AMD Ryzen 7000 syns i webbutik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dilemmachine:

Tror ni man kan vänta sig 64GB DDR5 moduler runt lanseringen? Vore surt att behöva nöjda sig med mindre om inget större kommer ut på ett tag.

De flesta moderkort har väl 4 slots, bara köpa 4x32gb för 128gb ram... 2x64gb lär kosta mer en det ändå. Eller ville du ha ännu mer? Kommer kanske bli knepigt att hitta Ryzen 7000 moderkort som stöder 256gb, om det finns lär dom kosta lika mycket som hela datorn, lol.

Permalänk
Skrivet av Dilemmachine:

Jo verkligen, priserna känns inte skitkul. Är bara i sånt enormt behov av mer RAM och vill inte begränsa mig till 128GB max.

Äh, så många flikar har du inte öppna.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Skrivet av murklor:

De flesta moderkort har väl 4 slots, bara köpa 4x32gb för 128gb ram... 2x64gb lär kosta mer en det ändå. Eller ville du ha ännu mer? Kommer kanske bli knepigt att hitta Ryzen 7000 moderkort som stöder 256gb, om det finns lär dom kosta lika mycket som hela datorn, lol.

Skrivet av skitskurk:

Äh, så många flikar har du inte öppna.

Tänkte börja med 128gb men kommer troligtvis snart behöva uppgradera till 256gb för det jag jobbar med (3d/vfx), så jag vill helst inte köra på 32gb moduler som jag sen får lägga på hyllan när jag behöver mer. Tyngre simuleringar kan äta mängder med RAM och blir extremt långsamt så fort det måste använda vanlig lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dilemmachine:

Tänkte börja med 128gb men kommer troligtvis snart behöva uppgradera till 256gb för det jag jobbar med (3d/vfx), så jag vill helst inte köra på 32gb moduler som jag sen får lägga på hyllan när jag behöver mer. Tyngre simuleringar kan äta mängder med RAM och blir extremt långsamt så fort det måste använda vanlig lagring.

Det är väl bara xeon/threadripper som stödjer över 128gb RAM? Lär knappast bli någon av dessa cpuer som kommet stödja det då efterfrågan är begränsad

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Det är väl bara xeon/threadripper som stödjer över 128gb RAM? Lär knappast bli någon av dessa cpuer som kommet stödja det då efterfrågan är begränsad

Ingen aning om det stämmer men läste att de skulle ha support för mer och att 64gb moduler för vanliga konsumenter var på G, men kanske inte alls är korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dilemmachine:

Jo verkligen, priserna känns inte skitkul. Är bara i sånt enormt behov av mer RAM och vill inte begränsa mig till 128GB max.

Sitter på 16 här och jag är kränkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

7950x är nya 5950x? såg att den endast hade runt 10% bättre single thread än 5950x, känns som en rätt marginel upgpradering, väntar på officella siffror men med en prislapp som det där så blir det ingen uppgradering för mig, min 5950x rullar på riktigt fint

8-10% högre IPC, och sen 5,7Ghz boost istället för 4,9Ghz boost. Ca 15% borde det leda till.

Permalänk
Medlem

Priserma går i motsatt riktning (ökande) med mitt intresse (svalnande), känner inte alls behovet att uppgradera. Jag har tidigare uppgraderat bara för att det kommit nytt - tror det gäller allmänt, men det kommer jag sluta med.

Permalänk
Medlem

Vad ligger moderkort på idag då? Köpte mitt Asus z390 f-gaming när det nästan var nytt till min 9900k för 1600kr, vad är ett likvärdigt moderkort för pris idag till denna serie? Är inte insatt så mycket i amd och deras beteckningar. Tänker då på kommande Ryzen 7 serien, vet att det inte finns priser ännu men kanske ett hum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Vad ligger moderkort på idag då? Köpte mitt Asus z390 f-gaming när det nästan var nytt till min 9900k för 1600kr, vad är ett likvärdigt moderkort för pris idag till denna serie? Är inte insatt så mycket i amd och deras beteckningar. Tänker då på kommande Ryzen 7 serien, vet att det inte finns priser ännu men kanske ett hum?

Z690 låg runt 2k vid släpp, tror inte amd ligger under det i alla fall

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dilemmachine:

Ingen aning om det stämmer men läste att de skulle ha support för mer och att 64gb moduler för vanliga konsumenter var på G, men kanske inte alls är korrekt.

Officiellt så är det enbart dem zeon/thread som stödjer över 128gb, vad som hände var dock att nya moduler kom (större) och att tillverkarna inte uppdaterade att moderkort stödjer så mycket. Så för vissa moderkort gick det att använda 256GB men för några andra så vart det ett dyrt misstag

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

8-10% högre IPC, och sen 5,7Ghz boost istället för 4,9Ghz boost. Ca 15% borde det leda till.

Jag kan boosta min 5950x till 5.2 med -30 all core t ex. Således vill jag se hur 7950x överklockar mot 5950x överklockad. Om t ex 5950x är lättare att överklocka än 7950x så minskar de 15% i skillnad rätt fort.

Permalänk
Medlem

Blir det de priserna så lär det inte bli någon uppgradering förrän nästa år i mitt fall.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

8-10% högre IPC, och sen 5,7Ghz boost istället för 4,9Ghz boost. Ca 15% borde det leda till.

5.7/4.9 ~ 1.163 ~ 16.3 % Ökning.

Enligt AMD ska 7000-serien ha 15% bättre Singel thread vilket kommer från ökad frekvens som jag ser det.

Var har du info om att det är 8-10% ökning i IPC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

5.7/4.9 ~ 1.163 ~ 16.3 % Ökning.

Enligt AMD ska 7000-serien ha 15% bättre Singel thread vilket kommer från ökad frekvens som jag ser det.

Var har du info om att det är 8-10% ökning i IPC?

https://cdn.videocardz.com/1/2022/05/AMD-RYZEN-7000-1-768x432.jpg

Ja, fel av mig, snarare en bit över 15% alltså.

Denna officiella slide: https://i.redd.it/35ulx3qaqo491.png

15+% verkar vara sandbagging av AMD, gissar på 25%. Det är åtminstone inte ynka 10% som ursprungskommentaren sade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, fel av mig, snarare en bit över 15% alltså.

Denna officiella slide: https://i.redd.it/35ulx3qaqo491.png

15+% verkar vara sandbagging av AMD, gissar på 25%. Det är åtminstone inte ynka 10% som ursprungskommentaren sade.

Ja enligt den bilden så kommer det bli ~24% ökning
Men tar det men en nypa salt och så väntar vi på tester som inte är från AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Ja enligt den bilden så kommer det bli ~24% ökning
Men tar det men en nypa salt och så väntar vi på tester som inte är från AMD

Och tittar man på 25% increased preformance per watt och det faktum att den har 62% högre TDP så blir prestanda ökningen 100%...
Men napkin math ska man hålla sig borta från när det kommer till pressbilder.

Permalänk
Medlem

Ett par saker..

Till att börja med så kan det handla om en "placeholder". Priset behöver inte stämma överens med det i slutändan och för det andra.. "Tray" brukar oftast vara betydligt dyrare eftersom det oftast är riktade mot större OEMs och inte privatpersoner.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Ett par saker..

Till att börja med så kan det handla om en "placeholder". Priset behöver inte stämma överens med det i slutändan och för det andra.. "Tray" brukar oftast vara betydligt dyrare eftersom det oftast är riktade mot större OEMs och inte privatpersoner.

Nu släpps väl dock alltid tray versionen ett par veckor/månader INNAN de med kylare? Varit så på alla Intel jag har tittat på.

Sen kan det absolut vara placeholder men tror priset blir i dessa nivåer.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Z690 låg runt 2k vid släpp, tror inte amd ligger under det i alla fall

Låter ju inte för farligt iallafall, tycker man ser annars att moderkort gått upp något så inni... Iallafall Intel.
Gör Amd bra ifrån sig här kanske det blir att lämna intel skutan

Edit* Wooow kollade nu. Z690 till Intel, samma, Asus F-Gaming kostar fan 5.000 spänn idag... Hur i helsike är det så mycket dyrare än för bara några år sen? Blir ju definitivt övergång till AMD om de har fortsatt tänkt köra på dessa svin priser för moderkort och om AMD håller det nere

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Låter ju inte för farligt iallafall, tycker man ser annars att moderkort gått upp något så inni... Iallafall Intel.
Gör Amd bra ifrån sig här kanske det blir att lämna intel skutan

Edit* Wooow kollade nu. Z690 till Intel, samma, Asus F-Gaming kostar fan 5.000 spänn idag... Hur i helsike är det så mycket dyrare än för bara några år sen? Blir ju definitivt övergång till AMD om de har fortsatt tänkt köra på dessa svin priser för moderkort och om AMD håller det nere

Jag köpte msi z690 för 1890:- den kostar 2300:- nu,
Går man på asus så är billigast lite över 3k, dock är den väldigt begränsad kontra de dyrare versionerna

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag köpte msi z690 för 1890:- den kostar 2300:- nu,
Går man på asus så är billigast lite över 3k, dock är den väldigt begränsad kontra de dyrare versionerna

Jämförde mest mot den befintliga Asus z390 F-gaming som jag har, köper tyvär inte MSI's produkter har haft för mycket problem med dem och efter deras fiasko med recensenter så är det total nej.

Verkar iallafall som man på rak arm ungefär kan jämföra att priserna för nya Intel moderkort är dubbel så dyra sen några år tillbaka och dessutom dubbelt så dyra än likvärdiga AMD moderkort. Lär förlora många kunder om det fortsätter så