Halebop vill att jag skickar splitterny telefon på service

Permalänk
Medlem

Halebop vill att jag skickar splitterny telefon på service

Hej!

Jag köpte för 16 dagar sen en Oneplus 10 Pro via förlängning av abonnemang via halebop. Pga sjukdom så blev det dock inte att jag "kunde" packa upp telefonen för än igår. Givetvis så hade telefonen en defekt så jag kontaktade halebop för att jag skulle få en ny. Men det fick man minsann inte, dom har bara DOA i 6 dagar och 14 dagars ångerrätt så jag måste skicka den på service enligt dom. Tycker det är för jäkligt att man ska behöva skicka en helt ny telefon på service. Hade man köpt den någon annanstans så känns det som dom löst en ny telefon men inte här minsann.

Finns det något jag kan göra? Tycker det känns så trist att behöva börja med att skicka telefonen till en verkstad där dom ska pilla med den.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Hej!

Jag köpte för 16 dagar sen en Oneplus 10 Pro via förlängning av abonnemang via halebop. Pga sjukdom så blev det dock inte att jag "kunde" packa upp telefonen för än igår. Givetvis så hade telefonen en defekt så jag kontaktade halebop för att jag skulle få en ny. Men det fick man minsann inte, dom har bara DOA i 6 dagar och 14 dagars ångerrätt så jag måste skicka den på service enligt dom. Tycker det är för jäkligt att man ska behöva skicka en helt ny telefon på service. Hade man köpt den någon annanstans så känns det som dom löst en ny telefon men inte här minsann.

Finns det något jag kan göra? Tycker det känns så trist att behöva börja med att skicka telefonen till en verkstad där dom ska pilla med den.

Mvh J

Känns väl inte som att det finns något du kan *kräva*, men du kan ju alltid försöka igen och se om du får prata med någon som tycker att det går att göra ett undantag (om det där nu är hur det ska vara).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Är det över 14 dagar sen du HÄMTADE UT varan? (leveransdatum)

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Är det över 14 dagar sen du HÄMTADE UT varan? (leveransdatum)

Ja tyvärr Borde givetvis packat upp den trots sjukdom men hade ingen lust alls

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Rekordmedlem

Du har ingen formell rätt att kräva att de byter ut den utan säljaren kan välja att reparera den.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Känns väl inte som att det finns något du kan *kräva*, men du kan ju alltid försöka igen och se om du får prata med någon som tycker att det går att göra ett undantag (om det där nu är hur det ska vara).

Testat med två olika nu och dom har ingen medkänsla alls, bara går på sina regler och inga undantag.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har ingen formell rätt att kräva att de byter ut den utan säljaren kan välja att reparera den.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Det som gör det ännu surare är att det är ett fel som jag tror dom kommer kunna ignorera och bara skicka tillbaka den precis som det brukar funka på verkstäder. Felet är att skärmen sviktar på mitten, det är precis som limmet släppt under på ett ställe och det gör att när man trycker i det området så klickar/sviktar det

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Är det inte så att om de inte klarar att reparera den efter tredje gången så kan man få häva köpet eller något sånt

Permalänk
Medlem

Kanske kontakta OnePlus direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Det som gör det ännu surare är att det är ett fel som jag tror dom kommer kunna ignorera och bara skicka tillbaka den precis som det brukar funka på verkstäder. Felet är att skärmen sviktar på mitten, det är precis som limmet släppt under på ett ställe och det gör att när man trycker i det området så klickar/sviktar det

Du är säker på att det är ett faktiskt fel och inte så som det är på en telefonen?

Skrivet av Fantomen:

Är det inte så att om de inte klarar att reparera den efter tredje gången så kan man få häva köpet eller något sånt

Det stämmer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du är säker på att det är ett faktiskt fel och inte så som det är på en telefonen?
Det stämmer

Ja jag har klämt lite på en annan Oneplus 10 Pro samt frågat andra med samma telefon och dom säger att dom inte upplever samma.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Ja jag har klämt lite på en annan Oneplus 10 Pro samt frågat andra med samma telefon och dom säger att dom inte upplever samma.

Ok, tyvärr har du ingen lag som är på din sida just pga att det gått mer än 14 dagar.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Men det fick man minsann inte, dom har bara DOA i 6 dagar och 14 dagars ångerrätt så jag måste skicka den på service enligt dom. Tycker det är för jäkligt att man ska behöva skicka en helt ny telefon på service. Hade man köpt den någon annanstans så känns det som dom löst en ny telefon men inte här minsann.

DOA-reglerna är det tillverkaren som sätter så hade varit samma oavsett vart du hade köpt den.

Känns inte troligt att någon annan butik hade ersatt med en ny telefon då garantivillkoren från tillverkaren säger att utanför DOA-perioden ska telefonen skickas på service.

Permalänk
Medlem

När jag jobbade i servicebutik så hade vi alltid utmaningar med DOA och folk som inte hade öppnat paketet. Speciellt med julklappar då folk handlar 1månad innan.
Klart folk blev besvikna att de fick skicka på service, men man skall alltid öppna och verifiera funktionerna om man vill kunna lämna in en DOA (som tillverkaren sätter och är olika). Någon gång gjorde vi ett undantag och blev nekade av leverantören vilket gjorde att butiken fick ta kostnaden.
Någon nytta hade man av att jobba i butik (öppna alltid paket och verifiera funktion). Plus jobba aldrig med privatpersoner i servicesyfte.

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Ville bara lämna en liten uppdatering. Fick precis tillbaka telefonen från service hos Oneplus serviceställe i Polen och allt är tipp topp. Problemet är helt borta och telefonen är i toppskick

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar