Värmeförflyttare mha datorfläktar!?!

Permalänk
Medlem

Värmeförflyttare mha datorfläktar!?!

Skulle behöva en värmeförflyttare mellan två rum för att få ut värmen från kaminen till resten av huset.

Eftersom jag nu har ett antal chassifläktar av diverse storlekar liksom överblivna transformatorer från diverse elektronik leker jag med tanken att använda en eller två av dessa ihop med en kort ventilationskanal eller flexslag för ändamålet.

Min fråga till någon mer kunnig är hur ni skulle koppla detta?
Klippa kontakterna på fläktarna och löda direkt mot trafon eller bör man köra via en fläkthub?
Annat man borde fundera över som jag antagligen inte tänkt på???

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av NcLr:

Skulle behöva en värmeförflyttare mellan två rum för att få ut värmen från kaminen till resten av huset.

Eftersom jag nu har ett antal chassifläktar av diverse storlekar liksom överblivna transformatorer från diverse elektronik leker jag med tanken att använda en eller två av dessa ihop med en kort ventilationskanal eller flexslag för ändamålet.

Min fråga till någon mer kunnig är hur ni skulle koppla detta?
Klippa kontakterna på fläktarna och löda direkt mot trafon eller bör man köra via en fläkthub?
Annat man borde fundera över som jag antagligen inte tänkt på???

Kör fläktarna mot ett ställbart nätagg så kan du ställa hastigheten på fläktarna. Troligen måste du köra rejäla fläktar för att det ska bli lite flöde på luften, risken är att det du har hemma är lite klent för att få rejält/märkbart flöde.

Transformatorer stegar AC-AC. Bättre att du köper en vanlig AC-DC nätadapter då fläktarna går på DC. Sedan kanske du menar nätaggregat eller nätadapter och säger transformatorer slentrianmässigt, ev. skitsamma om vi menar samma sak!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Denna är inte så stark, men fungerar väl för att styra datorfläktar utanför en dator. Kan styra upp till 3 fläktar, beroende på strömkrav.

Du kan tex löda 12V DC nätadapder till en Molex kabel och sedan använda en adapter till SATA-ström anslutningen som följer med alternativt löda på SATA-ström kabeln direkt. Det fungerar också att tex crimpa.

3,inte 4
Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kör fläktarna mot ett ställbart nätagg så kan du ställa hastigheten på fläktarna. Troligen måste du köra rejäla fläktar för att det ska bli lite flöde på luften, risken är att det du har hemma är lite klent för att få rejält/märkbart flöde.

Transformatorer stegar AC-AC. Bättre att du köper en vanlig AC-DC nätadapter då fläktarna går på DC. Sedan kanske du menar nätaggregat eller nätadapter och säger transformatorer slentrianmässigt, ev. skitsamma om vi menar samma sak!

"Rejäla fläktar"? Tycker många färdiga "kit" för värmeförflyttare ser ut att använda billiga chassifläktar alternativt någon klen kanalfläkt på typ 80mm. Tänker 120 eller 140mm fläktar i denna konstruktion. Ev. I push/pull config. Antar att cfm på fläktarna blir viktigare än statiskt tryck iom att de inte jobbar mot något direkt motstånd såsom en radiator!?

Skrivet av Thestar19:

Denna är inte så stark, men fungerar väl för att styra datorfläktar utanför en dator. Kan styra upp till 3 fläktar, beroende på strömkrav.

Du kan tex löda 12V DC nätadapder till en Molex kabel och sedan använda en adapter till SATA-ström anslutningen som följer med alternativt löda på SATA-ström kabeln direkt. Det fungerar också att tex crimpa.

Kikade faktiskt på den hubben. Förefaller prisvärd..

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@NcLr:
Jag kanske tänker på något annat men fläktkanaler och kanalfläkt innebär för mig AC-fläktar med effekt på typ 20-100 W.
En datorfläkt är i jämförelsen snarare 3-4 W många gånger.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventilation/ventilationsflaktar/luft--och-varmeflyttare-2000035312

Visa signatur