Okunnig behöver hjälp kring backuptelefon och 2g/3g-nedsläckning

Permalänk

Okunnig behöver hjälp kring backuptelefon och 2g/3g-nedsläckning

Hej!

Jag är på jakt efter en eller ett par enkla backup/ringa-smsa-telefoner och har landat på denna:
https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/mobiltelefoner/k...

När jag läser runt dyker nedsläckning av 2g och 3g-nät upp och jag blir lite osäker på vad det faktiskt innebär i praktiken. Kommer den telefon jag tittat på snart att bli oanvändbar som telefon och att jag måste leta efter en liknande med 4g för att jag ska kunna ringa och smsa med den? 349 kronor är ju svårslaget men om den snart blir en värdelös plastbit är det ju lite dyrt.

Tacksam för lite guidning i nät- och mobildjungeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjacaesar:

Hej!

Jag är på jakt efter en eller ett par enkla backup/ringa-smsa-telefoner och har landat på denna:
https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/mobiltelefoner/k...

När jag läser runt dyker nedsläckning av 2g och 3g-nät upp och jag blir lite osäker på vad det faktiskt innebär i praktiken. Kommer den telefon jag tittat på snart att bli oanvändbar som telefon och att jag måste leta efter en liknande med 4g för att jag ska kunna ringa och smsa med den? 349 kronor är ju svårslaget men om den snart blir en värdelös plastbit är det ju lite dyrt.

Tacksam för lite guidning i nät- och mobildjungeln.

Det beror lite vilken operatör du tänker köra med. Telia och Tele2 har börjat stänga ner sitt gemensamma 3G nät på 2100 bandet och dom har kommit en bra bit på den vägen. Tele2 kommer att tillsammans med Telenor starta ett 3G på 900 bandet (har redan kommit igång på vissa ställen i Stockholm) som kommer finnas till ca 2025, därefter är det osäkert hur dom kommer göra. Tre och Telenor har också börjat stänga ner sitt gemensamma 3G nät. 3s egna 3G nät kommer än så länge vara kvar lite oklart hur Tre tänker göra. För 2G har Telia sagt att det kommer vara helt stängt den 31 dec 2025, medans Tele2 och Telenor inte helt sagt vad dom tänker göra, men troligtvis stängs det också i slutet av 2025. Ska man köpa en ny telefon idag bör man absolut köpa en telefon som har stöd för 4G också

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Det beror lite vilken operatör du tänker köra med. Telia och Tele2 har börjat stänga ner sitt gemensamma 3G nät på 2100 bandet och dom har kommit en bra bit på den vägen. Tele2 kommer att tillsammans med Telenor starta ett 3G på 900 bandet (har redan kommit igång på vissa ställen i Stockholm) som kommer finnas till ca 2025, därefter är det osäkert hur dom kommer göra. Tre och Telenor har också börjat stänga ner sitt gemensamma 3G nät. 3s egna 3G nät kommer än så länge vara kvar lite oklart hur Tre tänker göra. För 2G har Telia sagt att det kommer vara helt stängt den 31 dec 2025, medans Tele2 och Telenor inte helt sagt vad dom tänker göra, men troligtvis stängs det också i slutet av 2025. Ska man köpa en ny telefon idag bör man absolut köpa en telefon som har stöd för 4G också

Tack för ett väldigt utförligt och förståeligt svar! Det får kanske bli så att jag är tvungen att hoppa upp någon prisklass för att framtidssäkra telefonen.

Permalänk
Medlem

Nokia 105 har 4G och kostar 390 kr, så det är ju inte så många kronor extra. Finns hos Dustin Home.
Den har även FM-radio vilket kan vara praktiskt i nödsituationer.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Nokia 105 har 4G och kostar 390 kr, så det är ju inte så många kronor extra. Finns hos Dustin Home.
Den har även FM-radio vilket kan vara praktiskt i nödsituationer.

Ja men se där ja. Har nästan bara sett den andra versionen av 105 (ej 4g) i de flesta butikers utbud och missat att denna fanns. Nokias egen hemsida listar den inte i utbudet. Då blir det nog en sådan, tack!