Nya erbjudanden i Komplett Geek Week

Halebop vill att jag skickar splitterny telefon på service

Permalänk
Medlem

Halebop vill att jag skickar splitterny telefon på service

Hej!

Jag köpte för 16 dagar sen en Oneplus 10 Pro via förlängning av abonnemang via halebop. Pga sjukdom så blev det dock inte att jag "kunde" packa upp telefonen för än igår. Givetvis så hade telefonen en defekt så jag kontaktade halebop för att jag skulle få en ny. Men det fick man minsann inte, dom har bara DOA i 6 dagar och 14 dagars ångerrätt så jag måste skicka den på service enligt dom. Tycker det är för jäkligt att man ska behöva skicka en helt ny telefon på service. Hade man köpt den någon annanstans så känns det som dom löst en ny telefon men inte här minsann.

Finns det något jag kan göra? Tycker det känns så trist att behöva börja med att skicka telefonen till en verkstad där dom ska pilla med den.

Mvh J

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Hej!

Jag köpte för 16 dagar sen en Oneplus 10 Pro via förlängning av abonnemang via halebop. Pga sjukdom så blev det dock inte att jag "kunde" packa upp telefonen för än igår. Givetvis så hade telefonen en defekt så jag kontaktade halebop för att jag skulle få en ny. Men det fick man minsann inte, dom har bara DOA i 6 dagar och 14 dagars ångerrätt så jag måste skicka den på service enligt dom. Tycker det är för jäkligt att man ska behöva skicka en helt ny telefon på service. Hade man köpt den någon annanstans så känns det som dom löst en ny telefon men inte här minsann.

Finns det något jag kan göra? Tycker det känns så trist att behöva börja med att skicka telefonen till en verkstad där dom ska pilla med den.

Mvh J

Känns väl inte som att det finns något du kan *kräva*, men du kan ju alltid försöka igen och se om du får prata med någon som tycker att det går att göra ett undantag (om det där nu är hur det ska vara).

Permalänk
Medlem

Är det över 14 dagar sen du HÄMTADE UT varan? (leveransdatum)

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Är det över 14 dagar sen du HÄMTADE UT varan? (leveransdatum)

Ja tyvärr Borde givetvis packat upp den trots sjukdom men hade ingen lust alls

Permalänk
Rekordmedlem

Du har ingen formell rätt att kräva att de byter ut den utan säljaren kan välja att reparera den.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Känns väl inte som att det finns något du kan *kräva*, men du kan ju alltid försöka igen och se om du får prata med någon som tycker att det går att göra ett undantag (om det där nu är hur det ska vara).

Testat med två olika nu och dom har ingen medkänsla alls, bara går på sina regler och inga undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har ingen formell rätt att kräva att de byter ut den utan säljaren kan välja att reparera den.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Det som gör det ännu surare är att det är ett fel som jag tror dom kommer kunna ignorera och bara skicka tillbaka den precis som det brukar funka på verkstäder. Felet är att skärmen sviktar på mitten, det är precis som limmet släppt under på ett ställe och det gör att när man trycker i det området så klickar/sviktar det

Permalänk
Medlem

Är det inte så att om de inte klarar att reparera den efter tredje gången så kan man få häva köpet eller något sånt

Permalänk
Medlem

Kanske kontakta OnePlus direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Det som gör det ännu surare är att det är ett fel som jag tror dom kommer kunna ignorera och bara skicka tillbaka den precis som det brukar funka på verkstäder. Felet är att skärmen sviktar på mitten, det är precis som limmet släppt under på ett ställe och det gör att när man trycker i det området så klickar/sviktar det

Du är säker på att det är ett faktiskt fel och inte så som det är på en telefonen?

Skrivet av Fantomen:

Är det inte så att om de inte klarar att reparera den efter tredje gången så kan man få häva köpet eller något sånt

Det stämmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du är säker på att det är ett faktiskt fel och inte så som det är på en telefonen?
Det stämmer

Ja jag har klämt lite på en annan Oneplus 10 Pro samt frågat andra med samma telefon och dom säger att dom inte upplever samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Ja jag har klämt lite på en annan Oneplus 10 Pro samt frågat andra med samma telefon och dom säger att dom inte upplever samma.

Ok, tyvärr har du ingen lag som är på din sida just pga att det gått mer än 14 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Men det fick man minsann inte, dom har bara DOA i 6 dagar och 14 dagars ångerrätt så jag måste skicka den på service enligt dom. Tycker det är för jäkligt att man ska behöva skicka en helt ny telefon på service. Hade man köpt den någon annanstans så känns det som dom löst en ny telefon men inte här minsann.

DOA-reglerna är det tillverkaren som sätter så hade varit samma oavsett vart du hade köpt den.

Känns inte troligt att någon annan butik hade ersatt med en ny telefon då garantivillkoren från tillverkaren säger att utanför DOA-perioden ska telefonen skickas på service.

Permalänk
Medlem

När jag jobbade i servicebutik så hade vi alltid utmaningar med DOA och folk som inte hade öppnat paketet. Speciellt med julklappar då folk handlar 1månad innan.
Klart folk blev besvikna att de fick skicka på service, men man skall alltid öppna och verifiera funktionerna om man vill kunna lämna in en DOA (som tillverkaren sätter och är olika). Någon gång gjorde vi ett undantag och blev nekade av leverantören vilket gjorde att butiken fick ta kostnaden.
Någon nytta hade man av att jobba i butik (öppna alltid paket och verifiera funktion). Plus jobba aldrig med privatpersoner i servicesyfte.

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Ville bara lämna en liten uppdatering. Fick precis tillbaka telefonen från service hos Oneplus serviceställe i Polen och allt är tipp topp. Problemet är helt borta och telefonen är i toppskick