dell laptop.. vilken välja?

Permalänk
Medlem

dell laptop.. vilken välja?

vilken laptop ska jag välja och varför just den ?? sitter o funderar mellan en inspiron 5150 och en 8500

sys specs:

5150:
3ghz
512mb ram
40gb hdd
2x dvd+rw
ati mobility 64mb radeon 9000

8500:
2.5ghz
1gb ram
60gb hdd
dvd+rw
64mb nvidia geforce 4 4200 go

något sämre skärm på 5150.. maxupplösning 1600*1200, men man kör väl endå knappast högre på en 15" skärm endå? kör min 22" på 1600*1200 nu..
i övrigt är de båda ganska lika.. det som fått mig att fundera på 5150 är till största delen den snabbare dvd brännarn.. men mindre ram får mig att fundera..

nämnas kan ju att jag troligen kommer köra med en extern firewire hdd så just lagringsutrymmet kanske inte är det jag prioriterar allra högst..

anledningen till att jag inte väljer till mer minne och större hdd till 5150n är att det då kommer öka på leveranstiden med ungefär två veckor
och jag skulle behövt den igår helst!

vad tycker ni?? vilken ska jag ta?

Permalänk
Medlem

Har du kollat prestandan på hårddiskarna? I min mening så är det viktigare än snabb processor. Satsa på en disk med minst 5400RPM. 7200RPM-diskarna är relativt nya och kostar säkert där efter.

Duedate

Permalänk
Medlem

ehm nej har jag väl inte gjort direkt.. ? inte de som sitter i laptopen iaf..
har förutsatt att det är diskar ur samma serie som sitter i de båda.. hittar inga siffror på rotationshastigheten..
hade inte tänkt börja skruva isär den de första jag gör för o byta ut hddn..

Permalänk

I laptops är det väl "bara" 4500RPM?

Visa signatur

db^

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storstark
I laptops är det väl "bara" 4500RPM?

Det är det vanligaste, men det finns bättre.

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storstark
I laptops är det väl "bara" 4500RPM?

har just kommit 7200-varvare!

skulle nog tagit 8500, vet inte om de där 500 mhz spelar SÅ stor roll, tror nog att förtjänsten me mer ram som det är i ditt 8500 alternativ är bättre. men varför tar det så mycket längre tid att få mer ram i 5150 än i 8500?

helt klart är i alla fall att ingen av de där processorerna är gjorda för bärbara =sämre batteritid, men med tanke på specifikationerna ser det mer ut som riktiga krutpaket! ehhehe

*önskar att man hade de pengarna*

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

2.5 ghzaren i 8500 är mobile version..
3ghz däremot är vanlig.. dock har den 4 h batteritid mot 2-3h på 8500..
anledningen till att de skulle ta så pass mycke längre tid är att 8500n finns med ett förkonfigurerat paket där de ingår 1gb ram och alla de andra gossiga tillbehören..
tror de blir 4550 iaf.. tack vare att den kostar ett antal kronor mindre, bättre batteritid och snabbare brännare..
spelar inte o sånt så hemskt mycke så egentligen e båda maskinerna overkill.. men man vill ju ha möjligheten!

Permalänk
Medlem

4200 eller 5400rpm e väl de som finns?.. inte 4500?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vee
2.5 ghzaren i 8500 är mobile version..
3ghz däremot är vanlig.. dock har den 4 h batteritid mot 2-3h på 8500..
anledningen till att de skulle ta så pass mycke längre tid är att 8500n finns med ett förkonfigurerat paket där de ingår 1gb ram och alla de andra gossiga tillbehören..
tror de blir 4550 iaf.. tack vare att den kostar ett antal kronor mindre, bättre batteritid och snabbare brännare..
spelar inte o sånt så hemskt mycke så egentligen e båda maskinerna overkill.. men man vill ju ha möjligheten!

oki, konstigt det där me batteritiden, att 5150 har SÅ mycket längre batteritid än 8500 fast det inte är en "mobile" processor.

men dåså, köpt 5150 o köp mer minne separat!

annars är det enda som talar för 8500 att den har mer hårddisk.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Hedersmedlem

Funderar du över 8500 så bör du läsa följande - http://www.idg.se/ArticlePages/200306/23/20030623141513_MD/20...

Visa signatur