Permalänk
Medlem

Undervolt cpu och gpu

Hej!
Jag vill undervolta både gpu och cpu för att hålla nere temperaturerna och således göra jobbet enklare för mina fläktar.

Cpu: 5600
Gpu: msi rx 6600 xt mech mini 2 oc
Cpu kylare: arctic esport duo
Chassifläktar: arctic pmw 12. 3 insug fram 1 utblås back och 1 i bakre top.
Chassi: nzxt h7 flow

Gällande cpu så hittade jag en guide som provat i ryzen 5000 bios där man kunde undervolta med ”30” med goda resultat vilket jag tänkte prova.

När det kommer till grafikkortet så är jag mer osäker. Finns det en kurva och siffror som är rekommenderade eller måste jag djupdyka i detta?

Känner inte att jag behöver maxa varenda procent utan däremot få en maskin med bra temp och förhoppningsvis ett långt liv.

Tacksam för eran hjälp då jag är ute på lite djupt vatten då jag saknar kunskap i detta

Permalänk
Medlem

Att undervolta är bra, men det sänker oftast inte hur mycket värme de utvecklar. Låt mig förklara:

Klockfrekvensen bestäms av två saker:
* den inställda maxfrekvensen för en kärna
* strömgränsen

Enkelt uttryckt är den första begränsande vid enkärniga jobb, och den andra vid flertrådade jobb. Om du undervoltar den där enda kärnan som jobbar vi enkärniga jobb så jo, effekten går ner lite. Det är dock rätt meningslöst, eftersom den ändå inte är så hög.

Det du vill göra är att dra ner strömgränsen. Detta kommer att sänka effekten som processorn drar vid flerkärniga jobb, genom att den inte tillåter att klockfrekvensen går upp riktigt så högt som annars.

När du gjort det, kan du försöka dig på att undervolta för att få tillbaka de där tappade MHzen, trots den lägre strömgränsen. Om du lyckas, får du alltså samma prestanda med lägre effekt - men det är inte alls säkert. Börja med att sänka strömgränsen och se hur mycket tystare det blir, och vilken klockfrekvens du får.

Om du skall undervolta processorn är tricket att kolla i Ryzen Master vilken som är din bästa kärna och sedan gå in i BIOS och undervolta alla UTOM den kärnan (eller alla utom de två bästa). På så sätt tappar du inte enkeltrådad prestanda.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Med "30" menar du 30 milivolt?

Grafikkortet bör du kunna undervolta med msi afterburner. Du kan använda Guide: Sänkt spänning på Geforce RTX 3080 för markant bättre energieffektivitet, guiden demonsterar på ett 3080 men kan användas för flera grafikkort eftersom principen är desamma.

Hur mycket du kan undervolta processorn och grafikkortet varierar mellan exemplar, du får testa dig fram.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Med "30" menar du 30 milivolt?

Grafikkortet bör du kunna undervolta med msi afterburner. Du kan använda Guide: Sänkt spänning på Geforce RTX 3080 för markant bättre energieffektivitet, guiden demonsterar på ett 3080 men kan användas för flera grafikkort eftersom principen är desamma.

Hur mycket du kan undervolta processorn och grafikkortet varierar mellan exemplar, du får testa dig fram.

jag hittade en auto undervolt funktion i amd adrenaline som jag provar nu. gpu når 71c och cpu 53c under stresstest så det är ju helt OK. CPU vågade jag inte undervolta då guiden använder asus moderkort och jag har msi så ser annorlunda ut.

gällande antalet millivolt så tror jag 30 motsvarade ca 150 volt. siffran 1 i bios motsvarade 5-7 millivolt alltså.

Permalänk
Medlem

Sätt två 120mm fläktar på ditt grafikkort som blir det svalare och tystare.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Sätt två 120mm fläktar på ditt grafikkort som blir det svalare och tystare.

Hur går det till? Öppnar man upp och byter ut de fläktar som kom med kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ja6051058:

CPU vågade jag inte undervolta då guiden använder asus moderkort och jag har msi så ser annorlunda ut.

Kolla denna videon för att se hur man undervoltar i MSI-bios.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ja6051058:

Hur går det till? Öppnar man upp och byter ut de fläktar som kom med kortet?

Du tar bort fläktarna och kåpan dom sitter på. Så själva kylaren blir naken.
Sen sätter du fast två fläktar med tex buntband.
Fläktarna kopplar du till antingen grafikkortet med en y-kabel eller kopplar dom i moderkortet.
Du kan styra dom med detta programmet om du väljer att koppla dom i moderkortet.
https://linustechtips.com/topic/1099996-fancontrol-my-take-on...

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ser lite väl avancerat ut för mig tyvärr. Har garantin intakt på min gpu som bara är två dagar gammal.

Ska testa 2400mhz och 1100mv på gpu via AMD adrenaline och se.

Har undervoltat cpu så den ligger på runt 50 i bench vilket är Nice.

Gpu har legat på 70-80 i bench i fabriksinställningarna så det är ju inte brand men skalar gärna av ett par grader till tänker jag. Undervolt verkar ha många fördelar även om man tappar några % i prestanda i värsta fall.

Permalänk
Medlem

Det är inte alls avancerat och garantin bryter du inte. Det löser dina problem.
Men du gör du

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det är inte alls avancerat och garantin bryter du inte. Det löser dina problem.
Men du gör du

Garantin lär du iofs visst bryta, när jag skruvade av mina fläktar o hölje så var jag tvungen att ta bort såna där garanti-klisterlappar o jag tvivlar på att nåt annat grafikkort är annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ja6051058:

jag hittade en auto undervolt funktion i amd adrenaline som jag provar nu. gpu når 71c och cpu 53c under stresstest så det är ju helt OK. CPU vågade jag inte undervolta då guiden använder asus moderkort och jag har msi så ser annorlunda ut.

gällande antalet millivolt så tror jag 30 motsvarade ca 150 volt. siffran 1 i bios motsvarade 5-7 millivolt alltså.

AMD Adrenaline undervolt är bra att ha som grund när du vill prova manuellt. Penna och papper är din vän när du letar upp var gränserna går.

Den där siffran "30" har nog att göra med AMD's "Curve optimizer" som ingår i PBO2. Man brukar hitta den under "AMD overclocking" i BIOS. Den sänker inte tempen så mycket utan snarare höjer kärnornas hastighet under all core loads.

I ditt fall så hade jag koncentrerat mig på att ha CPU voltage i "Auto" och sätta in en Negativ offset på CPU Voltage tills du hittar ett läge där antingen prestandan försämras kraftigt eller att systemet blir instabilt. (Och sen höjt den två snäpp)

Till Grafikkortet hade jag nog bara använt AMD's mjukvara. Finns ganska många strategier att använda, sänka strömstyrkegränsen, minska max frekvensen och givetvis spänningen. Att leka med spänningen har inte varit någon succe för mig. Mitt 6700XT tycker inte om lägre volt och krashar ganska snabbt tex.

För mig är tempen egentligen oväsentlig så länge prestandan och ljudnivån är rätt men det är ju kul att experimentera.