Sony kan ha PC-launcher på ingång

Permalänk
Medlem

När får vi en launcher som länkar alla dessa launchers?
Hoppas detta betyder att Sony kommer köra flera ps spel till pc dock

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Ett litet pris att betala för frigörelsen av exklusiva titlar.

Tråkigt generellt men så länge den håller måttet kan man kämpa igenom det. Sony har varit riktigt imponerande på PC fronten nu på sistone så håller tummarna.

GOG har ju ett projekt som har i syfte att centralisera alla launchers, hoppas dem lägger mer krut på det så kanske man kan komma undan det värsta med detta.

Visa signatur

R7 3700X IF CLK 1800 | 16GB 3466MHz CL16 | PALIT DUAL RTX 3060Ti

Open Image Denoiser > Optix Denoiser ?

Permalänk
Medlem

Steam = Överskattad

Battlenet hade man önskat hade större bibliotek.
Välkomnar konkurrensen men de kommer sluta med 3-4 stora om några år, precis som med de mesta.

Permalänk
Medlem

Det största problemet jag har är att jag inte har en aning om vilka spel som redan finns i någon "skall spelas någon gång" katalog på varje launcher. Och då har jag endast GoG, Epic och Steam

Eller nej, där ljög jag visst... Uplay, Origin och Battle.net fanns tydligen också med på ett hörn... ugh.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Om launchern har en poäng, som exempelvis Paradox' som låter en slå på och stänga av mods och DLC, så är det väl OK. Annars är det bara irriterande skit som buggar ur.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Får hem mitt ps5 ikväll, köptes i första hand för att vara med på GoW Ragnarök. Känns lite onödigt om det kommer en PC version inom en snar framtid.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem

I en utopi (som inte är så sannolikt att det händer) skulle jag nog önska att alla launchers (inklusive Steam) försvinner och att Windows blir launchern istället och spel kan registrera sig i Windows så att Windows sköter all uppdatering osv av spelen samt eventuellt en del annan funktionalitet som launchers har i dagsläget. Jag har aldrig gillat det extra steget som launchers tillför, dvs starta ett program för att starta ett annat program. Men detta kommer nog såklart inte hända då det krävs väldigt mycket ny funktionalitet i Windows och jag tänker att Steam, Epic, GOG, Ubisoft, Origin etc inte vill lägga ner sina launchers heller.

En lite kul grej jag märkte när jag startade Mass Effect Legendary Edition från GOG Galaxy för ett antal månader sedan (jag brukar använda GOG Galaxy där jag kopplat in mina konton från Steam, Epic, Playstation, Origin osv för att få en launcher med alla spelen).
När jag startade spelet från GOG Galaxy så startade GOG Galaxy i sin tur Steam eftersom spelet var köpt i Steam. Steam startade i sin tur Origin launcher eftersom den krävs för att starta spelet. Sedan startades Mass Effect Legendary edition. I denna full screen (som nästan är en launcher/selector screen för Mass Effect spelen) valde man sedan om man ville spela Mass Effect 1, 2 eller 3 och efter det så kom man in i menyn för det spelet man ville spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

I en utopi (som inte är så sannolikt att det händer) skulle jag nog önska att alla launchers (inklusive Steam) försvinner och att Windows blir launchern istället och spel kan registrera sig i Windows så att Windows sköter all uppdatering osv av spelen samt eventuellt en del annan funktionalitet som launchers har i dagsläget. Jag har aldrig gillat det extra steget som launchers tillför, dvs starta ett program för att starta ett annat program. Men detta kommer nog såklart inte hända då det krävs väldigt mycket ny funktionalitet i Windows och jag tänker att Steam, Epic, GOG, Ubisoft, Origin etc inte vill lägga ner sina launchers heller.

Problemet är ju att de vill märkas - de vill etablera för spelaren att Nu är det ett spel från EA du spelar! Det du beskriver är i sig inte så svårt att lösa rent tekniskt. Säg att man för EA-spelen måste installera en tjänst (i Windows styrd från services.msc, på Macen antingen bara en bakgrundsprocess eller något som launchd hanterar) som sköter de uppdateringsfunktioner och DRM som utgivarna tycker sig behöva. Själva köpen kan göras på en hemsida eller i butiken som hör till OSet eller vad som helst. Du kan då sedan ha samma tjänster från Take Two, Ubisoft, ActiBlizz och vad det nu är utan att det egentligen behöver märkas. Problemet är att de VILL märkas. De vill att du köper från dem, de vill göra reklam för sina andra spel, de vill pusha flerspelarfunktioner om du inte använder dem, etc.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag tänker gå emot åsikterna här och påstå att det faktiskt makes sense för just Sony att ha sin egna launcher. Jag skulle bestrida alla andra launchers förutom just Steam och kanske EPIC.

Det skulle vara väldigt trevligt med fler Playstation titlar till PC!

Permalänk

🤨🤨🤨
Är trött på att behöva ha femtioelva game-launchers för att kunna spela de titlar jag vill.

Även trött på att behöva ha 34 streaming-tjänster för att se de serier och filmer jag vill.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Tycker att Steam borde försvinna.

De äter upp för mycket pengar.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Om jag får spela ff7 remake på pc, installerar jag vadsomhelst....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hompasaur:

Jag kan överleva en launcher till OM det innebär att jag får spela Bloodborne på PC.

I 60 fps då förmodar jag annars får det vara.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Spelar horrizon Zero Dawn nu och funkar jättebra på steam....så varför skulle jag behöva en ny launcher?
Mer än att de vill ha mer intäkter utan Steams cut

För att de vill ha en.
Tjäna alla pengarna och statistiken.
Lite som inom filmindustring. Alla bråkar om vem som ska ha mest prenumeranter istället för att komma överens om hur pengarna ska delas.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

När får vi en launcher som länkar alla dessa launchers?
Hoppas detta betyder att Sony kommer köra flera ps spel till pc dock

Du tänker på GOG Galaxy

Permalänk
Medlem

Well, känns som att detta är det enda sättet för oss att få PlayStation spel till PC i någorlunda intervaller för att Sony ska sluta med exklusivitet lär inte ske.

Permalänk
Medlem

Det mest irriterande med dessa launchers är att de kräver lösenord när man inte använt på en tid. Så när man väl vill kolla eller spela något så måste man leta upp lösenordet först.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Om jag får spela ff7 remake på pc, installerar jag vadsomhelst....

FF7 Remake finns väl redan på PC genom Epic eller Steam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Sedan när blev Steam något positivt? Minns när den kom, alla spydde galla och ingen ville ha den -- nu verkar det som om "oj, steam är jetebra, den vill vi ha!". Eh... INGA launchers borde få existera. Punkt.

Ja du vet det har äna gått typ 20 år nu, lite har hänt på den tiden. Men håller med dej, man ska inte behöva en launcher, det ska vara ett komplement ifall man vill samla allt men inget tvång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

Har inget emot launchers, men finns spel på flera olika, så ska de kunna spela tillsammans. Och stänger man av en launcher ska den inte ha nå tjänster eller bakgrundsprocesser som arbetar.

Störande att tvingas på en launcher för att starta ett spel istället för att kunna starta spelet direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du tänker på GOG Galaxy

Jag trodde GOG Galaxy var drömmen när jag först läste om det, men alla andra launchers måste fortfarande vara installerade och kopplade, så poängen försvinner för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Störande att tvingas på en launcher för att starta ett spel istället för att kunna starta spelet direkt.

Stör mig inte ett dugg faktiskt, men alla är vi olika

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Varje spel är en egen launcher. Varför ska det krävas en extra wrapper för varje spel?

Enkel hantering av spelbibliotek och av installation. Men om man bara har ett fåtal spel spelar det inte lika stor roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heronymous:

🤨🤨🤨
Är trött på att behöva ha femtioelva game-launchers för att kunna spela de titlar jag vill.

Även trött på att behöva ha 34 streaming-tjänster för att se de serier och filmer jag vill.

Kodi 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Enkel hantering av spelbibliotek och av installation. Men om man bara har ett fåtal spel spelar det inte lika stor roll.

Precis, men det ska inte vara ett krav.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bounter:

FF7 Remake finns väl redan på PC genom Epic eller Steam?

Hade jag helt missat, tack nu är helgen räddad.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker det är lite vilseledande med ordet "launcher" om plattformar som t.ex. Steam och liknande. Plattformarna innehåller så mycket mer än bara ett sätt att starta dina spel på.

Bara det att det finns ett centraliserat ställe att uppdatera dina spel på (istället för att varenda spel ska ha sin egen auto-uppdaterare så är ett fåtal launchers ett steg åt rätt riktning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Via GOG, med sin launcherfrivillighet och offlinemöjlighet och underbara DRM-frihet.

Om alla spel fanns på GOG skulle jag lämna Steam.

Enda nackdelen med GOG är deras UI, det är absurt hur dåligt UI deras launcher har. Utöver det så är det min favorit alla dagar i veckan, men då använder jag inte så mycket sociala funktioner. Gällande det sociala så är ju Steam överlägset och de har klart överlägset UI.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Well Steam är ju awesome, kan faktiskt inte bry mig mindre om Gabe vill ta mina pengar.

Har en dedikerad skärm för just Steam, där jag alltid har Steam öppet, friend list och chattar öppna med kompisarna. När vi spelar och sitter vid datorn så chattar vi just via Steam, är ngt fåtal gånger/år man kanske skriver via messenger om man blivit utloggad efter update lixom.

Hela mitt spelbibliotek ligger på Steam, och alla achievements som man samlar. Va specifikt för detta jag tex köpte GTAV på Steam istället för pyttelite billigare via Rockstar bara.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧