarna på sidan bör nog blåsa in luft istället för ut.

Du kan även prova att vända fläktarna i toppen, så får radiatorn kall luft utifrån för att kyla ned processorn. Slipper den dela luft med GPU.

Antar att du redan har fläktar i fronten som blåser in och fläktar i bak som blåser ut.

Har nu ändrat riktning på fläktarna på sidan så att de blåser in luft i stället och nu verkar temperaturen hålla sig bättre under kontroll. I MSFS 2020 så verkar tempen hålla sig under 80 vilket är mycket bättre än tidigare.