Permalänk
Medlem

Skärmen blir svart.

Hejsan.
Jag har haft problem med grabbens dator ett tag med 2 besök hos en dator butik för felsökning men problemet återkommer.
Det är en ryzen 7
Maximus VII Hero moderkort
Geforce 1080.
Nätagg corsair cx750m
Nu till problemet.
Han spelar roblox och rätt som det är blir skärmen svart och det står input signal out of range och ibland input failiure.
Jag har testat olika skärmar och även andra grafikkort som jag vet är hela men det blir samma. Testat dom andra pci portarna, ominstallation av både spel och dator, ställt ner upplösningen, testad andra minnen.
Ibland hinner man starta upp datorn och ibland kåser den sig direkt.
Har ni några smarta kösningar vad jag ska felsöka vidare på?
Mvh

Permalänk
Medlem

Testat annan sladd?

Permalänk
Medlem

Kolla Roblox loggar: https://en.help.roblox.com/hc/en-us/articles/360016022492-How...
Kolla "Windows Logs/Application" i "Event Viewer"

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av cnst:

Testat annan sladd?

Japp det har jag testat både annan hdmi och dvi

Permalänk
Medlem

Kanske är överhettning eller instabilitet? I så fall kan du köra nåt stabilitetstest, som t.ex. CPU-Z eller Cinebench, samtidigt som du monitorerar temperaturer med HWMonitor.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Du har gått in i UEFI/Bios & valt setup default eller liknande innan du började felsöka?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Är det bara skärmen som slocknar? Ser datorn ut att fortfarande vara igång eller dör den också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Är det bara skärmen som slocknar? Ser datorn ut att fortfarande vara igång eller dör den också?

Skärmen slocknar men ibland så hörs ljud från spelet i bakgrunden, annars så är datorn igång, någon gång har samtliga fläktar gått på max varv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Du har gått in i UEFI/Bios & valt setup default eller liknande innan du började felsöka?

Jag är inte så hemma inne i bios tycärr så jag har ej gjort bågot därinne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axion84:

Jag är inte så hemma inne i bios tycärr så jag har ej gjort bågot därinne.

Ok, kan vara bra att göra det nämligen!

Då vet du inte om moderkortet har senaste Bios?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Dump från mitt moderkort; Version 0802. Mitt moderkort återfinns även här

Likadant gäller för din Maximus VII Hero

Du kan ladda ner cpu-z här https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html och fastställa vilken version som körs

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare