Permalänk
Medlem

Hjälp med hemmabio

Hej!

Ska fixa mitt första hemmabiosystem nu och i dagsläget lutar det mot en ANTHEM MRX540 som receiver och tidigare fick jag rekommenderat Paradigm Monitor SE Atom som höger och vänster fram samt en Paradigm Monitor SE 2000C som center.
Jag hittade sen Polk Audio R200 tillsammans med R300 som frontar som hade fått mycket positiva recensioner. Någon som har erfarenhet av dem?

Kanske någon som kan rekommendera något annat i ungefär samma prisklass? Budgeten för allt inkl. sub och surround bör ligga kring 50 000.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag hade inte köpt den där receivern. Inte för att det är en Anthem, men för att du låser in dig till 5.2. Skulle du nån gång vilja sätta högtalare i taket för Atmos (Som denna stärkare påstår sig stödja, hm ) så måste du köpa ny stärkare liksom.

För nästan exakt samma pengar på samma ställe får du en Marantz SR7015 som klarar 5.2.4 eller 7.2.2 direkt ur lådan, 8K-stöd för när nu det blir vanligt, och i min egna åsikt det där "sköna" marantz-ljudet. Just nu har jag en Denon x4700h bara för att den är lite fysiskt lägre än Marantzen, så den får plats i min hylla. Det är samma moderbolag på Denon och Marantz.

Jag får skynda mig att trycka på "svara" innan alla Yamaha-muppar stormar tråden

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för din input!
Var och provlyssnade på både Marantz och Anthem, lite osäker vilken modell det var av Marantz, om det var den du skrev eller ej, kan ju variera en del beroende på modellen. I mina öron av de jag lyssnade på lät MRX:en snäppet vassare och fastnade även för deras rumskalibreringsprogram.
Hade inte riktigt tänkt tanken tidigare på att bygga ut med fler kanaler tidigare men är helt klart något som är värt att ha i åtanke!

Ska ta och läsa på lite mer om de modellerna du nämnde!

Högtalarna jag tänkt införskaffa nu i en början är ju inte riktigt "top of the line" men byter hellre ut högtalarna i framtiden och införskaffar en rejäl receiver nu.

Permalänk

Högtalare är betydligt mer "framtidssäkrade" än vad en receiver är. Köper du dyr receiver nu och och billigare högtalare så vill jag nästan lova att den är utdaterad när det väl är dags att köpa nya högtalare om du inte tänkt köpa nya inom en snar framtid.

Permalänk
Medlem

Blir nog att köpa nya högtalare när en flytt är aktuell, mest troligt inom 2 år!

Permalänk
Medlem

Om du vet du har 2 år. Köp beg?
Den kanadensiska högtalartillverkaren är inte jätte vanlig här i Sverige. Andrahandsvärdet är inget att skylta med. Du kommer bli jätte ledesen i ögat när du ska sälja…

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Senaste dyra receiver jag köpte va en Primare SPA23 för runt 40k. Den va riktigt bra till hemmabion men blev ju omkörd med lätthet av en 2-kanalförstärkare för halva pengen.
Den blev dessutom omodern efter 2 år när nya video och ljudformat släpptes. Det är också den sista dyra receiver jag kommer köpa.

Mitt råd är att köpa en billig receiver typ Denon X3700h eller kanske 2700h. Behöver du mer kraft till hemmabion så köp ett ordentligt slutsteg.

Vill du köra musik så köp en duglig 2-kanalflrstärkare med HT Bypass så kan du lira musik med 2-kanalaren och surround med receiver.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Ljud: M&K | Antlion Kimura Duo | Airpods Pro |
Bild: Sony X95L 85” | Alienware AW2723DF
Media: Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PS5