Kan inte komma in i Windows utan att använda boot override

Permalänk
Medlem

Kan inte komma in i Windows utan att använda boot override

Jag installerade om min dator för första gången på 6 år och självklart får jag problem. Jag kommer endast in på windows om jag går in i boot override och manuellt väljer SSDn. I boot priority så listas SSDn som första och enda valbara hårddisk.

4 timmar sen fungerade datorn fint, med en äldre version av windows bara. Jag har efter detta återställt BIOS till standard inställningarna och det gjorde ingen skillnad.

Ibland når datorn "Startar automatisk reparation" med windowsloggan och sen 3 sekunder senare dör datorn och startar om igen.
Går jag in i troubleshooting tools och väljer att reparera startup sekvensen så kraschar bara datorn eller om jag har tur så ger den bara ett felmeddelande som säger att den inte kan göra något åt det.

Jag har laddat ned den senaste versionen av windows 10 från microsoft och testade både svenska och engelska versionen. Gör ingen skillnad, båda ger samma fel. Jag har totalt installerat om windows 14 gånger idag, gör noll skillnad.

Jag testade att byta plats from b2 och a2 till b1 och a1 för ramminnena men gjorde ingen skillnad där heller. Har googlat hela kvällen och inte hittat något som löser mitt problem.

Tydligen så hittas ingen windows installation när jag är inne i troubleshooting tools heller.

Annars fungerar datorn precis som den ska, bara jag kör boot override. Kommer in i windows utan problem och har noll problem när jag väl är där. Men automatiskt kommer den inte in till windows. Jag kan inte testa windows 11 för min dator är för gammal för det (ryzen 1700x) så om det löser problemet, kan jag inte svara på.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Rekordmedlem

Hade du flera lagringseheter anslutna under installationen så kan bootloadern ligga på en annan enhet än systemenheten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.