Försäljningen av processorer för stationära når bottennivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Mindre standard? Vet inte hur många av konsolspelarna du känner som har denna standard men här (jag/våran familj + vänner(s) familj) har så inte låg standard så det svaret tar jag som en killgissning.

Körs som skit? Måndagsexemplar finns givetvis även om jag själv mot förmodan aldrig haft den oturen, Ps1 fram till Ps5 och visst har det blivit problem vid inläsning av spel någongång då skivan varit relativt dåligt behandlad (av vederbörande) men utöver det får du det att låta som att var och varannan konsol hackar, laggar och bara upplevs på fel sätt (vilket jag inte säger emot men mer än lite luft/fakta taget från vilda gissningar vore på sin plats när du slänger ut dessa ”problem”?) låter föga sannolikt.

Att hårdvaran skapar delay, hack och lagg känner jag inte igen som sagt, att en burk från 2011 gör 8’or kring en Ps4’a vet jag inte riktigt heller något om (eller hur det ska ingå i diskussionen) för att slutligen prata om 900p med 30fps (?), är det ps4’a du syftar på eller gen 5 eller går vi bakåt till ps3’an?

Körde min ps4’a i 1080P med 60fps vad jag vet med DTS på den tiden vida PCM (minnet kan svika) och det lirade förträffligt bra via en Sharp LCD från 2008 (tror jag, minnet är inte det bästa).

Vad du har emot konsoler vet jag inte, men som jag skrev (det du utelämnade) i sista raderna, det är personliga preferenser som avgör vad man vill ha för nöjesmaskin(er) hemma, det brukar landa i vad plånboken klarar av ibland och ibland kan man köpa allt och ännu mer.

Du får gärna komma med faktaboken, änsålänge hör/ser jag/vi bara personliga erfarenheter och beskrivningar från din sida medans jag/vi har totala motsatsen. Jag tycker också det är kul att killgissa, ibland träffar jag till och med rätt.

En pc med liknande komponenter mot en Ps5

Cpu 3700x
Gpu 2700 geforce

Om du har performance mode så kör ps5 i 1080p med 120 fps om möjligt

I resolution mode kör du i 4k 30 fps
Alternativt 1440p 60hz

Dessa parametrar gör att ps5 är inte så kraftfull som man kan tro.
Vissa kör ju 1070 kort i 1440p 60hz och det kortet är ju ganska gammalt 😊

Sen har konsoler generellt sätt betydligt längre loading screens än pc. Nu har jag inte testat en ps5 men när jag kört Cross play i warzone så är jag inne ca 20 sekunder innan dem, men detta kan bero på annat iofs

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Datavetare

För att förtydliga vad som är långt lättare att optimera på konsol: spel växlar ofta mellan att vara begränsade av lite olika saker, ibland är det GPU, andra gånger är det CPU och en tredje kanske det är disken.

Det som är så mycket enklare att fixa på konsol är att göra förändringar i spelet för att lätta upp på den primära flaskhalsen i varje fall där någon del är en rejäl flaskhals. Det gör man typiskt genom att justera lite saker i spelvärlden, eventuell byta algoritm eller så.

Att göra motsvarande på PC är nästan omöjligt då flaskhalsarna inte alls är lika uttalade, de beror helt på hur varje specifik konfigurations balans ser ut (och finns i praktiken "oändligt" med konfigurationer).

Skrivet av the squonk:

Konsolerna har också mycket bättre, och snabbare, minneshantering än PC vilket motverkar en hel del av långsammare CPU

PC brukade vara billigt att bygga, nu börjar det likna en lyxvara

På vilket sätt är det bättre?

PS5 må ha 440 GB/s i bandbredd, men vi ser ju hos M1/M1Pro/M1Max/M1Ultra (bandbredd går från 70 GB/s till 800 GB/s) att CPU-prestanda påverkas väldigt lite av detta.

För CPU-delen är latens mot RAM långt viktigare än bandbredd, bandbredden finns primärt för GPU-delen både för konsolerna och M1-serien. Vad det gäller latens i PS5/XSX är den i nivå med standard RAM på PC, om något lite sämre då latens inte är speciellt viktigt för GPU.

PS5/XSX är ett enormt lyft CPU-mässigt över PS4/XBO, men det är fortfarande lite "meh" jämfört med dagens PC.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För att förtydliga vad som är långt lättare att optimera på konsol: spel växlar ofta mellan att vara begränsade av lite olika saker, ibland är det GPU, andra gånger är det CPU och en tredje kanske det är disken.

Det som är så mycket enklare att fixa på konsol är att göra förändringar i spelet för att lätta upp på den primära flaskhalsen i varje fall där någon del är en rejäl flaskhals. Det gör man typiskt genom att justera lite saker i spelvärlden, eventuell byta algoritm eller så.

Att göra motsvarande på PC är nästan omöjligt då flaskhalsarna inte alls är lika uttalade, de beror helt på hur varje specifik konfigurations balans ser ut (och finns i praktiken "oändligt" med konfigurationer).

På vilket sätt är det bättre?

PS5 må ha 440 GB/s i bandbredd, men vi ser ju hos M1/M1Pro/M1Max/M1Ultra (bandbredd går från 70 GB/s till 800 GB/s) att CPU-prestanda påverkas väldigt lite av detta.

För CPU-delen är latens mot RAM långt viktigare än bandbredd, bandbredden finns primärt för GPU-delen både för konsolerna och M1-serien. Vad det gäller latens i PS5/XSX är den i nivå med standard RAM på PC, om något lite sämre då latens inte är speciellt viktigt för GPU.

PS5/XSX är ett enormt lyft CPU-mässigt över PS4/XBO, men det är fortfarande lite "meh" jämfört med dagens PC.

Är inte OS mycket mer krävande på en PC/dator och enklare på en konsol vilket gör stor skillnad?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Personligen så måste jag ha en stationär för att jobba och kolla mina grejer. Stor skärm är dessutom en dealbreaker för mig.

Men kan förstå att många som bara streamar Youtube och liknande eller kollar Facebook inte behöver en.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

@dinkefing

-Nja, sanning med modifikation, det går att göra betydligt mer än så, se foton (bildspel, om man vill använda sin tv/monitor som fotoram t.ex), musikspelare (med skärmsläckare för festen?), vara upp till 8 spelare samtidigt (det går iofs på en PC med men då via LAN eller över nätet) men det är ju den huvudsakliga uppgiften med en konsol såklart att spela eller se media. Det är en kompromiss budgetmässigt.

Men hallå.... Du säger att det går att göra mer än media och spel... Kom med ett exempel då! Bilder är media och att spela 8 spelare är spel. Jag vill väldigt gärna se vad du gör med din konsol som inte är spel eller media.

Skrivet av anon343162:

-- Konsolspelarna har mindre standards och nöjer sig med 20-30FPS 900P, En billig sketen datorn från 2011 springer åttor kring en PS4 idag..

Sen är frågan är verkligen spelen bättre optimerade på konsol? Menar.. spelen på konsol körs som skit.. laggar hackar och delay.. tack vare dess svaga hårdvara..

+1 på denna. Har aldrig sett ett konsolspel som vart optimerat.
Det är laggiga actionscener, långa laddtider och plötslig låg upplösning. Men det är klart att om man bara har som krav att kunna spela sheep and clouds eller overcooked så funkar ju konsoll utmärkt.

Såg för taskigt ut
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweViver:

Använder främst 2 spelriggar för VR (4K+) och vanlig 4K-monitor gaming. Den ena har Ryzen 5950x duktigt överklockad och den andra i9 9900K som tuggar på 5.0Ghz all-core. Med ett RTX3090 som kör på 2070Mhz och slukar 470W i båda riggarna är skillnaden i spelprestanda mellan dessa riggar mer eller mindre försumbar. Inte ens MSFS visar på mer än 3-4% högre fps med 5950x. Varför skulle jag ens fundera på att köpa en ny CPU?

Jag håller med övriga här, att det krävs åtminstone 4-5 generationer emellan för att en uppgradering ska vara värd pengarna.

Sitter man med 9900k är det definitivt inte värt att uppgradera än men valde man röda laget (Ryzen 1000/2000) så börjar det nog bli dags att uppgradera för många.

9900k har visat sig vara väldigt prisvärd även om den fick lite skit som"gamingprocessor" vid launch.

Permalänk
Medlem

Angående detta med hur optimerade spel är till konsoler idag, så verkar det vara i princip likvärdigt i ren prestanda med en motsvarande PC som kör Windows baserat på de jämförelser med likvärdiga inställningar som exempelvis Digital Foundry gör. Den största skillnaden verkar vara att då hårdvaran är satt på konsoler så är shaders kompilerade i förhand medan risken för att ett spel hackar och har ojämnt flyt på grund av det på PC är större om inte utvecklaren har haft det i åtanke. Tex som i Forza Horizon 5 eller Horizon Zero Dawn där shaders kompileras innan spelet dras igång första gången om det upptäcks ny hårdvara eller drivrutiner osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Alltså vad är det mer som vill använda tvn till allt förstår ni inte att man inte att hälsomässigt kommer ni förstöra er hälsa och rygg när ni sitter i en soffa istället för en riktig kontorsstol. Dessutom hur tänker ni när ni ska webbsurfa på en tv skärm 5-10m bort med en dator och mus. Man tar sig för pannan!

Tvn eller htpc är endast ett bra komplement när man tittar på media och kanske spela ett och annat konsolspel inget annat! Det finns absolut som helst ingen annan fördel punkt slut! En stationär dator är här för att stanna oavsett vad andra säger.

Denna nedgång är endast för att bristen gjort sig så påmind och att alla köpte datorer år 2020 när alla satt inne. Det kommer ta igen sig och nu med ett starkt AMD som utmanar Intel och Apples ARM så kommer det hända lite saker på datorfronten.

Dyrare saker vill man oftast ha garanti på beroende hur ofta de kan gå sönder. Köpa begagnat är inte alltid ett praktiskt alternativ.

Ok men om inte begagnat köp nytt men inte det senaste kanske?

Permalänk
Medlem

Stationära datorn dog ut när mobilen blev smart. Den bärbara stod sig lite längre men är också mer eller mindre död vid det här laget.

Att bli tillfrågad om datorfix åt en släkting/bekant/liknande hör man inte längre. Många år sedan. Folk använder inte direkt datorer längre, bärbart för de få som gör det.

.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

För att mellan 2011 (2600K exempelvis) och ca 2020 (finns många än idag här på forumet som svär kvar vid 2600k) var det knappt behov av ny CPU i 1440p eller högre som nu är standardupplösning. Så 8c16t bör hålla i ungefär lika länge då det mesta av tom ny fysik i spel behandlas av GPU.
Jag gick från 2600k > 8700k > 12700k. Tror inte jag behöver byta nu förrän 4-6 generationer om inget gigantiskt hopp i CPU världen sker igen.

för personlig hemma användning/spel borde väl din 12700k räcka i minst 10 år? inte vet jag, allt är relativt. Det är förmodligen en arbetsstation du har ändå..? jag gick iaf från gen4 till 9600k+5700xt, så typ 5år? hm.
har gått ca 4 år sedan inköp och jag personligen kommer nog inte se en jämförelsevis fördubbling av prestanda/kr på minst 1-3 generationer gpu och cpu..

Skrivet av Lodisen:

Så det är inte billigare att lira på en billigare TV än LG C1?

joo men om man nu ska ska kötta på premiumsegmentet för 4k upplevelser, så är hårdvaran på pc marknaden typ 30-50x ggr dyrare ..
äh helt ärligt talat, 4k gaming känns mer som en gimmick, who cares, oavsett upplösning så kommer spelet förmodligen inte punktera fabric of space and time.. och se verklighetstroget och naturligt ut.. det är trots allt bara en 4k rendition av en tecknad animation... så.. shrugs på upgrade, men absolut LG x oled+PS5 om det är 4k jag ska lägga ribban på,.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon125263:

för personlig hemma användning/spel borde väl din 12700k räcka i minst 10 år? inte vet jag, allt är relativt. Det är förmodligen en arbetsstation du har ändå..? jag gick iaf från gen4 till 9600k+5700xt, så typ 5år? hm.
har gått ca 4 år sedan inköp och jag personligen kommer nog inte se en jämförelsevis fördubbling av prestanda/kr på minst 1-3 generationer gpu och cpu..

Det är en spelmaskin men jag kör mycket singeltrådade spel vilket gör att IPC är mycket viktigt. Nackdelen med indie.
Och på andra sidan spektrumet så kör jag ibland tunga AAA spel i 1440p så GPU-prestanda är viktig.
Men ja nu om inget händer så är det många generationer av CPU innan jag behöver byta.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som reagerar på artikelkommentaren:
"På serversidan är ökningen [för AMD] nästan lika stor, 4,4 procentenheter, men med detta uppgår markandsandelen endast till 13,9 procent."
När Zen lanserades för snart sex år sedan hade AMD en marknadsandel på endast 0,9%.
Av det kan man utläsa att det senaste årets ökning av marknadsandelen med 22,7% som är mindre än snittet på över 70% ökning per år de senaste fem åren. Jag tycker ändå att 22,7% är betydande, med den takten tar de hela servermarknaden på mindre än tio år!