Permalänk
Medlem

MSI Gtx 970 kylare som CPU kylare

Någon som har testat att sätta en GPU kylare på en cpu?
Håller på att göra ett eget chassi och vill komma undan med så lite volym som möjligt men med bra och tyst kylning, så min tanke var att eftersom det finns plats för en större kylare för cpun än amd's wraith så kan jag plocka isär mitt gamla 970 och använda den kylaren med 2x 120mm fläktar istället för en DH15.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk

ända problemet jag kan komma på är väl att den ev att den kommer ta i komponenter runt sockeln. typ rammine kondensatorer, vrmkylare osv.

cpu kylaren om inte väldigt smala behöver generellt upp ett par cm iaf från cpun för att gå fritt över komponenter runt sockeln.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ända problemet jag kan komma på är väl att den ev att den kommer ta i komponenter runt sockeln. typ rammine kondensatorer, vrmkylare osv.

cpu kylaren om inte väldigt smala behöver generellt upp ett par cm iaf från cpun för att gå fritt över komponenter runt sockeln.

hm.., jag får ta och mäta och i värsta fall blir det att jag får ta till cnc fräsen för att antingen fräsa lite på kylaren ;D

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Skrivet av Selmalagerlöf:

hm.., jag får ta och mäta och i värsta fall blir det att jag får ta till cnc fräsen för att antingen fräsa lite på kylaren ;D

börjar du fräsa i kylaren kommer du nog inte få mycket kvar av den.

de flesta kylare till 970 vad jag vet är i princip en alukylfläns med lödda alu blad på typ ~80x180x30mm med några heatpipes gåendes kors och tvärs genom dem från bottenplattan.

detta är en luftkylare från ett asus 970 oc

mina gigabyte ser liknande ut konstruktionsmässigt och MSI korten har även de en relativt liknande design.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows