Stänga av Microsoft-kompatibilitetstelemetri i Windows 11?

Permalänk
Medlem

Stänga av Microsoft-kompatibilitetstelemetri i Windows 11?

Hejsan,

Någon annan som märkt att processen "Microsoft-kompatibilitetstelemetri" körs igång då och då i Windows 11.

Den suger nästan 10% CPU kraft från min I9-12900 och processen körs lång tid. Vill liksom inte betala extra på elräkningen för att MS ska samla ihop data från mitt system. Någon som har lyckats stänga av denna funktion. Hittar några tips när jag googlar men inget konkret som fungerar.

Tänkte ta bort exe filen helt och hållet, men det får jag inte göra. Kan inte ens göra det som admin.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av wazman:

Hejsan,

Någon annan som märkt att processen "Microsoft-kompatibilitetstelemetri" körs igång då och då i Windows 11.

Den suger nästan 10% CPU kraft från min I9-12900 och processen körs lång tid. Vill liksom inte betala extra på elräkningen för att MS ska samla ihop data från mitt system. Någon som har lyckats stänga av denna funktion. Hittar några tips när jag googlar men inget konkret som fungerar.

Tänkte ta bort exe filen helt och hållet, men det får jag inte göra. Kan inte ens göra det som admin.

Hittar inte den processen överhuvudtaget på min stationära dator. Dock så kör jag på engelska så kanske bara inte hittat vad den heter på engelska men kunde inte se något motsvarande alls

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Den körs inte hela tiden, den startar då och då, väldigt irriterande. Då jag har en passivt kyld CPU så märker jag det när CPUn skalar upp och det blir varmt under skrivbordet. Den har kört nu i 2 timmar.

Ok ska testa tipsen på den där sidan.
Tydligen är processen knuten till "Microsoft Customer Experience Improvement Program". Osäker om jag tackat ja till detta. Ser att denna tråd rankar 1 nu på Google gällande microsoft-kompatibilitetstelemetri, så bra ifall andra kan få hjälp med detta trams.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W