Hur säkert är det att spela musik på hösta volym på en Macbook?

Permalänk
Medlem

Hur säkert är det att spela musik på hösta volym på en Macbook?

Hej

Har skaffat Macbook M2 och undrar lite kring laptopens högtalare.

Vet någon om det är säkert att spela musik på högsta volym på datorn? Eller kommer jag att skada högtalarna?

Har fått för mig att man kan "spränga" högtalarna eller att de börjar spraka om man lyssnar på för hög volym. Stämmer det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av konsum:

Hej

Har skaffat Macbook M2 och undrar lite kring laptopens högtalare.

Vet någon om det är säkert att spela musik på högsta volym på datorn? Eller kommer jag att skada högtalarna?

Har fått för mig att man kan "spränga" högtalarna eller att de börjar spraka om man lyssnar på för hög volym. Stämmer det?

Högtalare kan skadas om de överbelastas men distorsionen kommer innan det så spelar du aldrig starkare än att det inte distar så håller delarna. Och en laptop är inte det bästa alternativt som ljudsystem, den är antagligen bara lite mindre genomusel än en mobil eller surfplatta....
Det bästa är om du skaffar ett vettigt ljudsystem i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att Apple satt max gränsen något lägre än vad som är skadligt för högtalarna.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Sen beror du på vad du spelar också, en normaliserad låt på Spotify är nog okej.
Men bassboozters på youtube music kanske inte ger samma resultat, eller dålig kvalité rent generellt.
Nu filtrerar de flesta musikburkar oavsett om de är en high-end stereo eller laptop rätt bra, men riskerna ökar när man petar in skit i ljudspelaren.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Enkelt svar, nej det kommer inte hända något. Spela på!