Chassi fläktar snurrar inte och höga temp med Liquid Freezer 2

Permalänk
Medlem

Chassi fläktar snurrar inte och höga temp med Liquid Freezer 2

Byggde idag en combo av B550-F + Arctic II i ett be quiet! 802

Problemet är att alla 3 chassi fläktar står stilla och Cpu temperaturen är 55+ grader just nu.

Har en PCW cable (4pin) kvar från chassit som jag inte vet var jag ska sätta på moderkortet. Har googlat och det ska vara en fan_header men finns bara 2st RGB_headers en 7.5 pins TB_Header på moderkortet.

Till min stora förvåning var alla fläktar redan kopplade i ett kretskort på baksidan av chassit. Kan det vara den "PCW cable" som ska kopplas någonstans?

Tack på förhand?

Permalänk
Medlem

Jag ser 2st fläktplatser på bilden på Inet, högst upp till höger på moderkortet. Finns garanterat fler
Sätt den saknade kabeln på en av dessa, såvida de är av samma typ och passar där, förmodligen går denna till fläktkontroller eller liknande på chassit.

Edit: Kikade på chassit och kretskortet på baksidan där alla fläktar är anslutna, en kabel från denna ska kopplas till moderkortet.
Gissa inte på kabeln du har, följ den så den verkligen sitter där.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av cybo:

Byggde idag en combo av B550-F + Arctic II i ett be quiet! 802

Problemet är att alla 3 chassi fläktar står stilla och Cpu temperaturen är 55+ grader just nu.

Har en PCW cable (4pin) kvar från chassit som jag inte vet var jag ska sätta på moderkortet. Har googlat och det ska vara en fan_header men finns bara 2st RGB_headers en 7.5 pins TB_Header på moderkortet.

Till min stora förvåning var alla fläktar redan kopplade i ett kretskort på baksidan av chassit. Kan det vara den "PCW cable" som ska kopplas någonstans?

Tack på förhand?

Har du möjlighet så ta gärna bilder på hur allt är kopplat ur lite olika vinklar och ladda upp här, så kan vi kolla

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Verkar finnas en integrerad fläktkontroller i det chassit ja. De medföljande fläktarna är troligen redan kopplade till denna låter det som. PWM-kabeln från den får du koppla till valfri header på moderkortet om du inte vill styra manuellt. Det ska finnas tre stycken 4-pin PWM för chassifläktar på följande ställen på ditt moderkort:

EDIT:

Har du kopplat ström till fläktkontrollen (SATA-strömkontakt)? Verkar som att det sitter en "slider" på frontpanelen (1,2,3 eller Auto) där man antingen kan ställa hastigheten manuellt eller PWM (Auto).

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Har du kopplat ström till fläktkontrollen (SATA-strömkontakt)? Verkar som att det sitter en "slider" på frontpanelen (1,2,3 eller Auto) där man antingen kan ställa hastigheten manuellt eller PWM (Auto).

Bingo! Tackar!