Gratis & Obegränsad VPN till Chrome OS som fungerar klockrent :-)

Permalänk
Medlem

Gratis & Obegränsad VPN till Chrome OS som fungerar klockrent :-)

Googla på bra appar till Chrome OS.
Fick upp en sida från PC för ALLA med en artikel med olika appar.

Där fanns Proton VPN, gratis och obegränsad.
Tre servrar, USA, Nederländerna, Japan.

Tänkte eventuellt åka på en weekend resa till London med kompis.
Då kan det vara bra med VPN.
Här är artikeln https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.749318/appar-chromebook

Kolla uppkopplingen hos https://www.astrill.com/vpn-leak-test

MVH

Permalänk
Medlem

Ja, då skyddar du dig mot Englands övervakning, men ses av amerikanska myndigheter istället.
Enda nyttan vore möjligen att få se filmer och serier som är geo-blockade, men kanske det var det du ville göra i London.

Annars vill du väl ha VPN hela vägen till den server du vill ha kontakt med.
OBS! Tycker ditt förslag är jätte bra då gratis alternativ alltid är trevligt. Bara man är medveten om att man troligen betalar på något annat sätt istället

Permalänk
Skrivet av pompado:

Tänkte eventuellt åka på en weekend resa till London med kompis.
Då kan det vara bra med VPN.

Det låter ju högst sannolikt att någon driver ett gratis VPN av sitt hjärtas generositet och utan att sälja information om vad deras användare gör.. 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det låter ju högst sannolikt att någon driver ett gratis VPN av sitt hjärtas generositet och utan att sälja information om vad deras användare gör.. 🙄

Gratisversionen är begränsad. Dom har betalversion också. Och andra tjänster som email och molnlagring.
https://proton.me/

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det låter ju högst sannolikt att någon driver ett gratis VPN av sitt hjärtas generositet och utan att sälja information om vad deras användare gör.. 🙄

Just Proton(Mail) har ju ett visst trackrecord gällande privacy så antingen har dom gjort en Opera eller så är det, förmodligen mer troligt, så att det är reklam för någon kommersiell tjänst som förr eller senare kostar pengar. Behöver inte vara dåligt för det dock. Ett besök på deras hemsida visar iaf på väsentligt färre tracker osv än på webbplatsen vi nu besöker, vilket är rätt lovande.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Just Proton(Mail) har ju ett visst trackrecord gällande privacy så antingen har dom gjort en Opera eller så är det, förmodligen mer troligt, så att det är reklam för någon kommersiell tjänst som förr eller senare kostar pengar. Behöver inte vara dåligt för det dock. Ett besök på deras hemsida visar iaf på väsentligt färre tracker osv än på webbplatsen vi nu besöker, vilket är rätt lovande.

https://protonvpn.com/plans?ref=tblux

Som jag misstänkte: betaltjänsten garanterar ”no-logs policy”, men det löftet ges inte för gratistjänsten.

Permalänk
Medlem

Finns det något sånt här alternativ till Windows/Chrome? Enda den behöver göra är så man kan få lite amerikanskt utbud i Netflix typ, enda jag är ute efter.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Finns det något sånt här alternativ till Windows/Chrome? Enda den behöver göra är så man kan få lite amerikanskt utbud i Netflix typ, enda jag är ute efter.

VPN-tjänster (inklusive denna) finns till alla gängse operativsystem. Följ länken i mitt förra inlägg och kolla. Sen är det väl viss katt-och-råtta-lek mellan rättighetsinnehavarna och VPN-tjänsterna om att identifiera block av IP-adresser som kan användas för att se regionsskyddat material från "fel" ställe, så alla VPN-leverantörer är kanske inte lika bra - det har jag ingen särskild erfarenhet av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Finns det något sånt här alternativ till Windows/Chrome? Enda den behöver göra är så man kan få lite amerikanskt utbud i Netflix typ, enda jag är ute efter.

OVPN har en lösning där dom tunnlar trafiken för streamingtjänsterna utanför VPN, fungerar rätt bra förutom för Viaplay som av någon anledning strular ibland senaste tiden. Dock osäker på om man kan byta region på den lösningen, även om så klart dom erbjuder exitnoder lite här och där som alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

https://protonvpn.com/plans?ref=tblux

Som jag misstänkte: betaltjänsten garanterar ”no-logs policy”, men det löftet ges inte för gratistjänsten.

Det behöver dock inte i sig betyda något mer än att dom gärna hellre har kunder som betalar än kunder som inte gör det.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

https://protonvpn.com/plans?ref=tblux

Som jag misstänkte: betaltjänsten garanterar ”no-logs policy”, men det löftet ges inte för gratistjänsten.

Det står ju no logs policy för gratisversionen också?
https://protonvpn.com/free-vpn/

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det står ju no logs policy för gratisversionen också?
https://protonvpn.com/free-vpn/

Precis. Men det är väl rätt logist att lista fler fördelar för betalvarianten än gratisvarianten, även om de ingår i den tidigare också.

"No-logs policy

Under Swiss law, we are not obligated to save any user connection logs, nor can we be forced to perform targeted logging on specific users. This allows us to ensure that your private browsing history does, in fact, stay private and cannot be turned over to a third party under any circumstances. Our no-logs policy applies to all our users, including anyone using our free VPN."

Permalänk
Skrivet av improwise:

Det behöver dock inte i sig betyda något mer än att dom gärna hellre har kunder som betalar än kunder som inte gör det.

Vad det betyder är bara att det är kortsynt att undvika risken att en ISP möjligen säljer din data genom att välja en VPN-leverantör som inte uttryckligen säger att de inte gör samma sak.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Precis. Men det är väl rätt logist att lista fler fördelar för betalvarianten än gratisvarianten, även om de ingår i den tidigare också.

"No-logs policy

Under Swiss law, we are not obligated to save any user connection logs, nor can we be forced to perform targeted logging on specific users. This allows us to ensure that your private browsing history does, in fact, stay private and cannot be turned over to a third party under any circumstances. Our no-logs policy applies to all our users, including anyone using our free VPN."

Tack för klargörandet!

Permalänk
Medlem

Då kanske man kan säga Jippi Free VPN på riktigt.

Permalänk
Skrivet av pompado:

Då kanske man kan säga Jippi Free VPN på riktigt.

Ja jag ser väldigt få nackdelar förutom de begränsningar de själv skriver ut på sin hemsida.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Måste det vara gratis?

Annars gillar jag integrity VPN, litar mer på den VPN tjänsten än dessa gratis varianter. Litar personligen inte på någon gratis VPN och skulle inte använda dem själv. Du har ingen aning vad de gör med din data , så därför använder jag endast en VPN tjänst som jag litar på 100%
Intergrity VPN:
https://5july.org/vpn/

Tror tjänsten kostar 49kr/mån vi bahnhof för 5 enheter och du kan välja engelska servrar numera. Har PPTP,OpenVPN och Wireguard stöd.

Permalänk
Skrivet av Kelo:

Måste det vara gratis?

Annars gillar jag integrity VPN, litar mer på den VPN tjänsten än dessa gratis varianter. Litar personligen inte på någon gratis VPN och skulle inte använda dem själv. Du har ingen aning vad de gör med din data , så därför använder jag endast en VPN tjänst som jag litar på 100%
Intergrity VPN:
https://5july.org/vpn/

Tror tjänsten kostar 49kr/mån vi bahnhof för 5 enheter och du kan välja engelska servrar numera. Har PPTP,OpenVPN och Wireguard stöd.

Proton är väl dock typ gold standard för säker krypterad mail, så då ska man väl kunna lita på deras VPN också, även om den är gratis.

Jag hade tydligen registrerat mig för gratis Proton VPN redan 2017, så de har ju funnits ett tag om man säger så…

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Jag är snåljåp och 25 kr per månad för lösenordshanterare och 30 kr per månad för Brandvägg/Antivirus samt 50 kr VPN.
Det blir cirka 105 kr per månad och över 1200 per år.

GRATIS - är bra och alltid välkommet.

En av anledningarna till att jag valde Chrome OS var för den inbyggda säkerheten som vare sig MAC eller Windows kan mäta sig med.
För länge sedan kanske en MAC klara sig utan Antivirus, men inte längre och Windows har egen lösning, men tror inte den är i närheten av Chrome OS.
Och då slipper man abonnera på betallösningar för att kunna vara trygg på internet samt ha rätten till privatliv.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Jag är snåljåp och 25 kr per månad för lösenordshanterare och 30 kr per månad för Brandvägg/Antivirus samt 50 kr VPN.
Det blir cirka 105 kr per månad och över 1200 per år.

GRATIS - är bra och alltid välkommet.

En av anledningarna till att jag valde Chrome OS var för den inbyggda säkerheten som vare sig MAC eller Windows kan mäta sig med.
För länge sedan kanske en MAC klara sig utan Antivirus, men inte längre och Windows har egen lösning, men tror inte den är i närheten av Chrome OS.
Och då slipper man abonnera på betallösningar för att kunna vara trygg på internet samt ha rätten till privatliv.

MVH

Intressant resonemang.
Hur tänker du nu? Gå gärna lite mer på djupet.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Vet inte om du är sarkastisk, men det lilla i ett större sammanhang gör skillnad, generellt så kan man tjäna tusenlappar per år genom att gå igenom sina inkomster och utgifter.
Vilket jag har gjort, ändra försäkringar och abonnemang (även ta bort) och se över vad man verkligen behöver.
Tjäna in över tusen per månad som blir tolv på ett år - det är en semester resa.
Små bäckar små...

Linux, som jag förstått Chrome OS är baserat på, open-soruce, är ett signum för säkerhet och fri programvara.
Samt förskonat från virus.
Där en community av miljontals entusiaster till professionella bidrar.

Enda anledningen jag inte kör Chrome OS Flex eller en Linux variant är tillgången till Android appar.
Detta är mina personliga åsikter av min ringa erfarenhet av operativ och datorer.

EDIT

Ska även nämna att det erbjuds bara brandvägg/antivirus paket till Mac & Windows.
Det visar styrkan bakom open-source som klarar sig utan sånt trams.

Vet inte mycket om filosofin bakom Linux och Torvald.
Men öppen källkod verkar vara framtidens melodi och Chrome OS har tagit steget till användarvänligheten ett steg närmare mainstream, allmänheten.
Där Linux inte verkar komma över den tröskeln ännu, men på bra väg.
Intressant att inte Linux slagit igenom mainstream.

MVH