Permalänk
Medlem

Vattenkylning budget

Hej!

Jag har en i31200f, rtx 3060 ti fe i ett nr200p. Jag är väldigt sugen på att vattenkyla både cpu och gpu och har börjat kika på diverse valmöjligheter.

Jag körde EK köpguide och det paketet landade på 8000kr och sen pratade jag med deras support och det förslaget landade på 7000kr vilket är betydligt mer än vad jag är villig att lägga.

Min tanke är att doppa tårna och då mina komponenter är i det lägre klasserna när det kommer till värme (gpu undervoltad) så undrar jag om någon varit i min situation och har tips?

Inet har några kits från ek i 2000-3000kr spannet men jag vet inte om dom duger, således får jag ju köpa ett block till gpu separat så prislappen totalt blir ju då ca 4500:- vilket är mycket pengar men möjligen värt det.

Temps just nu i mitt system med 3st arctic 12 pmw - 1 utblås topp och 2 inblås botten samt stock cpu kylare är ca 55c cpu och 70-72c gpu i Haven Extreme. Det är ok siffror enligt mig men vatten är något jag aldrig provat och kan säkert bidra till än bättre kyla.

Permalänk
Medlem

Vad är ditt egentliga mål med vattenkylningen? Pröva på grej eller vad är du ute efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Vad är ditt egentliga mål med vattenkylningen? Pröva på grej eller vad är du ute efter?

Så är det, datorn funkar ju utmärkt i nuvarande uppsättning men då jag aldrig provat vattenkylning så är jag sugen på att prova.

Sen är det ju 2000 grader i Sverige just nu, satt och torkade svetten i pannan igår under apex matcher så kan man få ner temp/ljud ytterligare är de ju en bonus.

Har kikat på https://www.inet.se/produkt/5323380/ek-classic-kit-p240-d-rgb...
Sen har jag ju ingen aning om den klarar av att kyla en i31200f samt ett 3060 ti, vet dock att det ska finnas tillräckligt med delar för att koppla in de om jag köper ett gpu block till.

Edit: nr200p får inte in större radiator utifrån vad jag kan se. Man kan eventuellt komplettera med en 120 rad i toppen - kanske kan gå in med lite tur och slim fläkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ja6051058:

Sen är det ju 2000 grader i Sverige just nu, satt och torkade svetten i pannan igår under apex matcher så kan man få ner temp/ljud ytterligare är de ju en bonus.

Tänk på att datorn inte kommer avge mindre värme med bättre kylning, all ström som datorn drar kommer oavsett bli värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ja6051058:

Så är det, datorn funkar ju utmärkt i nuvarande uppsättning men då jag aldrig provat vattenkylning så är jag sugen på att prova.

Sen är det ju 2000 grader i Sverige just nu, satt och torkade svetten i pannan igår under apex matcher så kan man få ner temp/ljud ytterligare är de ju en bonus.

Har kikat på https://www.inet.se/produkt/5323380/ek-classic-kit-p240-d-rgb...
Sen har jag ju ingen aning om den klarar av att kyla en i31200f samt ett 3060 ti, vet dock att det ska finnas tillräckligt med delar för att koppla in de om jag köper ett gpu block till.

Edit: nr200p får inte in större radiator utifrån vad jag kan se. Man kan eventuellt komplettera med en 120 rad i toppen - kanske kan gå in med lite tur och slim fläkt

Man brukar säga att 120mm per del brukar vara bra.

Men du behöver ett GPU block med det följer ej med i det paketet

https://customerservice.ekwb.com/hc/en-us/articles/205235861-....

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk

Om jag inte minns fel, så har jag sett folk som har lyckas med trippel radiator:YouTube

Annars skulle jag rekommendera en cpu+block+reservoir+pump combo för din CPU.

Kan vara en utamning att får plats med en reservoir som om du använder ett ATX chassi.

Permalänk
Medlem

Hur skulle detta kunna se ut menar du? Jag är inte så duktig än på vad allt innebär.

Spontant tänker jag att jag skulle kunna köpa ett lite större case för att få allt att lira. Nr200p är litet och jag la rätt mycket tid på att kabelhantera 🙂

I min maskin så är allt byggt enligt standard utförande, har inte utnyttjat sidomountat gpu osv då jag inte ansåg det nödvändigt.

Tänker att gpu blir lite smalare med vattenblock på så nog tror jag en radiator kan gå in i botten

Permalänk
Medlem

Det går utan problem att klämma in en slim radiator i botten under gpu, sen en större i sidan. Körde så ett tag innan jag behövde mer än en pci-e slot.

Men det blir trångt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirAlex18:

Om jag inte minns fel, så har jag sett folk som har lyckas med trippel radiator:YouTube

Annars skulle jag rekommendera en cpu+block+reservoir+pump combo för din CPU.

Kan vara en utamning att får plats med en reservoir som om du använder ett ATX chassi.

Skrivet av Mayth:

Det går utan problem att klämma in en slim radiator i botten under gpu, sen en större i sidan. Körde så ett tag innan jag behövde mer än en pci-e slot.

Men det blir trångt!

Jag såg en liknande byggnation hos en youtuber vid namn optimus någonting. Väldans trångt.
Därför jag lutar lite åt ett mindre atx kort, de verkar som om mina delar passar i ett sådant också även om det kan se tomt ut vilket inte stör mig.

Har du något förslag på vad jag kan köpa som ger bra kylning? Är EK kittet en bra idé tillsammans med ett gpu block ?

Permalänk

Det kan bli lite trångt med det kittet som du länkar. För att det är EKs tjockaste radiator som är 45mm, sen måste lägga till fläktarna också. Lite osäker om du får plats med just en tjock radiator i botten med fläktar, kanske med en slim skulle passar, men gör lite research.

Beror också lite på vad du har för andra komponenter i chassiet.

Alex

Permalänk
Medlem

Jag har läst på så gott jag kan och även kikat på youtubebyggen med vattenkylning. Har beslutat mig för att köpa ett större case samt börja med att endast vattenkyla cpu.

EK har en summersale så ska prova beställa hem prylar ur classic serien, förhoppningsvis så missar jag ingen must have del

Permalänk
Skrivet av ja6051058:

Sen är det ju 2000 grader i Sverige just nu, satt och torkade svetten i pannan igår under apex matcher så kan man få ner temp/ljud ytterligare är de ju en bonus.

vattenkylning kommer inte automagiskt trolla bort värme det ända som kommer hända är att du ev kommer pumpa ut värmen fortare i luften.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vattenkylning kommer inte automagiskt trolla bort värme det ända som kommer hända är att du ev kommer pumpa ut värmen fortare i luften.

Som jag förstår det så är vattenkylare något effektivare och kan således kyla med lägre ström.
Jag har inga tunga pjäser så tänker mig 1 radiator som kyler både cpu och gpu via en kombo tank+pump.

Sen ska jag inte sticka under stolen med att detta beslut grundas mycket på nyfikenhet att prova. Några arctic fläktar och en cpu kylare för 500-600kr hade med all säkerhet funkar.

Kör intel stock cpu kylare just nu och den tjuter redan i idle. Låter ungefär som när man råkar trampa katten på svansen vilket driver mig till vansinne.

Jag överklockar dessutom ingenting

Permalänk
Medlem
Skrivet av ja6051058:

Som jag förstår det så är vattenkylare något effektivare och kan således kyla med lägre ström.
Jag har inga tunga pjäser så tänker mig 1 radiator som kyler både cpu och gpu via en kombo tank+pump.

Sen ska jag inte sticka under stolen med att detta beslut grundas mycket på nyfikenhet att prova. Några arctic fläktar och en cpu kylare för 500-600kr hade med all säkerhet funkar.

Kör intel stock cpu kylare just nu och den tjuter redan i idle. Låter ungefär som när man råkar trampa katten på svansen vilket driver mig till vansinne.

Jag överklockar dessutom ingenting

Vattenkylning transporterar effektivare bort värmen från komponenterna, men värmen som kommer ut ur datorn är densamma oavsett om det är via radiator eller kylfläns.

Vattenkylare har också mer massa som kan ta upp värmen, så det tar längre tid att komma upp i max temp för vattnet/systemet än vad det tar för en kylfläns.

Du behöver fortfarande fläktar på radiatorn och det tillkommer dessutom vattenpump, så vet inte riktigt vad du menar med effektivare och mindre ström 🙂

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Kika även på om du kan hitta begagnade delar, många gånger kan man hitta dem för under halva priset mot nytt. Pumpar har en begränsad livslängd så det kan vara värt att köpa nytt bara för att säkerställa att den kommer hålla en lång tid. (d5-pumpens impeller slits ned med tiden och det går inte att köpa en ny, måste byta hela pumpen när den är slut)