Snabbkoll: Är du en kabelhoarder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SplendidPerformance:

Klart man spar! Rätt som det är ska du få liv i gammal elektronik och de kräver äldre kablage som kan vara svårt att få tag på i affärer idag.<Uppladdad bildlänk>

Fin ordning på grejerna. Noterade även färghinkarna som såg helt spotless ut, antingen är du väldigt ordningsam eller så skall du precis börja måla

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Skrivet av haikopaiko:

Fin ordning på grejerna. Noterade även färghinkarna som såg helt spotless ut, antingen är du väldigt ordningsam eller så skall du precis börja måla

Tackar tackar! I boden där jag har allt från bygggrejer till elektronik har jag ordning och reda så länge man håller sambon därifrån.
Kul att du uppmärksammade det! hehe

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk

Haft nytta av gamla kablar till musikprylar (MIDI och ljud), de är samma standard sedan 80-talet
Iom flera 15-30 år gamla musikinstrument så är det bra att ha i gömmor: RAM minnen och media, många går stoppa i PC100/133 minne för sampling. Floppy diskar tillverkas nog inte längre, finns nog bara en stor batch överblivet att köpa från, floppy drives finns bara som "refurbished", har behövt byta ut en defekt mot en sådan, jättenöjd med den servicen
Så: lägg undan äldre minnen och media (Compact Flash och SmartMedia har jag behövt köpa till nyligen, det finns både beg och nytt), de går sälja mot bra penning om 20-30 år!
Däremot kastade jag en hel ICA-påse fylld till bredden med SATA-, nätverks-, floppy-, ja, 5kg olika kablar för över 10 år sedan

Vad är en mint-condition synth från 80-talet värd? https://www.musicradar.com/news/yamaha-dx1-for-sale-149k
1.9 miljoner kr.....

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Medlem

Sparar alltid på gamla kablar, vare sig det gäller dator, hifi eller video. De tar inte mycket plats och det händer då och då att de behövs, om inte annat bara för att testa saker. Men det var länge sedan jag behövde en IDE-flatkabel till en hårddisk. Men om jag måste så kan jag fortfarande koppla in en floppydiskenhet...

/ B

Permalänk
Medlem

Jag slänger aldrig en kabel...
Ofta bra att ha...brukar löda ihop kablar med olika kontakter, så får det ett nytt liv.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Vem vet när man behöver en 15 meters scart-component nästa gång? Eller en laddare för Sony Ericsson Blåtandsheadset med 5 minuters batteritid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Vem vet när man behöver en 15 meters scart-component nästa gång? Eller en laddare för Sony Ericsson Blåtandsheadset med 5 minuters batteritid?

Jag gladde flera kollegor på jobbet idag med ett gäng gamla lurar, som passar bra till telefonen som slit & släng...om man inte har råd att köpa nys trådlösa, som man ändå tappar bort...släng inget...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...