Hörlurar för cykling/löpning

Permalänk
Medlem

Hörlurar för cykling/löpning

Jag är på jakt efter lurar som blockar ute vindljud, framförallt vid cykling.
Ej over ear.
Nån ide?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag kör Shokz (tidigare Aftershokz) Aeropex, de håller dock inte ute vindljud, ärligt talat, de håller inte ute något ljud alls.
Funkar bra för det mesta förrutom när man cyklar i kraftigt vinande motvind. Då hör man inget alls.

Finns såna där öronpuffar man kan ha på öronen som är till för att ta bort vinande ljud, är popis och kombineras med valfria in-ears. Även om jag själv inte förstår varför man vill utsätta sig för trafiken utan sitt hörselsinne.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen men det låter varken som Shokz Aeropex eller öronpuffar är nått för min cykelpendling.
Nån annan som har nån ide?

Permalänk
Rekordmedlem

Välj nån in-ear lur eller headset med nån typ av "mjuk öronpropp", jag tycker de flesta jag använt dämpar trafikbuller och vind en hel del men man vill ju inte ha total dämpning för då blir det farligt att vara i trafiken, det gäller väl mest att hitta nått som sitter bra i örat och inte är för dyrt för då man bli ledsen när man förstör dem för de kommer troligen att slitas mer än om de inte ska användas vid cykling då man drar i kablaget och det regnar på dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Välj nån in-ear lur eller headset med nån typ av "mjuk öronpropp", jag tycker de flesta jag använt dämpar trafikbuller och vind en hel del men man vill ju inte ha total dämpning för då blir det farligt att vara i trafiken, det gäller väl mest att hitta nått som sitter bra i örat och inte är för dyrt för då man bli ledsen när man förstör dem för de kommer troligen att slitas mer än om de inte ska användas vid cykling då man drar i kablaget och det regnar på dem.

Tack för tipset. Jag har i dag Huawei Freebuds Pro med mjuk öronpropp men jag tycker tyvärr inte de stänger ute vindljudet mycket alls. Kanske får jag testa några andra med mjuk öronpropp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Finns såna där öronpuffar man kan ha på öronen som är till för att ta bort vinande ljud

Antar att du avser Windfree, grovt brott mot alla tänkbara stilregler… 🤮

Beats Fit Pro tänkte jag nog själv köpa snart för träning. Lär dock inte använda dem för just cykling då jag nästan alltid cyklar (landsväg) med klubben och aldrig skulle få för mig att proppa igen öronen när man är i en klunga, men kanske för någon solotur emellanåt.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Intressant, haft samma funderingar själv.

Kör för tillfället med endast en in-ear i höger öra, tycker det funkar bra vad gäller trafikljud etc.

Tillbaka till vidbrus. Jag har testat ett gäng olika modeller. Min slutsats är att det är in-ear varianter som funkar bäst, annars har man inte särskilt stor chans att höra så mycket. Avgörande för hur mycket vindbrus jag upplevt har framför allt att göra med hur strömlinjeformad hörluren är, samt hur pass mycket den sticker ut utanför örat.

Baserat på detta tror jag Sony Linkbuds S skulle kunna vara ett bra val. Har inte testat själv än men är rejält sugen...

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av WIRN:

Tack för tipset. Jag har i dag Huawei Freebuds Pro med mjuk öronpropp men jag tycker tyvärr inte de stänger ute vindljudet mycket alls. Kanske får jag testa några andra med mjuk öronpropp...

Man bör inte isolera för mycket men har du provat olika toppar, finns ju olika silikontoppar men även i minnesskum. Nedan är några exempel på toppar man kan prova med för att hitta rätt storlek för de ska ju passa både öra och öronsnäckan och dämpa lagom så att det inte blir trafikfarligt.

https://www.amazon.se/Okuli-%C3%96ronspetsar-%C3%96ronknoppar...

https://www.amazon.se/-/en/dp/B089NL7Q76/ref=d_pd_sbs_sccl_2_...

https://www.amazon.se/dp/B008NOHPO4/ref=d_pd_sbs_sccl_3_44/26...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte Sony WF-1000XM4 fixade vindbrus grymt bra. Klart mycket bättre än mina airpods pro som jag har nu. Har tänkt gå tillbaka till sonylurarna för att de var så bra på det

Permalänk
Medlem

Hade tagit och köpt ett par Sony Linkbuds isåfall. Ha helt stängda in ears när man är ute i trafik skulle jag aldrig ha, även om det hade varit sjukt najs, så är det för farligt.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Svårt o hitta något bra som inte stänger ute ljud för cykling.
Jag provade shockz openrun pro, men ljudnivån är bedrövligt dålig. Maxvolym och man hör knappt något ute om det är ljud runt en och om de blåser när man cyklar så är de typ jaha, ljud?

Returnerade möget.

Permalänk
Medlem

Kanske hade funkar med några snyggare over-ear som är öppna? Dom är ofta öppna bakåt vilket borde förhindra lite vind-ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Svårt o hitta något bra som inte stänger ute ljud för cykling.
Jag provade shockz openrun pro, men ljudnivån är bedrövligt dålig. Maxvolym och man hör knappt något ute om det är ljud runt en och om de blåser när man cyklar så är de typ jaha, ljud?

Returnerade möget.

Om du hade stoppat in ett par öronproppar så hade du förstått varför de inte går "högre".