Laptop för studier och spel, blir galen!!

Permalänk
Medlem

Laptop för studier och spel, blir galen!!

Vänder mig till er som kan dethär lite bättre än en själv, har skummat igenom forumet men inte hittat något vettigt.

Ska börja studera så stationära datorn har åkt iväg och nu söker jag med ljus och lykta efter en vettig laptop.
Har kikat på Lenovo men tycker att dom verkar rätt klumpiga att bära runt på.

Det jag har som "krav" är väl att den ska vara någorlunda lätt <2kg(?), klara av lite gaming emellanåt samt att den helst får vara 14", spelar väl ingen roll egentligen sålänge den är hyfsat lätt och smidig. Prislappen vill jag helst inte att den ska överstiga 15-16000kr.

Har kollat på Zephyrus G14 och Flow men jag blir inte klok, kanske finns något vettigare?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Finns filter på prisjakt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Finns filter på prisjakt.

Jo tack, det vet jag. Men jag blir inte klok, är en djungel

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Flow X13, är inne på min andra nu efter en sväng med en Legion 5.
Smidighet, kraft och tangentbord (såklart subjektivt men bra slaglängd och inte små halkiga tangenter) går nog inte att få bättre för under 14k.

Edit: testade en Zephyrus G14(2021) men den hade sån coil whine att den var oanvändbar. Tydligen rätt vanligt på den modellen.

Permalänk
Avstängd

Spel och skola har ju lite motsatta krav liksom. En skoldator behöver vara lätt nog att bära med sig varje dag och ha batteritid som gör att du slipper ha laddaren med dig och slipper leta uttag mitt i en föreläsning eller så. En speldator är tung och har dålig batteritid. Man kan försöka kombinera dem men chansen är ju rätt stor att du får något som inte är så bra på någon av uppgifterna, och/eller betalar onödigt mycket.

Den skoldator jag brukar rekommendera är typ en Thinkpad X1, begagnad för de är dyra nya. Lätt och bra batteritid, bra tangentbord också och byggkvaliteten gör ju att den håller för oöm behandling. Min syrra köpte en typ 18 månader gammal, så med garanti, för runt 5K som hon var sjukt nöjd med. Sen kommer man ju billigare undan om man köper en stationär speldator, eller en spellaptop som inte behöver vara bra på skolarbete liksom,ä.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Spel och skola har ju lite motsatta krav liksom. En skoldator behöver vara lätt nog att bära med sig varje dag och ha batteritid som gör att du slipper ha laddaren med dig och slipper leta uttag mitt i en föreläsning eller så. En speldator är tung och har dålig batteritid. Man kan försöka kombinera dem men chansen är ju rätt stor att du får något som inte är så bra på någon av uppgifterna, och/eller betalar onödigt mycket.

Den skoldator jag brukar rekommendera är typ en Thinkpad X1, begagnad för de är dyra nya. Lätt och bra batteritid, bra tangentbord också och byggkvaliteten gör ju att den håller för oöm behandling. Min syrra köpte en typ 18 månader gammal, så med garanti, för runt 5K som hon var sjukt nöjd med. Sen kommer man ju billigare undan om man köper en stationär speldator, eller en spellaptop som inte behöver vara bra på skolarbete liksom,ä.

Då är det nästan ett krav att köpa instegsmodellerna eller äldre varianter av de dyrare då Lenovo gått över till tangentbord med lägre slaglängd som inte alls är några nivåer över andra tillverkare som tidigare.