Permalänk

Behöver jag mer ram?

Tjena! Jag köpte den här bärbara datorn för ett tag sen: https://www.inet.se/produkt/1966343/lenovo-legion-5-15-6-ryze...
Har jag nytta av 32gb? Kommer jag se nån skillnad? Om jag köper mer ska jag köpa 2x16 eller 1x32, och vilka? Tack till svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Det är svårt att veta om du har nytta av 32 GB RAM utan att veta vad du gör med datorn och hur du använder den.

Personligen har jag 32 GB i min hemdator, eftersom 16 GB RAM inte räcker för mig när jag kör virtuella maskiner och har en ovana att ha många flikar öppna i Firefox, och det är enklare att köpa mer RAM än att ändra på mina vanor.

Ska du uppgradera bör du köra på 2x16GB, två minnen är snabbare än ett, då de kan köras i Dual Channel.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Det är svårt att veta om du har nytta av 32 GB RAM utan att veta vad du gör med datorn och hur du använder den.

Personligen har jag 32 GB i min hemdator, eftersom 16 GB RAM inte räcker för mig när jag kör virtuella maskiner och har en ovana att ha många flikar öppna i Firefox, och det är enklare att köpa mer RAM än att ändra på mina vanor.

Ska du uppgradera bör du köra på 2x16GB, två minnen är snabbare än ett, då de kan köras i Dual Channel.

Spelar mest och har också en ovana att ha många flikar öppna. Kanske är lika bra att köpa mer så de är gjort. Har du några tips på bra minnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammen123:

Spelar mest och har också en ovana att ha många flikar öppna. Kanske är lika bra att köpa mer så de är gjort. Har du några tips på bra minnen?

Du kan ju alltid uppgradera senare om det visar sig att 16GB inte räcker till.

Tips på minnen hittar du på laptopens support-sidor. Brukar finnas en lista med supportade minne.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Du kan ju alltid uppgradera senare om det visar sig att 16GB inte räcker till.

Tips på minnen hittar du på laptopens support-sidor. Brukar finnas en lista med supportade minne.

Okej, tack så jättemycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Öppna Aktivitetshanteraren och kolla hur mycket minne du gör av med. Ligger du nära 100% utnyttjande av minnet, så kan det vara läge att skaffa mer och du lär märka viss skillnad.

I annat fall blir största skillnaden mindre pengar i plånboken

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"