Permalänk
Medlem

dual SATA till 8 pin

Hej.
Som tråden lyder, behöver jag hjälp med detta. Har köpt ett 980 ti till min systerson och problemet (som jag upptäckte senare är att hans PSU har bara ett 6 pin connector till GPU. 980 ti är 8+6. Enda sättet att fixa detta är med en adapter, dual SATA till 8 pin. Jag söker råd här om detta är "safe" och vad jag ska akta mig för ?

Detta är produkten i frågan jag funderar på att köpa:

https://www.amazon.se/Power-Express-Adapter-Female-Connector/...

Permalänk
Hedersmedlem

Svaret beror på vad han har för PSU?

Själva poängen med 6p/8p-kontakterna är att dela upp strömmen på flera fysiska kablar. Då blir det ju också viktigt att dessa kablar går hela vägen fram till PSU't. Om de två SATA-kontakterna du kopplar in denna adapter på sitter på samma sladd in i PSU't så kommer du att dra väldigt mycket mer ström genom den än tänkt. Även om du kopplar adaptern till två olika sladdar så tänjer du helt klart på gränserna och det kan i värsta fall leda till överhettning och kabelbrand.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Vanligt förekommande fråga i mining kretsar (behöver många 8pin där)
Det kan funka för dig men det finn en viss ökat risk för brand/smält kabel.
Beroende på många variabler.
Ett av problemen är att sata connectors inte är gjorda för höga watt(amp), det är väldigt tunn och small kontakt för 12v. Så måste du ha en 2 xxx till 1 8pin så skulle jag rekommendera molex istället för sata.
Molex kontakter är bättre då dom är tjockare, men fortfarande många som rekommenderar mot att göra så.
Själv har jag använt en 2 molex till 8pin som nödlösning. en 8pin pcie är rated för 75watt. och molex ska klara 54watt så det är ju mer en 75/2. (sata ska också klara 54w enligt spec, men då är vi tillbaka till dom där tunna ledarna i kontakten)
Sen hur själva PSUn är byggd spelar ju roll, om dom följt ATX standarder och så.
Men har du ett bra märke på din PSU så bör det inte vara några problem.
Om du har möjlighet är det ju att föredra att använda molex från 2 separata kablar från PSUn.
Men en 16awg kabel till PSUn (och för den delen biten inne i PSUn) ska klara 75watt utan problem.

Realistiskt sett så funkar säkert även den där sata adaptern till en 980ti, var i så fall bara noga med att kontakterna sitter i noga och inte glappar.

Jag skulle säga att det vanligaste problemet med att använda sata är när någon drivit en pcie riser med 1 sata connector. Eller 1 sata till 8pin. Och då är det ju utan för specc på 54watt med stor ökad risk för brand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krait78:

Själv har jag använt en 2 molex till 8pin som nödlösning. en 8pin pcie är rated för 75watt. och molex ska klara 54watt så det är ju mer en 75/2. (sata ska också klara 54w enligt spec, men då är vi tillbaka till dom där tunna ledarna i kontakten)

Det är 6-pin PCIe som är 75W, 8-pin är 150W. Så risken är att man drar mer ström än vad kontakterna är specade för med en sån lösning.

Att nätagget bara har en 6-pin är inget bra tecken, så att istället byta ut det mot något bättre skulle nog vara att föredra om det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är 6-pin PCIe som är 75W, 8-pin är 150W. Så risken är att man drar mer ström än vad kontakterna är specade för med en sån lösning.

Att nätagget bara har en 6-pin är inget bra tecken, så att istället byta ut det mot något bättre skulle nog vara att föredra om det går.

Du har helt rätt, hjärnsläpp från min sida.

Permalänk
Medlem

Köp ett nytt nätagg. Det är några sura hundralappar men det är värt det.
Jag vill passa på att säga att snåla inte. Köp ett ordentligt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.