Beräkna värdeminskning Nintendo Switch 2019

Permalänk
Medlem

Beräkna värdeminskning Nintendo Switch 2019

Hej!

Jag undrar vad värdet på en begagnad Nintendo Switch 2019 i nyskick, med 4-6 timmar speltid kan ligga på? Och jag undrar hur det går till när man beräknar värdeminskning på denna konsol?

Skulle verkligen uppskatta er hjälp, tack på förhand 🙂

Visa signatur

Lenovo IdeaPad 1-14ADA05
S/N:R912MAP9
Modelnummer:82GW001YMX

Permalänk
Medlem

Har sätt switch OLED som ligger ute rätt länge för 2000kr utan spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

Har sätt switch OLED som ligger ute rätt länge för 2000kr utan spel.

Okej.

Det är nämligen så att min bror köpte detta 2020 och spelade max 4-6 timmar. Sen frågade en granne om han fick köpa den till bra pris men han fick aldrig betalt. Nu fick jag tag på den a person och han börja räkna på värdeminskning samt beräkna av värde på vilket skick varan är i. Och han fick ner priset från 1800 kr till 800kr på något sätt.

Enligt vad han läst på allmänna reklamationsnämnden hemsida och på Nintendos egna hemsida. Men jag hittar inte något alls där. Därför jag vände mig hit för hjälp

Visa signatur

Lenovo IdeaPad 1-14ADA05
S/N:R912MAP9
Modelnummer:82GW001YMX

Permalänk
Medlem

Cirka 2200 - 2600 kronor

Källa:
https://www.tradera.com/item/344629/550360814/nintendo-switch...
https://www.tradera.com/item/344629/552281694/nintendo-switch...

Enbart handkontrollerna kostar ju cirka 750 kronor nya Så skulle inte sålt en komplett konsoll för 800:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Cirka 2200 - 2600 kronor

Källa:
https://www.tradera.com/item/344629/550360814/nintendo-switch...
https://www.tradera.com/item/344629/552281694/nintendo-switch...

Enbart handkontrollerna kostar ju cirka 750 kronor nya Så skulle inte sålt en komplett konsoll för 800:-

Gud vad ironiskt. En av dessa annonser hänvisade han till men då stod den på 1800, kul att läsa att den slutade på 2150 kr 🙂

Jag googlade på allmänna reklamationsnämnden, ARN. Och där handlar det ju bara om konsumenter och företag och inte privatpersoner i mellan.

Här är hela paketet han fick köpa av oss med endast 4-6 timmars speltid. Och han räkna ut att 800kr är enligt honom rättvist att betala för detta.

Visa signatur

Lenovo IdeaPad 1-14ADA05
S/N:R912MAP9
Modelnummer:82GW001YMX

Permalänk
Medlem

Han skall väl betala priset när han tog över prylen, inte det nuvarande värdet.

Permalänk
Medlem

Det är uppenbarligen en skojare, i brist på värre ord.

Sedan är det ju inte relevant vilket skick den är i nu, utan när den såldes. Inte minst är det priset de kom överens om vid försäljningen som gäller.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Jag sålde min "17" model 1st gen. för 1800.- inkl. 2 spel här på Swedclockers...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag sålde min "17" model 1st gen. för 1800.- inkl. 2 spel här på Swedclockers...

Jaså? Hur länge sedan var det du sålde den här då?

Visa signatur

Lenovo IdeaPad 1-14ADA05
S/N:R912MAP9
Modelnummer:82GW001YMX

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1x87dom:

Jaså? Hur länge sedan var det du sålde den här då?

Ca 2 veckor sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1x87dom:

Okej.

Det är nämligen så att min bror köpte detta 2020 och spelade max 4-6 timmar. Sen frågade en granne om han fick köpa den till bra pris men han fick aldrig betalt. Nu fick jag tag på den a person och han börja räkna på värdeminskning samt beräkna av värde på vilket skick varan är i. Och han fick ner priset från 1800 kr till 800kr på något sätt.

Enligt vad han läst på allmänna reklamationsnämnden hemsida och på Nintendos egna hemsida. Men jag hittar inte något alls där. Därför jag vände mig hit för hjälp

Priset är vad ni kommer överens om, inte vad han räknar ut att värdeminskningen ska vara.
Om ni inte kommit överens om ett pris utan bara gett den till honom utan att han betalade så blir det svårt. Då har ni gett bort den helt enkelt.

Om han ännu inte betalat för den så kan ni ju ta tillbaka den och sälja till nån annan istället - tvivlar dock att en sån person skulle lämna tillbaka den utan att ta strid...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Livsnjutare 😎

En typisk snicke-snackare !
Ta fram lite avslutade annonser på tradera (sök nintendo switch och filtrera på avslutade) och bara spara skärmdumpar de på avslutade priserna och sedan visa den där snubben och säg "detta är marknadsvärdet, betala eller ge tillbaka enheten nu."

Usch, sådana äckliga människor de finns.
Han har ju uppenbarligen grundlurat honom.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av FX9:

Priset är vad ni kommer överens om, inte vad han räknar ut att värdeminskningen ska vara.
Om ni inte kommit överens om ett pris utan bara gett den till honom utan att han betalade så blir det svårt. Då har ni gett bort den helt enkelt.

Om han ännu inte betalat för den så kan ni ju ta tillbaka den och sälja till nån annan istället - tvivlar dock att en sån person skulle lämna tillbaka den utan att ta strid...

Det är precis detta jag också tänker, vässa armbågarna och sätt i tandskyddet för säkerhetsskull !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Priset är vad ni kommer överens om, inte vad han räknar ut att värdeminskningen ska vara.
Om ni inte kommit överens om ett pris utan bara gett den till honom utan att han betalade så blir det svårt. Då har ni gett bort den helt enkelt.

Om han ännu inte betalat för den så kan ni ju ta tillbaka den och sälja till nån annan istället - tvivlar dock att en sån person skulle lämna tillbaka den utan att ta strid...

Det här stämmer inte alls. Bara för att ett köpeavtal saknar en angiven köpeskilling betyder det inte på något sätt att det helt plötsligt är en gåva. Båda parterna har haft för avsikt att ingå ett avtal med prestation och monetär motprestation, men den senare har inte förhandlats färdigt. Partsavsikten är alltid det viktigaste i ett avtal. Det är långt ifrån ovanligt att ett avtal inte är helt färdigförhandlat när ena parten redan uppfyllt sin del. Det är dumt och bökigt att göra så, men köparen som är motparten i det här fallet är absolut fortfarande skyldig att betala. Frågan är beloppets storlek som det kan bli tvist om. Men att ett belopp som parterna är överens om ska betalas är en självklarhet. Ett annat alternativ är att häva och återställa köpet om parterna kan komma överens om det.

Det låter som att båda parterna här skulle må bäst av att häva köpet och att säljaren hittat någon annan att sälja till. För köparen har inte nödvändigtvis fel i sitt resonemang även om beloppet helt klart är orimligt. Men skulle det bli tvist är det precis såna bökiga beräkningar av värde som kommer bli avgörande om det helt saknas ett avtalat belopp. Och det är definitivt dyrare att lösa rättsligt än vad någon part kan vinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Det här stämmer inte alls. Bara för att ett köpeavtal saknar en angiven köpeskilling betyder det inte på något sätt att det helt plötsligt är en gåva. Båda parterna har haft för avsikt att ingå ett avtal med prestation och monetär motprestation, men den senare har inte förhandlats färdigt. Partsavsikten är alltid det viktigaste i ett avtal. Det är långt ifrån ovanligt att ett avtal inte är helt färdigförhandlat när ena parten redan uppfyllt sin del. Det är dumt och bökigt att göra så, men köparen som är motparten i det här fallet är absolut fortfarande skyldig att betala. Frågan är beloppets storlek som det kan bli tvist om. Men att ett belopp som parterna är överens om ska betalas är en självklarhet. Ett annat alternativ är att häva och återställa köpet om parterna kan komma överens om det.

Det låter som att båda parterna här skulle må bäst av att häva köpet och att säljaren hittat någon annan att sälja till. För köparen har inte nödvändigtvis fel i sitt resonemang även om beloppet helt klart är orimligt. Men skulle det bli tvist är det precis såna bökiga beräkningar av värde som kommer bli avgörande om det helt saknas ett avtalat belopp. Och det är definitivt dyrare att lösa rättsligt än vad någon part kan vinna.

Vem kör igång en tvist för en switch?
Tekniskt: du har säkert helt rätt. Men i verkligheten så handlar det om vad motparten går med på då man redan gett objektet till motparten. Oerhört svårt att driva detta vidare ens om man tekniskt sett har helt rätt

Som jag redan misstänker: personen kommemr inte lämna tillbaka switchen utan endast betala 800 kr, då det är vad hen anser att den är värd. Säljaren bör få mer pengar men då switchen redan är överlämnad så har hen inte mycket att stå på.

Så i slutänden blir skillnaden vad nån annan betalat(kanske 1800-2000 kr) och vad hen får för den (800 kr) en läropeng.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Tack till alla er för era svar i min tråd!

Det var sagt från början att det inte är en gåva samt att priset min bror begärde var 2.800 kr för hela paketet. Men nu vill köparen betala 800 kr.

Och som en här tyckte vore bäst för både partner är att häva köpet och ta tillbaka produkten, vilket jag tycker är det bästa alternativet. Men jag är osäker på ifall han har kvar produkten, om så är fallet, är det mer eller mindre kört för min bror och bör han isf acceptera 800 kr?

Visa signatur

Lenovo IdeaPad 1-14ADA05
S/N:R912MAP9
Modelnummer:82GW001YMX

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1x87dom:

Tack till alla er för era svar i min tråd!

Det var sagt från början att det inte är en gåva samt att priset min bror begärde var 2.800 kr för hela paketet. Men nu vill köparen betala 800 kr.

Och som en här tyckte vore bäst för både partner är att häva köpet och ta tillbaka produkten, vilket jag tycker är det bästa alternativet. Men jag är osäker på ifall han har kvar produkten, om så är fallet, är det mer eller mindre kört för min bror och bör han isf acceptera 800 kr?

Känns väldigt svårt att spekulera i- ni får ju helt enkelt knacka på hos personen och ta snacket med den. Antingen får den lämna tillbaka switchen, eller betala en summa som ni båda kan känna er ok med, förslagsvis 1500kr för att mötas halvvägs. Vägrar han båda och vill behålla switchen utan att betala eller vill betala mindre får ni ju antingen skita i det och se detta som en lärdom, eller dra det vidare till tingsrätt om ni pallar med det. Känns ju dock ganska löjligt att dra så här små summor vidare...

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Är produkten skickad så är det nog kört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1x87dom:

Gud vad ironiskt. En av dessa annonser hänvisade han till men då stod den på 1800, kul att läsa att den slutade på 2150 kr 🙂

Jag googlade på allmänna reklamationsnämnden, ARN. Och där handlar det ju bara om konsumenter och företag och inte privatpersoner i mellan.

Här är hela paketet han fick köpa av oss med endast 4-6 timmars speltid. Och han räkna ut att 800kr är enligt honom rättvist att betala för detta.

<Uppladdad bildlänk>

Vad nuvarande bud på en oavslutad annons är ej relevant. Det är endast avslutade annonser som är intressanta vid en uppskattning av värdet.

Permalänk
Skrivet av folmeroN:

Känns väldigt svårt att spekulera i- ni får ju helt enkelt knacka på hos personen och ta snacket med den. Antingen får den lämna tillbaka switchen, eller betala en summa som ni båda kan känna er ok med, förslagsvis 1500kr för att mötas halvvägs. Vägrar han båda och vill behålla switchen utan att betala eller vill betala mindre får ni ju antingen skita i det och se detta som en lärdom, eller dra det vidare till tingsrätt om ni pallar med det. Känns ju dock ganska löjligt att dra så här små summor vidare...

Jag hade nog försökt att få tillbaka den då, hade aldrig gått med på att mötas halvvägs. Återlämna varan borde en granne kunna gå med på om de inte vill betala överenskommet pris.

Testa att snacka först men annars så vet man ju var personen bor eftersom det är en granne....

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1x87dom:

Tack till alla er för era svar i min tråd!

Det var sagt från början att det inte är en gåva samt att priset min bror begärde var 2.800 kr för hela paketet. Men nu vill köparen betala 800 kr.

Och som en här tyckte vore bäst för både partner är att häva köpet och ta tillbaka produkten, vilket jag tycker är det bästa alternativet. Men jag är osäker på ifall han har kvar produkten, om så är fallet, är det mer eller mindre kört för min bror och bör han isf acceptera 800 kr?

Om de kom överens om 2800kr men köparen aldrig betalade, och han nu anser att den enbart är värd 800kr pga värdeminskning så hade jag begärt tillbaka konsollen samt de 2000kr han orsakade i värdeminskning.

Permalänk
Medlem

Edit, kanske missförstod.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Om de kom överens om 2800kr men köparen aldrig betalade, och han nu anser att den enbart är värd 800kr pga värdeminskning så hade jag begärt tillbaka konsollen samt de 2000kr han orsakade i värdeminskning.

Exakt.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte. Gav han consolen till grannen som ville köpa den utan att få betalt direkt? Hur länge har han haft den hos sig?
Är det en granne är det ju bara gå dit o hämta hem den o sälja på annat ställe.
Har han lånat den o nu vill köpa loss den? Eller kom han överens att köpa den men aldrig betalade och nu vill ge 800kr?
Ta hem skiten o sälj på annat sätt o be grannen o dra åt helvete.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av 1x87dom:

Tack till alla er för era svar i min tråd!

Det var sagt från början att det inte är en gåva samt att priset min bror begärde var 2.800 kr för hela paketet. Men nu vill köparen betala 800 kr.

Och som en här tyckte vore bäst för både partner är att häva köpet och ta tillbaka produkten, vilket jag tycker är det bästa alternativet. Men jag är osäker på ifall han har kvar produkten, om så är fallet, är det mer eller mindre kört för min bror och bör han isf acceptera 800 kr?

Man kan ju inte få 2000 kr rabatt för att man skiter i att betala? Han ska betala mer inte mindre nu när tiden gått och han dessutom är skyldig ränta.

Det absolut minsta som är rimligt att betala är 2800 kr.

Permalänk
Medlem

Fråga grannen om han brukar åka till elgiganten o "köpa" saker utan att betala. Sen komma tillbaka till butiken ett år senare för att betala o då säga att men det är ju värdeminskning så ni får bara 20% av nypris nu när jag bestämt mig för att betala.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Detta låter ju helt galet. Kräv pengarna, om han säger att den bara är värd 800 kr säg åt honom att köpa en switch för 800 och ge den till er då.

Permalänk
Medlem

Som fler nämnt i tråden, visa grannen x-antal avslutade (nyliga) auktioner på Tradera och ev. vad folk på blocket begär för dem. Om det sedan rör sig om att man vill "ge grannen ett kompispris" kan man ju dra av en % man tycker grannen/vän är "värd". Bara det faktum att grannen gjorde en så kallad "värdeminskning", som till synes är medvetet bedräglig, skulle i alla fall få mig att kräva tillbaka Switchen och inte göra någon affär med denne alls. Är den trasig och/eller ej längre finns kvar skulle jag definitivt kräva vad de senaste Tradera-auktionerna avslutades på.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av 1x87dom:

Tack till alla er för era svar i min tråd!

Det var sagt från början att det inte är en gåva samt att priset min bror begärde var 2.800 kr för hela paketet. Men nu vill köparen betala 800 kr.

Och som en här tyckte vore bäst för både partner är att häva köpet och ta tillbaka produkten, vilket jag tycker är det bästa alternativet. Men jag är osäker på ifall han har kvar produkten, om så är fallet, är det mer eller mindre kört för min bror och bör han isf acceptera 800 kr?

Iom han inte betalat så finns det inget köp att häva.

  1. Antingen betalar han tidigare överenskommet pris.

  2. Ni kommer överens om ett nytt pris som du/din bror är nöjd med.

  3. Han lämnar tillbaka enheten i fullgott skick som när han mottog den.

Allt annat är att likställa med stöld och följs helst av en polisanmälan.
(Av principskäl skulle jag aldrig diskutera ett nytt pris efter varan överlämnats så #2 där kan man nog bara glömma).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Detta låter ju helt galet. Kräv pengarna, om han säger att den bara är värd 800 kr säg åt honom att köpa en switch för 800 och ge den till er då.

Håller med, det här är bland det sjukaste jag hört.

Men kan ju som sagt var inte vara ett problem att lämna tillbaka den, finns ju massa Switch att köpa, bara att han letar fram en knappt spelad, begagnad Switch och köper den för 800:- och lämnar över till er. Vilket så klart inte går, vilken jävla charlatan.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"