Nya erbjudanden i Komplett Geek Week

Billig co-location inom Sveriges gränser?

Permalänk
Medlem

Billig co-location inom Sveriges gränser?

Hej på er!

Behöver som privatperson lägga en server på co-location och vill såklart betala så lite som möjligt.
Behöver ca 40TB bokad trafik per månad och en 1gbit lina. Resten spelar mindre roll.
Bor själv i Stockholm men tänker att tråden kan vara till nytta för flera så ös på med hela landet bara.

Vilka kan ni tipsa om?

Permalänk
Hedersmedlem

Behöver du verkligen colo då? Servrar är så pass kraftfulla numera att en VPS normalt räcker och blir över.

Om det skulle vara Colo så kan du kolla på Glesys. https://glesys.se/colocation/pris

För 583 kr / månad exmoms får du 1U rackplats i Väsberga Datacenter med bandbredd specificerad som 100 Mbps (1 Gbps Uplink).

Detta brukar betyda att du får använda upp till 1 Gbps i "burst", så länge du håller dig vid max 100 Mbps 95% av tiden. Beroende på vad du vill göra så kan detta passa mindre bra eller dåligt. (Du bör dock kolla med Glesys vad som faktiskt gäller.)

Att köra 100 Mbit/s i en månad blir cirka 32 TB, men det är ju svårt att veta, utan att veta vad servern ska vara till, om detta är ett användbart användningsmönster.

Ska du ha mer bandbredd än så börjar det bli mycket dyrare hos Glesys. Men vad vet jag, det kanske går att deala, listpriser är ju bara listpriser.

Även Bahnhof har flera datacenter i Stockholm och kan erbjuda colo i delat utrymme (för enstaka servrar, alltså.) Ingen aning hur de ligger till prismässigt.

Båda dessa företag är seriösa coloföretag, som jag skulle vara trygg att ställa servrar hos. Min arbetsgivare anlitar båda två.