Uppgradering av moderkort har lett till pannkaka

Permalänk
Medlem

Uppgradering av moderkort har lett till pannkaka

Hej!

Jag har haft en MSI B55-A PRO (moderkort) i min dator och bytt ut den mot en ny. Orsaken av bytet var att jag upplevde störningar av ljudet och mina vänner på Discord kunde klaga på att det kom ljud från allt som spelades upp. Denna nya moderkort har löst problemet med ljudet, men nu har ännu ett problem dykt upp. När jag trycker på "Shut down" på min Windows 11 stängs av skärmen, musen och tangentbordet, men datorn rullar fortfarande på. De alternativ jag har testat på hittills är att återställa bios-inställningar, uppgradera bios, ändrat UEFI-läge till LEGACY-läge, ändrat inställningar i "Power options", dra ut och sätta in komponenter, radera all innehåll i hårddisken och ladda ner en fräsch kopia av Windows 11.

Jag misstänker att även denna moderkort inte fungerar som den ska göra.

Om någon undrar hur jag bytte ut moderkortet var det på följande vis: Jag började med att inaktivera min Windows-nyckel, stängde av datorn, la på "Off" på min PSU och drog ut power-kabeln, tog ut alla komponenter och dess kablar, lyfte bort gamla moderkortet och satt in den nya, satt tillbaks alla komponenter och blev redo att köra igång.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

"ändrat inställningar i "Power options"
Vad har du ändrat?

Har du stängt av sleep mode och hibernation?

Har du provat installera win 11 med så lite som möjligt kopplat i datorn och direkt efter installationen är klar stänga av datorn?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Det finns en bug i Windows som gör att Shut Down ibland tolkas som Hibernate eller Sleep.
Stäng av "Fast Boot" i BIOS.
Stäng av "Fast Startup" i Windows Power Options.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Rekordmedlem

Du borde ha installerat om från början snarare än bytt moderkort men nu är det verkligen dags att göra en ren installation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har ett MSI B450-A Pro Max med samma problem med störningar av mikrofonen. Funderade att byta till samma kort som dig men såg att du hade samma på första kortet? Är problemet borta helt nu med ersättningskortet?