Tyst chassi med plats för 420 i fronten.

Permalänk
Medlem

Tyst chassi med plats för 420 i fronten.

Behöver ett chassi till en ny jobbdator. Oktober, dvs efter Intel 13th gen och AMD 7000 lanserats.

Datorn kommer vara det värsta som går att få i Intelväg (om inte AMD förvånar med singeltrådsprestanda).

Jag skall kyla CPU med en Arctic Liquid Freezer II 420 mm utan LED.

Moderkort troligen Asus w790-baserat.

GPU ungefär nVidia RTX A4000.

Jag har några alternativ:

Phanteks P600S svart solid
be quiet! Silent Base 802 Svart
Fractal Design Define 7 XL
Phanteks Enthoo Pro 2 Svart Solid
Fractal Design Torrent Black Solid

Jag har ett P600S sedan tidigare och är mycket nöjd men med noctuakylare.

På det har jag bytt reset med power så det går att montera under bord. Alla övriga har mig veterligen frontpanelen på ovansidan.

Chassit skall monteras under bord, har en CPU-hållare som fungerar som denna https://www.amazon.se/BONTEC-skrivbord-CPU-h%C3%A5llare-dator...

Med den hållaren måste jag spänna upp chassit dikt mot bordet för att det skall sitta stabilt, vilket skulle utesluta alla chassin med frontpanel på ovansidan. Dessutom har det lätt sänder plastdetaljer på chassit när man spänner åt.

Ett alternativ är att hitta en ny CPU-hållare där chassit får plats och man fortfarande kan ansluta USB ovanifrån. Detta skulle kunna byggas enkelt av aluminiumprofiler typ Ratrig.

Synpunkter/erfarenheter?

Önskar verkligen att vi fick tillbaka 5,25" för utbytbara frontpaneler etc.

Permalänk
Medlem

Tänker att @JonasT sett det mesta... Jag vet att du gillar blodiga fingrar och pyttechassin men du lär ju sett ett och annat rymligt tänker jag.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Define 7 hängandes under skrivbordet med den här hållaren: https://www.webhallen.com/se/product/335152-iiglo-PC-holder-h...
Kanske kan funka med det chassit du har och är nöjd med om det redan uppfyller dina krav i övrigt?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Jag har ett Define 7 hängandes under skrivbordet med den här hållaren: https://www.webhallen.com/se/product/335152-iiglo-PC-holder-h...
Kanske kan funka med det chassit du har och är nöjd med om det redan uppfyller dina krav i övrigt?

CPU-hållare brukar ha maxdimensioner angivna... Ser helt ok ut, har köpt en del Igloo-brandat som varit rent skräp. Höjden är väl det svåraste, vad skulle du uppskatta maxhöjden till?

Permalänk
Medlem

Ska du ha plats för 420 blaze it i fronten?!

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

CPU-hållare brukar ha maxdimensioner angivna... Ser helt ok ut, har köpt en del Igloo-brandat som varit rent skräp. Höjden är väl det svåraste, vad skulle du uppskatta maxhöjden till?

Finns bild med måtten i produktöversikten på webhallen:

Fem höjdlägen, 557mm som mest.

Det enda negativa jag har att säga om den är att skumgummit började smula sönder efter ett tag.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Ska du ha plats för 420 blaze it i fronten?!

Nej PAX