Veckans fråga: Var har du din dator?

Permalänk
Medlem

Sidan av skrivbordet, undet skrivbordet samlas det mer damm.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

På en hurts bredvid skrivbordet:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Den står på ett vanligt hyllplan i sektionen till vänster om datorbordsmodulen i mitt nära fullproppade IVAR-hyllsystem, vilket täcker upp två av väggarna i mitt verkstad-lekrum-musikstudio-mancave-lagerkällare.

Permalänk
Sötast

Mitt inlägg blev lite för långt, så jag skapade en egen tråd för det!
Se: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1669880-datorn-i-ett-r...

Mitt svar för denna tråden får bli:
Skärmen i ett rum, datorn i ett annat! (Fully custom!)

Permalänk
Medlem

Min dator står på 4 st pocketböcker som jag aldrig tog mig tid att läsa. Dom var bra på att ta bort vibrationerna mellan datorn och golvet.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

På en hurts bredvid skrivbordet. Numera dammfritt jämfört med när den stod på golvet.

Permalänk
Medlem

Sparringskenor på betongvägg, konsoler, hyllplan 2500*300 mm av ek (limfog) samt en extra hylla ovanför för annat. Lagom höjd över bordet så det finns plats 32" skärmar utan att höja konsolerna. Vänd åt rätt håll så det går att komma åt insidan vid behov utan att flytta den.

Permalänk
Medlem

Har tidigare alltid haft den på golvet. Men sen jag skaffade nuvarande skrivbord och bytt chassi(förra året någon gång?) fått plats med den ovanpå. Sjukt mycket mindre damm och katthår! Även om katten numera har en säng snett ovanför datorn

Planen är däremot att göra ett skrivbord själv. Har insett att det är väldigt svårt att få allt jag vill ha, kabelkanaler, arbetsbänk och datorhörn i ett. Tanken är L format med en kanske 2 meter arbetsyta för datorbygge, lödning, pussel mm. Ha en skiva som är värmetålig och en "vägg" där mejslar och några verktyg kan hänga.

Få det så rent och snyggt det går i min lilla hörna i lägenheten. Många idéer, får bara hitta tid och ork att få ihop allt Kommer jag ihåg blir det nog en liten bygglogg på det hela. Men är dålig på ta bilder när jag väl kommer igång

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Min dator står på skrivbordet, min andra dator som numera är min frus är upphängd under skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Då jag har flera primära datorer istället för t.ex en laptop så sitter de på lite olika ställen .
Speldatorn på bordet i källaren
HTPC/slösurfdatorn på TV bänken
Kontorssurfdatorn(3d ritning etc) undangömd bakom skärmen

Sen något som inte används lika ofta är garagedatorn som står på arbetsbänken.

Permalänk
Medlem

Två burkar monterade i var sin ände hängande under ett 180cm höj och sänkbart skrivbord med iiglo 360 hållare:
https://www.webhallen.com/se/product/321135-iiglo-Datorhallar...

Själva hållaren är ok och väldigt rejäl men inte nöjd med remmarna som håller fast burkarna så jag funderar på att byta ut dem till någon annan rem som går enklare att spänna och att ta av/sätta fast.

stavfel
Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Nu har jag ingen bild, men köpte enkelt hyllplanfrån IKEA i matchande färg och skruvade dit 4st gummihjul. Supersmidigt att ta bort från skrivbordet och ha den på golvet, samt hålla rent när man dammsuger och bara kan rulla undan den.

TLDR;
Hyllplan med hjul på golvet.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv

Ovanpå en IKEA-hurts bredvid skrivbordet.

Permalänk
Medlem

På andra sidan väggen, i ett förråd (med frånluft som tur är), har kopplat en ventilationsslang från datorchassit rakt upp till frånluftsdonet i rummet så all varm luft sugs ut ur chassit vilket gör att rummet aldrig blir uppvärmt och datorns fläktar är helt avstängda vid vanligt användande. Så fort det är gamingdags så drar fläktarna igång på max iom att jag ändå inte hör datorn, så det är lika bra att köra allt på fullt blås!

Permalänk
Medlem

på en liten låda under skrivbordet.
Jag antar jag kunde valt "på golvet under skrivbordet men det hade inte varit helt rätt

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

1. spel pc i vardagsrummet, då den blivit konsoll.
2. raspberry i media skåpet
3. arbets laptop på skrivbordet.
4. privat laptop vid soffan/soffbordet
5. 2 tower servrar i cykel/server rum.

Permalänk
Medlem

På en vit överlopps mdf bräda jag fäst hjul på under bordet så att det är lätt att flytta på den.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Har både hem och jobbdatorn i ett annat rum.

I allrummet finns bara det som behövs för att kunna "dator:a" i ljudlöshet, dvs frånvaro av fläktljud från datorerna.
Skärmen har inbyggd KVM så det är supersmidigt på det sättet.

Funkar ypperligt

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Golvet under skrivbordet, och fötterna på den 😎

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Har en mITX låda på skrivbordet just nu men kommer gå tillbaka till på golvet med mATX vid nästa moderkortsbyte.
Kom fram till att jag föredrar att lätt kunna bygga i datorn + får tystare dator så blev inte värt det för mig i slutändan, bryr mig inte tillräckligt om hur datorn ser ut så hade gärna gömt den i ett annat rum om jag kunde.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

En redig stationär ovanpå datorbordet, för att minimera damm, för smidig åtkomst till allt, gott om fritt utrymme under bordet och förenklad städning av golvet.

Samma sak på jobbet.

Nackdel: eventuellt oljud (t.ex. fläktar) hörs förstås väldigt tydligt, så därför satsar jag hårt på att få allt så tyst som möjligt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Har datorn under skrivbordet på golvet. Men den står på ca 10 cm höga "fötter" av ek för att minska mängden damm som sugs in

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Frågan är konstigt formulerad. Hade varit lättare att svara på: "På vilka platser i ditt hem har du inte några datorer?"

Permalänk
Medlem

På skrivbordet då NR200P tar sån liten plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

Eftersom sambon tyckte att en dator med 3 skärmar ser ut som ett rymdskepp och inte riktigt passar in i något annat rum än i pannrummet så fick det bli till vänster om nätverket och servrarna.
https://i.imgur.com/pn0srSQ.jpeg

Och eftersom det låter som ett jetplan där nere så blir det inte många minuter jag sitter vid den längre.
Så då får jag använda min laptop som är uppe på vårat gemensamma kontor som väldigt sällan plockas ner där ifrån.
Eftersom jag knappast har tid att spela så blir det mest lite slösurfande där.

EDIT:
Ska dock dra lite nätverkskablar i hela huset och då tänkte jag att jag även kan dra USB och DP kablar för att göra en patchpanel med det uppe vid kontoret så jag kan ha gaming datorn i det framtida rack skåpet och spela lite.
Måste bara få tid att göra det men det är inte så lätt med jobb, 3 hundar och barn

Den bilden gav mig smått panik

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Golvet under skrivbordet på en s.k "cpu hållare" med hjul.

Fördelar: tystare, renare skrivbord, inget jobbigt blinkande i periferin, kan rulla han för städning. Plats för 3 skärmar på skrivbord.

Nackdelar: jobbigt om man ska in och meka, mer damm troligtvis än på skrivbordet trots extra distans till golvet, risk för dryck-spillande, vart lite svårare med korta kablar till skärmen längst bort så man får inte perfekt kabeldragning.

Ibland fördel ibland nackdel: ser inte datorn

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Min har typ stått i en Ikea hurts många år nu.
Vill ha det så tyst som möjligt, hör aldrig min burk även under load.
Kommer nog aldrig ha en burk synlig igen, det var kul när man var 15 typ Inget intresse av massa lampor heller direkt längre.

https://i.imgur.com/POWqSPV.png

Har likadant, fast utan lucka. Sedan har jag sågat upp ett hål för insug av luft där fläktarna sitter på sidan.

Permalänk
Medlem

I CPU-hållaren under skrivbordet såklart.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Både jobbar och spelar vid samma skrivbord och behöver (i mitt fall) höj/sänkbart så då blir det av naturliga smidigast att antingen ha burken "hängande" under bordskivan eller ovanpå om man vill ha bra kabeldragning.

Permalänk
Medlem

Har en discoboll till dator som står i sovrummet som stängs av varje dag pga RGB

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro