Kombinera bärbar och stationär, smidiga lösningar eftersökes

Permalänk
Medlem

Kombinera bärbar och stationär, smidiga lösningar eftersökes

Hejhopp.

Problem:
Jag har en stationär dator med 2 skärmar som använder displayport, jag har en laptop som jag på ett smidigt sätt vill koppla in i en eller båda skärmarna, mus och tangentbord.

Är det laptop > docka > kvm-switch som gäller eller finns det någon annan lösning?

Priserna tenderar att rusa iväg lite när man vill ha displayport på kvm-switch och sedan vet jag inte riktigt om man tappar prestanda?

En annan lösning är väl iofs att koppla in dockan i en eller båda skärmarna på en annan ingång (tex hdmi) men då måste jag köra dubbla uppsättningar mus och tangentbord vilket jag inte är jättesugen på.

Har ni några andra förslag på lösningar?

Mvh

Visa signatur

“Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.”

Permalänk
Medlem

Enklaste jag kan komma på är att köra samma docka till båda. Koppla in allt på en docka och en skarvsladd från stationära upp till dockan. Koppla loss och byt den när laptopen ska användas

Permalänk
Medlem

Jag köpte en sån här då min Acer x34 enbart har en DP ingång och jag behövde koppla både min privata stationär dator och jobb laptop till den via DP: https://www.amazon.se/dp/B08Q7J3B82/ref=cm_sw_r_cp_apa_i_ZV2B...

Funkar klockrent! Kör 3440×1440 100hz med G-sync till privata datorn utan problem.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Rekordmedlem

Funderat på att använda fjärrskrivbord ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Jag köpte en sån här då min Acer x34 enbart har en DP ingång och jag behövde koppla både min privata stationär dator och jobb laptop till den via DP: https://www.amazon.se/dp/B08Q7J3B82/ref=cm_sw_r_cp_apa_i_ZV2B...

Funkar klockrent! Kör 3440×1440 100hz med G-sync till privata datorn utan problem.

Får nog testa en sådan! Tack för tipset.

Skrivet av mrqaffe:

Funderat på att använda fjärrskrivbord ?

Nej den tanken har faktist inte slagit mig kan ju vara en ide.

Visa signatur

“Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.”