Letar efter allt-i-allo laptop

Permalänk
Medlem

Letar efter allt-i-allo laptop

Hej!

Sitter fortfarande på min gamla Haswell-dator från 2015 med Geforce 850M men letar nytt. Vad är prisvärt och bra för stunden?

Jag hittade själv denna:
https://www.power.se/datorer/datorer/barbar-dator/asus-tuf-ga...

i5 11300H
RTX 3060 (maxQ)

Verkar ha dålig kylare (högljudd)

Ingen koll alls på dagens marknad.

Det jag främst vill ha är något jag kan koppla till min TV (77B1) med stöd för 120Hz vid 4K, och som klarar lite spelande ett tag framöver

Enda moderna spelet jag varit sugen på att testa är Teardown, men det verkar inte ha så höga krav. Främst spelat lego-spel med grabben (vissa i 720p) och inga speciella krav alls

Edit: kanske värt att vänta på nya generationerna? När kommer de till laptops?

Permalänk
Medlem

Nu går inte den att beställa längre… andra tips?

Permalänk
Medlem

Lenovos legion serie är välrenommerad som gaming laptop till ett ganska bra pris. Ytterligare har Inet just nu rabatt på Legion lineup:en.

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB | Razer Core X | MSI Aero GTX1080 |

Macbook Pro 14 | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mango:

Lenovos legion serie är välrenommerad som gaming laptop till ett ganska bra pris. Ytterligare har Inet just nu rabatt på Legion lineup:en.

Då får jag kolla på det!

Hur är det med intel vs amd?

Hur mycket tdp ska det vara på en gpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Då får jag kolla på det!

Hur är det med intel vs amd?

Hur mycket tdp ska det vara på en gpu?

Personligen skulle jag gå på AMD då de generellt har betydligt lägre temperaturer jmf med Intel och man går knappt miste om någon prestanda.

TDP:en är viktigare än vilken betäckning kortet har, ex presterar ett rtx3060 bättre än rtx3070 om 3060 har högre TDP än 3070. Lenovos Legions har ganska tilltagna TDPn för alla kort så prestandan är väldigt bra jämfört med andra laptops.

Lenovos Legion serie har de senaste åren ansetts av många att var de bästa lineupen när det gäller prestanda/krona samt har helt OK byggkvalitet och temperatur.

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB | Razer Core X | MSI Aero GTX1080 |

Macbook Pro 14 | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem

Rekommenderar också Lenovo Legion. Borde ha köpt en sån själv...

Snålade och köpte en Asus Zephyrus G15 istället. Snygg och lagom kraftfull (AMD 6800HS, RTX 3060), men går alldeles för varm. Legion 5:an är fulare men svalare och kostade ett par tre tusen mer när jag köpte min i juni.

Permalänk
Medlem

Lenovo IdeaPad Gaming 3 med 3050 Ti och 5600H.
8900kr
Fungerar galant

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Lenovo IdeaPad Gaming 3 med 3050 Ti och 5600H.
8900kr
Fungerar galant

Värt att köra 3060 istället?

https://www.inet.se/produkt/1966340/lenovo-legion-5-17-3-ryze...

Visserligen 17”, men kommer nog inte flytta sig allt för ofta

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Värt att köra 3060 istället?

https://www.inet.se/produkt/1966340/lenovo-legion-5-17-3-ryze...

Visserligen 17”, men kommer nog inte flytta sig allt för ofta

Beror väl främst på vilka spel du lirar. Det där är ju också en Legion så jag tror den har bättre chassi/kylning.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken