Batterimetallen litium kan giftklassas

Permalänk
Medlem

Det blir väl lättare att hantera arbete med/kring lithium om det är klassat.

Man kan tänka sig att det blir lättare att få bort barn från verksamheten så barn inte skall jobba med giftiga ämnen.
Andra krav på säkerhetsutrustning osv.

Samtidigt, låter man ens barn arbeta med detta nu så skiter man väl i lagar och regler redan men det kanske finns någon sådan tanke.

Men det lär ju inte ta lång tid innan någon högavlönad politiker kommer på att de kan få in pengar på detta...

Man får ju in massor med pengar på skatter relaterade till fossila bränslen. När vi slutar använda dem så måste ju pengarna in på annat håll. Får se hur glada elbilsfanatikerna blir när de får börja skatta satan så fort de sätter på vattenkokaren hemma.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag ser det lite som en semidebatt för lågintelektuella argument. Det jag menar med detta är att man försöker få något att vara en viss sak, har man väl lyckas få denna sak vara detta så kan man drösa med en massa andra argument. Som är fildelning stöld? Varför är denna fråga så känslig, jo för om det är stöld så kan man dra till alla stöldargument. Samma sak med om något kan räknas som diskriminering.

Och i det aktuella fallet vill man få litium kan giftklassas, för då kan man ösa på med argument emot alla gifter istället för att argumentera emot bara litium.

I framtiden både tror och hoppas jag på att dagens litiumbatterier kommer bli förbjudna av många anledningar som brandfarlighet, men man måste idag vara pragmatisk. Att förbjuda litiumbatterier idag är lite som att gå 20år tillbaka i tiden för mycket teknik.

Det är väl i och för sig inte någon som propagerar för att vi ska förbjuda lithiumbatterier? Det om något är ju ett lågintellektuellt argument - specifikt ett halmgubbeargument.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Det är väl i och för sig inte någon som propagerar för att vi ska förbjuda lithiumbatterier? Det om något är ju ett lågintellektuellt argument - specifikt ett halmgubbeargument.

Och så drog du till med en halmgubbe. Var jag jag skrivit att man ska förbjuda lithiumbatterier? Jag har inte ens påstått gift är olagligt, då det är tillåtet för rätt bruk. Som flyg, mygg, råttgift. Och olika gifter att ha till sina planter.

Alla kan vi ha olika definiationer på ordet gift, där semantik hänger ihop i vilket sammanhang.
Men generellt skulle jag kalla gift för en substans för att skada något. Frågar man dock vad som är giftigt så ökas antalet ämnen och saker som kanel och socker skulle kunna räknas med.
Så är kanel ett gift? Nej säger jag. Är kanel giftigt, ja i stora mängder.

Om man då tar lithium så självklart är det giftigt som bly, kanel och mycket annat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och så drog du till med en halmgubbe. Var jag jag skrivit att man ska förbjuda lithiumbatterier?

Jag har inte sagt att du har skrivit att man ska förbjuda litiumbatterier, däremot så argumenterar du emot att förbjuda litiumbatterier. Det är lite definitionen av en halmgubbe, du argumenterar mot något som ingen har påstått.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Jag har inte sagt att du har skrivit att man ska förbjuda litiumbatterier, däremot så argumenterar du emot att förbjuda litiumbatterier. Det är lite definitionen av en halmgubbe, du argumenterar mot något som ingen har påstått.

<Uppladdad bildlänk>

Och i meningen precis ovanför argumenterar jag för att man i framtiden borde förbjuda dessa batterier av många orsaker som brandrisk, men skrev att man idag måste vara pragmatisk och inte förbjuda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Miljön för människor i Kairo, till exempel, är enastående just eftersom där finns så många bilar som matchar din beskrivning.

https://www.youtube.com/watch?v=3y_NiOvvALc

Ingen av bilarna där matchar min beskrivning. Videon är annars ett argument för bra infrastruktur gällande bilar och rimliga krav på körkort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och i meningen precis ovanför argumenterar jag för att man i framtiden borde förbjuda dessa batterier av många orsaker som brandrisk, men skrev att man idag måste vara pragmatisk och inte förbjuda det.

Precis, och det känns som ett, enligt det språkbruk som du själv använder, som ett "lågintellektuellt argument" i en "semidebatt", att du ens behöver gå och hitta på någon motsatt ståndpunkt som ingen propagerar för.

Om man ska gå upp på en hög häst och kalla andra som skriver för "lågintellektuella" så får man gärna faktiskt hålla en högre standard själv, är lite av min poäng.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Precis, och det känns som ett, enligt det språkbruk som du själv använder, som ett "lågintellektuellt argument" i en "semidebatt", att du ens behöver gå och hitta på någon motsatt ståndpunkt som ingen propagerar för.

Om man ska gå upp på en hög häst och kalla andra som skriver för "lågintellektuella" så får man gärna faktiskt hålla en högre standard själv, är lite av min poäng.

*edit* Jag läste om allt och ser vad problemet är.

Man kan tolka denna text jag skrev olika.
I framtiden både tror och hoppas jag på att dagens litiumbatterier kommer bli förbjudna av många anledningar som brandfarlighet, men man måste idag vara pragmatisk. Att förbjuda litiumbatterier idag är lite som att gå 20år tillbaka i tiden för mycket teknik.

Jag ser det dock självklart att sista meningen syftar på precis texten ovanför om pragmatik. Inte att texten av någon konstig anledningen skulle vara helt fristående som ett argument emot en halmgubbe att många idag vill förbjuda litiumbatterier och varför det är dumt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Ingen av bilarna där matchar min beskrivning. Videon är annars ett argument för bra infrastruktur gällande bilar och rimliga krav på körkort.

Aha, jag trodde du skrev 300 hk eller mindre. Läste fel, helt enkelt.

Ja nu förstår jag vad du menar

Men att det skulle vara ett argument för bra infrastruktur för bilar håller jag inte med om. Om du varit i Egypten så ser du att de satsar rejält på bilinfrastruktur. Möjligen inte på kvalitet, däremot kvantitet. Senast jag var där så körde vi längst den nya motorvägen längst norra medelhavskusten väster om Alexandria. Jag räknade 14 körfält, samtidigt väldigt begränsad infrastruktur när det gäller andra färdmedel.

Alexandria, som är en stad på 5,2 miljoner har som enda kollektivtrafik ett par spårvagnslinjer med fordon som skulle höra hemma på ett museum i Sverige, och ett informellt system med minibussar. Att köra bil är det enda sättet att ta sig fram på ett sätt som är ens i närheten av att vara civiliserat.

Poängen är att ingen bilinfrastruktur kan få bort det fundamentala, att man i städer aldrig kan bygga bort trafikproblem med fler vägar. En stad där alla tar bilen kommer per definition vara kaos, det finns inte tillräckligt mycket plats för annat, eftersom bilar är väldigt platskrävande och ineffektiva.

(Jag har hört att man även kan dra liknande slutsatser genom att kolla på bilism i t.ex. Los Angeles, men jag väljer att inte skriva om detta då jag inte sett det själv, som jag sett i Egypten.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Aha, jag trodde du skrev 300 hk eller mindre. Läste fel, helt enkelt.

Ja nu förstår jag vad du menar

Men att det skulle vara ett argument för bra infrastruktur för bilar håller jag inte med om. Om du varit i Egypten så ser du att de satsar rejält på bilinfrastruktur. Möjligen inte på kvalitet, däremot kvantitet. Senast jag var där så körde vi längst den nya motorvägen längst norra medelhavskusten väster om Alexandria. Jag räknade 14 körfält, samtidigt väldigt begränsad infrastruktur när det gäller andra färdmedel.

Alexandria, som är en stad på 5,2 miljoner har som enda kollektivtrafik ett par spårvagnslinjer med fordon som skulle höra hemma på ett museum i Sverige, och ett informellt system med minibussar. Att köra bil är det enda sättet att ta sig fram på ett sätt som är ens i närheten av att vara civiliserat.

Poängen är att ingen bilinfrastruktur kan få bort det fundamentala, att man i städer aldrig kan bygga bort trafikproblem med fler vägar. En stad där alla tar bilen kommer per definition vara kaos, det finns inte tillräckligt mycket plats för annat, eftersom bilar är väldigt platskrävande och ineffektiva.

(Jag har hört att man även kan dra liknande slutsatser genom att kolla på bilism i t.ex. Los Angeles, men jag väljer att inte skriva om detta då jag inte sett det själv, som jag sett i Egypten.)

Storstäder är inte heller bra för människors miljö. Jag har dock kört bil i både LA och NY. Båda var lugnare än Stockholm. Vad gäller Alexandria har jag aldrig varit där men alla som har spelat Cities: Skylines vet att det inte hjälper att bara lägga till fler körfält.

Permalänk
Medlem

batteribilar kommer att sluta som med bilspriten e-85. Nä jag kör min dieselbil utan dpf och fartygsdiesel ingen värdeminskning heller....känn er lurade för 1000:e gången av politikerna...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

batteribilar kommer att sluta som med bilspriten e-85. Nä jag kör min dieselbil utan dpf och fartygsdiesel ingen värdeminskning heller....känn er lurade för 1000:e gången av politikerna...

Det finns nästan inga likheter alls mellan E85 och batteribilar.

E85 är ett alternativt bränsle för bensinmotorer.

Batteribilar är ett paradigmskifte i hur man bygger en bil, och har sina fördelar och nackdelar. Mest fördelar.

Permalänk
Medlem

Använd sodium istället...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Gött!!!

Vad som helst som driver på utvecklingen mot bättre batterier är ju bra! Grafénbatterier som ett exempel. Marknadskrafter mår bra av incitament.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Är det någon bil som ska få skattelättnader så är det Etanol.

Att jag kör Saab 9-3 har ingenting med den åsikten att göra.😑

Var det inte ett jäkla liv om att Etanolen kom från sockerrör och bönderna brände ned regnskogarna för att odla och tjäna pengar? Det var väl därför (enligt regeringen) de höjde skatten på drivmedeletanol då "boomen" kom med saab bilarna som kunde köra på bensin eller etanol, eller blandat.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det finns nästan inga likheter alls mellan E85 och batteribilar.

E85 är ett alternativt bränsle för bensinmotorer.

Batteribilar är ett paradigmskifte i hur man bygger en bil, och har sina fördelar och nackdelar. Mest fördelar.

Men störst nackdelar. Batteripack har väldigt begränsade livs-cykar, begagnatmarknaden är non-existent om inte bilarna har fått nya batteripack. Till exempel kostar ett nytt batteripack till en Mitsubishi i-MiEV runt 250 000:- idag, vilket är priset på ett batteripack som måste specialbeställas. Om tio år kommer Tesla batteripack för tidiga modeller kosta närmare 400 000:- om de ens kan köpas överhuvudtaget. Så när batteripacken är utbrända efter 20 000 mil så är bilen skrot.

batterier är inte framtiden, inte i sin nuvarande form. Hydrogen om något, bättre batteriteknologier helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Förberedande inför ett förbud så att vi kan "tvingas" att köpa nya bilar igen.
"Hoppsan, nu är din miljöbil plötsligt en miljöbov."

Miljöpåverkan från tillverkningen av batteriet har alltid varit kontroversiellt.

En typisk hybridbil skulle kunna vara bättre för klimatet än en typisk elbil därför att hybridbilens batteri är mindre, och därmed bidragit till mindre mängd växthusgaser under tillverkningen kontra under körning.
Det beror på hur mycket man kör.

Skrivet av Mordekai:

Lithium är väl redan läkemedelsklassat? Det är sedan länge känt att Litium kan ge fosterskador, står på läkemedlen och i Fass.

Och njurskador och hjärt-kärlsjukdomar även hos vuxna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av str8forthakill:

Men störst nackdelar. Batteripack har väldigt begränsade livs-cykar, begagnatmarknaden är non-existent om inte bilarna har fått nya batteripack. Till exempel kostar ett nytt batteripack till en Mitsubishi i-MiEV runt 250 000:- idag, vilket är priset på ett batteripack som måste specialbeställas. Om tio år kommer Tesla batteripack för tidiga modeller kosta närmare 400 000:- om de ens kan köpas överhuvudtaget. Så när batteripacken är utbrända efter 20 000 mil så är bilen skrot.

batterier är inte framtiden, inte i sin nuvarande form. Hydrogen om något, bättre batteriteknologier helst.

Om det du säger vore sant så vore marknaden fullständigt överöst av billiga elbilar med fungerande batteripack men i sämre skick. Var är alla dessa bilar? Jag har inte sett några annonser i alla fall.

Hur länge ett batteripack räcker är svårt att veta. En datapunkt är denna artikel om en Tesla Model S som gått 150 000 mil. Under den tiden har batteriet bytts ut tre gånger, vilket leder till slutsatsen att ett sådant batteri håller i kanske närmare 50 000 mil än 20 000 mil. Och då är Tesla kanske inte direkt marknadsledande när det gäller kvalitet på elbilar.

Några siffror på genomsnittlig mätarställning för en skrotad bil har jag inte hittat, men den genomsnittliga bilen (av dessa är det mest bilar med förbränningsmotor) skrotas efter 18 år. Enligt SCB körs en genomsnittlig bil cirka 1100 mil per år, så det borde bli cirka 20 000 mil innan skrotning om man multiplicerar med 18 år. Så även om det är så att en batteribil bara håller i 20 000 mil innan skrotning så är det inte en stor skillnad jämfört med de förbränningsmotorbilar som vi kör idag.

Sedan undrar jag hur du får fram en siffra på vad ett batteripack kommer kosta om 10 år. Det vi vet är att batterier gått ner från 917 USD per kWh år 2011 till 137 USD per kWh år 2020. Om du räknar med att batterier har samma pris per kWh om 10 år som de har nu, så ska du veta att det är en stor osäkerhet i den siffran, och sannolikt är den för hög.

Vätgas har alldeles för många problem för att vara ett realistiskt och kostnadeffektivt alternativ för bilar idag. Det har säkert sin nisch. Man ska väl aldrig säga aldrig, men jag förstår inte riktigt, om man ska köpa en bil idag, så är det inte möjligt att köpa en rimlig vätgasbil, så varför ens överväga det som alternativ? Beslut att köpa en bil grundar sig ju i teknik som finns idag, inte vad som går att köpa i framtiden.

Men jag kan hålla med dig på en punkt, dagens batteriteknik har många problem, och det finns mycket utrymme för förbättringar. Batteriteknik står ju inte stilla på något sätt, och det finns inget som säger att äldre bilar inte kommer kunna dra nytta av framtida batteriteknik i framtiden. El är ju el, trots allt, det enda som kan stoppa uppgradering av äldre bilar till nyare batteriteknik då de behöver nya batterier är dålig lönsamhet, eller artificiella begränsningar hos biltillverkarna, inte några fundamentala teknikskillnader. Jag har svårt att tro att marknadskrafterna skulle tillåta att en sådan teknik hålls undan de som äger äldre bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Lithium är väl redan läkemedelsklassat? Det är sedan länge känt att Litium kan ge fosterskador, står på läkemedlen och i Fass.

Skillnaden är väl att läkemedel är för förtäring, medans batterier inte är det.

Om det är skadligt så är det bra att det klassificeras om, så att folk inte tror det är ofarligt att skala upp batterier tex. Och naturligtvis för dom som arbetar med det. Men annars så är det väl inte så mycket som ändras för vanliga användare.

Permalänk
Medlem

Vore det inte bättre att märka apparater med litiumbatterier: "gravida kvinnor bör undvika att äta batteriet”.
För det är ju den faran vi faktiskt pratar om. Verkar inte jättesvårt att undvika problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Var det inte ett jäkla liv om att Etanolen kom från sockerrör och bönderna brände ned regnskogarna för att odla och tjäna pengar? Det var väl därför (enligt regeringen) de höjde skatten på drivmedeletanol då "boomen" kom med saab bilarna som kunde köra på bensin eller etanol, eller blandat.

Jo, tur att dom bara bränner ner skogarna för att odla soya istället. Räddade i sista sekunden där.😰

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Använd sodium istället...

Ämnet kallas natrium i svenskan, och många andra språk för den delen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av BMac:

Förberedande inför ett förbud så att vi kan "tvingas" att köpa nya bilar igen.
"Hoppsan, nu är din miljöbil plötsligt en miljöbov."

Det har hänt förr, tidigare var dieselbilar miljöklassade och man fick rabatter för att köpa dem. Nu är det plötsligt den värsta miljöboven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Vore det inte bättre att märka apparater med litiumbatterier: "gravida kvinnor bör undvika att äta batteriet”.
För det är ju den faran vi faktiskt pratar om. Verkar inte jättesvårt att undvika problemet.

I USA får man märka produkter att konsumenten inte ska äta förpackningen, inte för att dom är dumma utan istället de är påhittiga (att stämma företag).

Vissa säger att elbilar är de miljövänligaste men tänker inte på de stora miljökonsekvenser som batteritillverkningen medför, man kör omkring på flera hundra kilo batteri som består av stora delar tungmetaller och därtill litium som är besvärlig att återvinna med nuvarande teknologier. Sen är inte energin ren per automatik bara för att den kommer ut ur väggen hemma, det beror helt på hur den genereras och i en del fall betydligt smutsigare än motorer i bensinbilar.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Vissa säger att elbilar är de miljövänligaste men tänker inte på de stora miljökonsekvenser som batteritillverkningen medför, man kör omkring på flera hundra kilo batteri som består av stora delar tungmetaller och därtill litium som är besvärlig att återvinna med nuvarande teknologier.

Det finns ju dock förutsättningar för att man ska kunna återvinna batterier jämfört med de miljoner liter drivmedel som bara eldas upp varje dag i Sverige.

Skrivet av oceanic:

Sen är inte energin ren per automatik bara för att den kommer ut ur väggen hemma, det beror helt på hur den genereras och i en del fall betydligt smutsigare än motorer i bensinbilar.

Nu har jag väl ingen data på detta men jag tänker mig att det måste väl vara lättare att hålla koll på att all avgasrening fungerar på kraftstationer än alla de miljoner bilar som finns i trafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Skillnaden är väl att läkemedel är för förtäring, medans batterier inte är det.

Om det är skadligt så är det bra att det klassificeras om, så att folk inte tror det är ofarligt att skala upp batterier tex. Och naturligtvis för dom som arbetar med det. Men annars så är det väl inte så mycket som ändras för vanliga användare.

Skulle säga att det handlar mer om hantering av metallen/metallpulver i tillverkningsledet/återvinning/kassering. Sätta gränsvärden för exponering, tvinga övervakning, skyddsutrustning och utbildning av personal etc. Att något är giftigt är inte precis ett jättehinder för massiv industriell användning (se tex bensin som är klassat som cancerframkallande), men det kräver åtgärder för att skydda människor och natur.

Ett ihopsatt batteri innehåller hälsofarliga ämnen utöver litium, ämnen jag skulle säga är betydligt viktigare att skydda sig mot. Jag hanterar litiumceller på jobbet. Är det risk att cellerna inte är täta längre måste de hanteras i speciella utrymmen med egen ventilation, kalibrerad och testad gassniffer är obligatorisk och upptäcks en läcka är det minsta möjligt antal personer med heltäckande kemdräkt + helmask som gäller. Övrig personal måste utrymma. Rådet "ge f-n i cellerna" gäller oavsett om litium är hälsofarlig eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Är väl inte något snack om förbud utan snarare att giftklassa det?

Många mediciner är ju giftiga. Därför de kräver recept och rekommenderad mängd? Så ser inte problemet där heller.

Om det är ett gift som orsakar problem/fara så är jag för en giftklassning. Finns många ämnen i en dator som är giftiga, men troligtvis inte giftklassade. Koppar är exempelvis giftigt, men vad jag vet inte giftklassat.

Något inom mig säger att en giftklassning är en förevändning för att införa skatt och avgifter? (Finns redan sådana på elektronik, men man kan ju alltid öka dessa..)

Permalänk
Skrivet av Networker:

Om det är ett gift som orsakar problem/fara så är jag för en giftklassning. Finns många ämnen i en dator som är giftiga, men troligtvis inte giftklassade. Koppar är exempelvis giftigt, men vad jag vet inte giftklassat.

Något inom mig säger att en giftklassning är en förevändning för att införa skatt och avgifter? (Finns redan sådana på elektronik, men man kan ju alltid öka dessa..)

Ett problem är att vi ej vet. Även om vi visste så skulle de flesta nog inte förstå konsekvenserna, både de negativa och positiva.

Men giftklassning handlar om att enkelt kunna ösa på med olika åtgärder utan att slippa argumentera för dessa. Lyckas man få något vara gift, så är det bara sätta in artilleriet med olika åtgärder.
På alla frågor som är detta verkligen nödvändigt, kan förenklat man endast svara med svaret, det är giftklassat. Man slipper argumentera för den aktuella saken och dens risker.

En helt annan fråga är om det i praktiken blir bättre eller sämre med denna giftklassning, det har jag inte en susning om. Och ofta är det så att det först blir en liten åtgärd och sedan när denna har gjorts så kommer det mer.

Jag själv tycker som jag tidigare skrivit att litiumbatterier är väldigt dåliga på många sätt och vis, men vad har vi idag för alternativ? Att det idag tillåts sälja brandfarliga produkter som kan "självantändas" kan ses som konstigt, men alternativen är? Samma sak med elbilarna som inte är roliga om de tar eld.
Jag hoppas dock på att de kan försvinna, dessa solid state batterier har det pratas om i 20år och varje halvår hör man nya framsteg, men det går så sakta framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ett problem är att vi ej vet. Även om vi visste så skulle de flesta nog inte förstå konsekvenserna, både de negativa och positiva.

Men giftklassning handlar om att enkelt kunna ösa på med olika åtgärder utan att slippa argumentera för dessa. Lyckas man få något vara gift, så är det bara sätta in artilleriet med olika åtgärder.
På alla frågor som är detta verkligen nödvändigt, kan förenklat man endast svara med svaret, det är giftklassat. Man slipper argumentera för den aktuella saken och dens risker.

En helt annan fråga är om det i praktiken blir bättre eller sämre med denna giftklassning, det har jag inte en susning om. Och ofta är det så att det först blir en liten åtgärd och sedan när denna har gjorts så kommer det mer.

Jag själv tycker som jag tidigare skrivit att litiumbatterier är väldigt dåliga på många sätt och vis, men vad har vi idag för alternativ? Jag hoppas dock på att de kan försvinna, dessa solid state batterier har det pratas om i 20år och varje halvår hör man nya framsteg.

Jovisst. Själv var/är jag väldigt förtjust i NiMh-batterier. Tycker den "teknologin" bara var på besök hos oss. Vet egentligen inte varför den batterikemin anses vara dålig idag. Kör fortfarande NiMh-AA-batterier i prylar som tar AA. Får 5x bättre livslängd jämfört alkaliska. Vad jag vet är NiMh inte "giftiga" som exempelvis NiCa-batterierna var/är. (NiMh ersatte NiCa på 90-talet).

Permalänk
Medlem

I stort sett alla ämnen är giftiga, det är bara en fråga om dos. Om den dos, av ett ämne, folk utsätts för ökar pga ökad användning, ja då måste man hantera det.