Nya erbjudanden i Komplett Geek Week
Permalänk
Medlem

Har inget internet

Hej!

För 2-3 veckor sen slutade mitt internet fungera över natten pangpoff bara, datorn är aldrig av utan det var bara borta när jag vaknade.
Inte orkat bry mig så mycket om det men försökt mig på att få igång det igen nu utan att lyckas.
Bott här i 10år och kan inte minnas att det varit strul någon gång förut.

Iallafall så verkar jag inte få något internet ur jacket alls (trodde routern dött) men får inget internet av att koppla in datorn rätt i väggen heller.
Testat med 2 olika datorer och 2 olika routrar.
Kopplar jag direkt från väggen står det dock diverse siffror och "bredbandsbolaget" så någon signal lär ju gå därifrån?

Pratat med telenor som nu är bredbandsbolaget men dom hade inget svar för stunden iallafall.

Någon med minsta idé om jag kan göra något själv? Google har inte lyckats hjälpa mig ännu.

Hade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kuve:

Hej!

För 2-3 veckor sen slutade mitt internet fungera över natten pangpoff bara, datorn är aldrig av utan det var bara borta när jag vaknade.
Inte orkat bry mig så mycket om det men försökt mig på att få igång det igen nu utan att lyckas.
Bott här i 10år och kan inte minnas att det varit strul någon gång förut.

Iallafall så verkar jag inte få något internet ur jacket alls (trodde routern dött) men får inget internet av att koppla in datorn rätt i väggen heller.
Testat med 2 olika datorer och 2 olika routrar.
Kopplar jag direkt från väggen står det dock diverse siffror och "bredbandsbolaget" så någon signal lär ju gå därifrån?

Pratat med telenor som nu är bredbandsbolaget men dom hade inget svar för stunden iallafall.

Någon med minsta idé om jag kan göra något själv? Google har inte lyckats hjälpa mig ännu.

Hade!

Kontakta ägaren av det fysiska nätet, de kan se allt.

Mvh

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kuve:

Kopplar jag direkt från väggen står det dock diverse siffror och "bredbandsbolaget" så någon signal lär ju gå därifrån?
Pratat med telenor som nu är bredbandsbolaget men dom hade inget svar för stunden iallafall.

Då är det ju inget fysiskt fel på anslutningen utan nått som beror på konfigurering så det är din tjänsteleverantör som du ska felanmäla till.

Permalänk
Medlem

Du får nog komma med lite bättre beskrivning än "diverse siffror och "bredbandsbolaget"". Vad får du för IP adress när du är kopplad direkt i jacket? Hur långt kommer du i en traceroute?

Nätägare brukar generellt inte vilja hantera slutkunder utan hänvisar till din tjänsteleverantör som i sin tur får kontakta nätägaren om problemet anses finnas där.