Biltema solcell 50 watt och 10 watt solcell från solar lab

Permalänk
Medlem

Biltema solcell 50 watt och 10 watt solcell från solar lab

Har alltid haft ett intresse för solceller och fick min första när jag var 7-8 år gammal. man kunde ladda 2 batterier i den(R6) och koppla in små apparater i den.
Istället för att låta den dyra avfuktarens fläkt slitas ut i förtid för att få lite fart på luften på vinden så tänkte jag att ett par dator fläktar kopplade till solceller kan lösa det.
Efter att varit borta från lite mer seriösa och stora solceller i många år så köpte jag en från biltema 50 watt(Polykristallin) och 2 st på 10 watt från solar lab(Monokristallina). Den stora är mest för expriment.

Båda typerna fungerar ypperligt i fullt solsken och ger rejält med kraft men så fort en mindre del skuggas sjunker detta markant. när hela panelen är skuggad så uppskattar jag ca 5% effekt. som ni ser på bilderna använder jag dator fläktar som last, dessa drar 0.25A. I mörkare skugga, tex mörka moln så står fläktarna helt stilla. är det soligt men cellen ligger i skuggan så snurrar fläktarna väldigt sakta.
Olastade så ligger solcellerna runt 20 volt, sol eller molnigt verkar spela mindre roll då. så fort en last kopplas på så sjunker volten.
Moln = ca 3 volt
sol = ca 18 volt
Skugga stor som en hand = ca 8 volt

Värt att notera är att i alla tester har jag använt en fläkt eftersom cellerna inte klarade av att driva 2 om det inte var mer eller mindre fullt solsken.

Måste säga att jag trott solceller kommit längre, har kvar min gamla som jag fick som barn och den beter sig på exakt likadant sätt.

Borde duga för att fläktarna på vinden kommer skyffla runt lite luft ett par timmar om dagen medan den stora får ladda bly batterier med MTTP regulator.

Så ska du köpa solceller är det fullt solsken som gäller, du får ström när det är molnigt men väldigt mycket mindre.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Att driva direkt från en solcell känns dumt. Brukar man inte använda ett litiumbatteri som mellanhand? Kanske går att lösa något med ett MC batteri (små och billigare).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

I princip rätt, men tänk på en sak som gör ditt test lite missvisande. Du måste skilja på liten skugga och molnigt. Helt olika fenomen. Mer avancerade, och större, paneler har inbyggda dioder så att en liten skuggad yta inte påverkar så mycket. Enkla varianter (=vad som helst som Biltema säljer) så är allt seriekopplat och en liten skuggad yta pajjar effekten för hela panelen.

Permalänk
Medlem

Solceller är ett livat komplement till batterierna. Man får tänka på dem lite som med väderleksrapporter, där ingenting antas vara helt säkert. Men solceller kan absolut hänga med på turen i naturen för att ladda batteribanken, om den får plats. Allra helst en version som tål lite väta så man slipper babypassa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Att driva direkt från en solcell känns dumt. Brukar man inte använda ett litiumbatteri som mellanhand? Kanske går att lösa något med ett MC batteri (små och billigare).

På min vind blir det uppåt en 40-50 grader på sommaren. batterier hatar värme och kommer nog ge upp efter bara något år. böhöver inte blåsa hela tiden bara lite lätt då och då så luften inte står still hela tiden.

Skrivet av gonkius:

I princip rätt, men tänk på en sak som gör ditt test lite missvisande. Du måste skilja på liten skugga och molnigt. Helt olika fenomen. Mer avancerade, och större, paneler har inbyggda dioder så att en liten skuggad yta inte påverkar så mycket. Enkla varianter (=vad som helst som Biltema säljer) så är allt seriekopplat och en liten skuggad yta pajjar effekten för hela panelen.

Jo det vet jag men nu gäller det lite mindre paneler. la en hand över panelen när det var full sol och sedan flyttade jag den till ett helt skuggigt område som ett litet test. Alla paneler är vad jag vet kompatibla med ett sådant system som du nämner. dom sitter mellan panelerna och kopplar helt enkelt bort de delar som inte tillför något eller tillför för lite.
Sen finns det såklart dyrare paneler där denna teknik är inbyggd så du slipper ha många paneler och dessutom denna lilla sak mellan varje som inte var helt gratis när jag kollade på den, minns ej namnet.

Skrivet av GooGeL:

Solceller är ett livat komplement till batterierna. Man får tänka på dem lite som med väderleksrapporter, där ingenting antas vara helt säkert. Men solceller kan absolut hänga med på turen i naturen för att ladda batteribanken, om den får plats. Allra helst en version som tål lite väta så man slipper babypassa den.

Den större solcellen ska placeras på ett bra ställe och har köpt biltemas MTTP laddare. planen är att köpa ett litet blybatteri som ska ta hand om all eller mycket av utebelysningen jag har som går på 12 volt. och eller eventuellt ladda tex bilbatterier och andra bly batterier jag har men då kanske mer paneler behövs.
Testar såhär först och ser hur det går.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken på vad du vill uppnå med att röra runt luften på din vind?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

På min vind blir det uppåt en 40-50 grader på sommaren. batterier hatar värme och kommer nog ge upp efter bara något år. böhöver inte blåsa hela tiden bara lite lätt då och då så luften inte står still hela tiden.

Jo det vet jag men nu gäller det lite mindre paneler. la en hand över panelen när det var full sol och sedan flyttade jag den till ett helt skuggigt område som ett litet test. Alla paneler är vad jag vet kompatibla med ett sådant system som du nämner. dom sitter mellan panelerna och kopplar helt enkelt bort de delar som inte tillför något eller tillför för lite.
Sen finns det såklart dyrare paneler där denna teknik är inbyggd så du slipper ha många paneler och dessutom denna lilla sak mellan varje som inte var helt gratis när jag kollade på den, minns ej namnet.

Den större solcellen ska placeras på ett bra ställe och har köpt biltemas MTTP laddare. planen är att köpa ett litet blybatteri som ska ta hand om all eller mycket av utebelysningen jag har som går på 12 volt. och eller eventuellt ladda tex bilbatterier och andra bly batterier jag har men då kanske mer paneler behövs.
Testar såhär först och ser hur det går.

Hurredu, placera dina batterier med VÄLDIG omtanke. Ifall de felar eller att det bildas gaser. Allra helst ska de stå ute där det är ventilerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Hurredu, placera dina batterier med VÄLDIG omtanke. Ifall de felar eller att det bildas gaser. Allra helst ska de stå ute där det är ventilerat.

Det vet jag, knallgas är inte bra men små 7ah batterier sitter i många oventilerade trånga utrymmen och det är något sådant det får bli för ute belysningen. Vanliga områden för dessa är upser av olika slag som oftast saknar ventilering.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag är nyfiken på vad du vill uppnå med att röra runt luften på din vind?

Om inte luften rör sig så är det ingen vind...

(Yes, där satt den - klockren vinnare i kategorin sämsta humor på den årliga Sweclockersgalan!)

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Om inte luften rör sig så är det ingen vind...

(Yes, där satt den - klockren vinnare i kategorin sämsta humor på den årliga Sweclockersgalan!)

(facepalm)

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Fast nu vill jag inte vara sån men 2st datorfläktar @ 0.25A (vid 12v) kan du ju lika gärna köra via vägguttaget. Så slipper du variationerna.

Tar ju typ ett decennium innan du går plus/minus noll på att skaffa solceller och allt däromkring

Låt avfuktaren gå och lägg pengarna på en reservdelsfläkt säger jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Hurredu, placera dina batterier med VÄLDIG omtanke. Ifall de felar eller att det bildas gaser. Allra helst ska de stå ute där det är ventilerat.

Inte alla batterier. Men ja, just blybatterier är inte kul när det blir fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag är nyfiken på vad du vill uppnå med att röra runt luften på din vind?

Att luft står still är sällan bra och tänk om ena sidan av vinden har 65% fuktighet och avfuktarens sida har enbart 56% fuktighet? då startar den inte och börjar avfukta som den ska. blandar jag dessutom luften så kanske den slipper avfukta om den blandade luften hamnar under 60% fuktighet = en besparing då det kostar att avfukta.
Har 2 mätare ca 3 meter ifrån varandra och det kan ibland variera rätt kraftigt.

Skrivet av SuperNova:

Fast nu vill jag inte vara sån men 2st datorfläktar @ 0.25A (vid 12v) kan du ju lika gärna köra via vägguttaget. Så slipper du variationerna.

Tar ju typ ett decennium innan du går plus/minus noll på att skaffa solceller och allt däromkring

Låt avfuktaren gå och lägg pengarna på en reservdelsfläkt säger jag.

Vill ha minimalt med inkopplade saker på vinden. osäker på om en liten väggtransformator klarar av de stora förändringarna av både temperatur och luftfuktighet på en vind. dumt att chansa så kanske hela huset brinner ned.

Att byta fläkt i maskinen är ett alternativ men går den konstant så drar den också 14 watt tror jag det var konstant.

EDIT: kikade snabbt under reservdelar på deras hemsida och fläkten var en del jag inte hittade, beror troligtvis på att den har flera uppgifter i enheten och är en rätt central del och kanske kräver stor ned montering för att kunna bytas.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vill ha minimalt med inkopplade saker på vinden. osäker på om en liten väggtransformator klarar av de stora förändringarna av både temperatur och luftfuktighet på en vind. dumt att chansa så kanske hela huset brinner ned.

Sätt en transformator nere i huset och dra en lång sladd om matar 12V likström? Alternativt, en jordfelsbrytare borde fånga ett problem med själva transformatorn.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Sätt en transformator nere i huset och dra en lång sladd om matar 12V likström? Alternativt, en jordfelsbrytare borde fånga ett problem med själva transformatorn.

Det kan man göra men det känns fult och blir mycket sladdar. Borrar ogärna hål upp till vinden då alla hål bidrar till mer fukt på vinden(man får givetvis täta men det är mycket extra jobb tycker jag att få sladdarna att gå fint och obemärkt hela vägen upp). Så kabel på utsidan av huset kanske går och sedan ännu mer kabel till båda sidor på vinden. Tanken har slagit mig men jag testar såhär till att börja med.
Satt upp båda två nu så får vi se om det blir någon skillnad. dom började snurra direkt i alla fall och det är ju ett gott tecken.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.