Nvidia lovar prissänkningar efter missade omsättningsmål

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Tvärtom. Priserna på grafikkort har ju varit för låga. Det är precis det som orsakat bristen. Hade grafikkorten kostat mer från dag 1 så hade det varit enklare att få tag på grafikkort.

Det känns väldigt konstigt om man kan köpa grafikkort för 8K som man kan använda för att "printa ut pengar" för 30K under ett år?

Alla vill ju inte mine:a och det är ju inte gpuers grundsyfte. Men men förhoppningsvis är det över för ett tag.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Alla vill ju inte mine:a och det är ju inte gpuers grundsyfte. Men men förhoppningsvis är det över för ett tag.

Nja, crypto började stiga något med några få hack sedan 11 juli. Men just nu ser grafen ut som om det är handeln som stärker den. Upp - sälj, ner köp, upp lite mer än förra gången osv går kurvan. Bara inte kurvan hamnar för högt så folk med låga elpriser börja maina igen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Tvärtom. Priserna på grafikkort har ju varit för låga. Det är precis det som orsakat bristen. Hade grafikkorten kostat mer från dag 1 så hade det varit enklare att få tag på grafikkort.

Det känns väldigt konstigt om man kan köpa grafikkort för 8K som man kan använda för att "printa ut pengar" för 30K under ett år?

Jag hoppas den här posten är ett skämt, annars är du verkligen helt ute och cyklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Jag hoppas den här posten är ett skämt, annars är du verkligen helt ute och cyklar.

Tillgång och efterfrågan styr priset och om vi då tittar tillbaka över de senaste tog det lång tid innan det "verkliga" värdet satte sig på kanske dubbla MSRP. Nu börjar priserna gå ner igen och det beror ju en förväntad ökad tillgång på effektiva grafikkort men framförallt för att avkastningen på befintliga kort har försämrats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Tillgång och efterfrågan styr priset och om vi då tittar tillbaka över de senaste tog det lång tid innan det "verkliga" värdet satte sig på kanske dubbla MSRP. Nu börjar priserna gå ner igen och det beror ju en förväntad ökad tillgång på effektiva grafikkort men framförallt för att avkastningen på befintliga kort har försämrats.

Okej, så det var inte ett skämt, jag hoppades nästan på det.

Du sa att orsaken till bristen var att priset var för långt, men det är ju ren BS. Huvudorsakerna till bristen var chip bristen och att massor med kort blev uppköpta av miners (och scalpers). En väldigt stor del av korten kom inte till dom "vanliga" användarna. Och med "vanliga" menar jag givetvis till dom användarna som gör det med korten som dom är gjorda för. D.v.s. spela, grafiskt arbete o.s.v.

Permalänk
Medlem

För mig beror "det avtagande intresset för hårdvara" på ockerpriserna.
Jag tror inte att jag är unik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Okej, så det var inte ett skämt, jag hoppades nästan på det.

Du sa att orsaken till bristen var att priset var för långt, men det är ju ren BS. Huvudorsakerna till bristen var chip bristen och att massor med kort blev uppköpta av miners (och scalpers). En väldigt stor del av korten kom inte till dom "vanliga" användarna. Och med "vanliga" menar jag givetvis till dom användarna som gör det med korten som dom är gjorda för. D.v.s. spela, grafiskt arbete o.s.v.

Du beskriver just det han menar, att priset var för lågt.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Du beskriver just det han menar, att priset var för lågt.

Vet inte det jag. Jag vet inte om det är så min post tolkas i allmänhet, men det var definitivt inte det som menades. Priset var definitivt inte för lågt, snarare tvärt om. Speciellt när priserna var som högst, då t.ex. ett 3080 kostade 2-3 ggr MSRP. Priset trissades däremot upp på konstgjord väg tack vare bl.a. mining. Det är ingen normalsituation och ska inte heller vara det enligt mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Vet inte det jag. Jag vet inte om det är så min post tolkas i allmänhet, men det var definitivt inte det som menades. Priset var definitivt inte för lågt, snarare tvärt om. Speciellt när priserna var som högst, då t.ex. ett 3080 kostade 2-3 ggr MSRP. Priset trissades däremot upp på konstgjord väg tack vare bl.a. mining. Det är ingen normalsituation och ska inte heller vara det enligt mitt tycke.

Vilket betyder att priset var för lågt. Efterfrågan översteg tillgång. Vad du tycker och känner förändrar inte det faktum att Nvidia redan från start kunde (och borde) ha tagit ett markant högre pris.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Vilket betyder att priset var för lågt. Efterfrågan översteg tillgång. Vad du tycker och känner förändrar inte det faktum att Nvidia redan från start kunde (och borde) ha tagit ett markant högre pris.

Det hade ju inte förändrat nåt förutom att NVidia hade fått mer betalt för varje kort. Och att ännu större andel kort hade gått till miners istället för till t.ex. gamers. Ännu mindre andel gamers hade varit villiga att betala det priset. Visst, NVidia skiter väl i vart korten går så länge dom får betalt, tyvärr. Men det är som det är. Förhoppningsvis så blir det ingen repris när kommande generationer av kort släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Okej, så det var inte ett skämt, jag hoppades nästan på det.

Du sa att orsaken till bristen var att priset var för långt, men det är ju ren BS. Huvudorsakerna till bristen var chip bristen och att massor med kort blev uppköpta av miners (och scalpers). En väldigt stor del av korten kom inte till dom "vanliga" användarna. Och med "vanliga" menar jag givetvis till dom användarna som gör det med korten som dom är gjorda för. D.v.s. spela, grafiskt arbete o.s.v.

Jag håller med om att priset på grafikkort varit för högt till vad man kan anse vara rimligt för spel-grafikkort men det beror ju på att det öppnats upp nya användingsområden för grafikkort. Vi får se vad nivåerna hamnar på nu i höst. Jag köper förmodligen minst ett 4080 oavsett prisnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Jag håller med om att priset på grafikkort varit för högt till vad man kan anse vara rimligt för spel-grafikkort men det beror ju på att det öppnats upp nya användingsområden för grafikkort. Vi får se vad nivåerna hamnar på nu i höst. Jag köper förmodligen minst ett 4080 oavsett prisnivå.

Ja, hela situationen som varit med den här generationens grafikkort har ju varit väldigt dålig för oss kunder som ska använda korten till det dom är tänkta för. Som tur är har ju etherium bubblan spruckit nu och vi får verkligen hoppas att det inte kommer nåt nytt lagom tills nästa generations grafikkort släpps. Jag är inte lika sugen som du verkar vara på att köpa en kort i 4K-serien oavsett pris. Det är ett par pusselbitar som måste falla på plats, såsom pris och att den inte blir så strömhungrig som det ryktas om. Om det blir för dyrt och strömhungrigt så blir det ett kort i 3K-serien för min del. Eller om AMD gör ett bättre jobb på den fronten med sin kommande generations kort.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Coreteks har en bra video om detta. Nvidia sitter med Svartepetter.

Skrivet av Lorault:

Med "rådande världsläge" så antar jag att det betyder priserna har ökat vilket gjort att många tappat intresset att köpa nytt. Det stämmer..

Aaah det är också ett sätt att säga det på 😁
Jäkla kreativa sätt man kan säga: ”Vi höjde priserna så tonåringar inte har råd” på alltså….

Skrivet av Wolfkin:

"Nvidia skyller det missade omsättningsmålet på det avtagande intresset för hårdvara för spelande"

Jösses vilken bullshit. Vi vet alla att den stora orsaken för minskad försäljning är att hela miningförsäljningen tvärdog och att marknaden nu på många ställen, särskilt i asien, är översvämmad av begagnade miningkort.

Eller hur! Stå o ljuga på viset!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]