Snabbtitt: Fractal Design Focus 2

Permalänk
Melding Plague

Snabbtitt: Fractal Design Focus 2

Calle och Jonas tar en titt på Fractal Designs nylanserade "budgetchassi" Focus 2, där modellens nedskalade utförande inte riktigt stämmer överens med prislappen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Onsdags-Focus 2! Det är det nya

Detta måste man ju kika på.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

1000 kr? Vad i....

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vad kvalar ni in som "snabbtitt"? Tror vi har lite olika definitioner.

Permalänk
Medlem

Ser ut som en billigare variant av Meshify C som nu är 5 år gammalt och kostar lika mycket. Jag skulle välja den högre kvaliteten i ett Meshify C över möjligheten till en usb C-port i fronten.

Permalänk
Medlem

Det var då jäklar vad Fractal har börjat släppa chassin nuförtiden

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Shiftypants:

Vad kvalar ni in som "snabbtitt"? Tror vi har lite olika definitioner.

Vi vet också att Jonas har en fetisch för chassin, så det är nog ganska snabbt iaf

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Det var då jäklar vad Fractal har börjat släppa chassin nuförtiden

Tänkte samma sak, har de inte släppt nog får i år?

Jag spekulerar att de vill pumpa marknaden som kalles kaviar t.ex. med deras banan kaviar som endast är där för att fylla hyllan så det inte finns lika mycket plats för konkurrenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan460:

Tänkte samma sak, har de inte släppt nog får i år?

Jag spekulerar att de vill pumpa marknaden som kalles kaviar t.ex. med deras banan kaviar som endast är där för att fylla hyllan så det inte finns lika mycket plats för konkurrenter.

Ja, eller också har de börjat märka att chassin för 2000kr+ inte räcker för att driva ett bolag.

Permalänk
Medlem

Fractal Design gör en Aerocool 299 kr för ynka 1070 kr?! Sicket kap!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Snusfri

Nog för att jag är lite av en FD fanboi, men detta börjar bli löjligt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Ja, eller också har de börjat märka att chassin för 2000kr+ inte räcker för att driva ett bolag.

deras priser är helt bananas.

Har väntat ett tag på att meshify 2 compact i vit ska finnas för en rimlig peng. den släpptes på ca 1300, och nu går den för 1700kr.

meshify 2 lite som är avsevärt mkt större och tänker att den borde minsann vara dyrare - nä, den kostar 1200-1300.

Focus 2 för 1000kr ... helt sinnessjuka priser.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Chassin är såklart dyrt att frakta, men det här känns som ett 500:- chassi.
Att slippa kåpan är väl det enda plusset jag kan se.
Sedan är jag lite nyfiken på hönsnätet i fronten om det går hela vägen ut till kanten, eller om det är glipar på sidorna som tar in damm.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jonas "Finns inga dåliga produkter, bara dåliga priser"
Ace of Sweden spökar nog ännu..

Tyvärr han Jonas rädda sig i nästa mening...
men allt för dyrt chassi

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Hm, undras om det här är tänkt som en ersättare till Focus G.
I så fall måste jag nog handla på mig några till för retro byggen.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Wyver:

Jonas "Finns inga dåliga produkter, bara dåliga priser"
Ace of Sweden spökar nog ännu..

Tyvärr han Jonas rädda sig i nästa mening...
men allt för dyrt chassi

Alltså, hade Ace-aggen kostat en femma så hade man ju kunnat använda dem som en billig pappersvikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Alltså, hade Ace-aggen kostat en femma så hade man ju kunnat använda dem som en billig pappersvikt.

en tegelsten är bättre pappersvikt, dem får du gratis om man hämtar
skrotpris helt enkelt.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Wyver:

en tegelsten är bättre pappersvikt, dem får du gratis om man hämtar
skrotpris helt enkelt.

Touché! Det finns dåliga produkter oavsett pris helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Touché! Det finns dåliga produkter oavsett pris helt enkelt.

absolut. men du räddade ju det i meningen efter under snabbtitten.
OT: är lite besviken på att moderskeppet inte anländer Helsingfors/Åbo så vi Finlandssvenskar skulle ha möjlighet att delta, på ett enkelt sätt

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

absolut. men du räddade ju det i meningen efter under snabbtitten.
OT: är lite besviken på att moderskeppet inte anländer Helsingfors/Åbo så vi Finlandssvenskar skulle ha möjlighet att delta, på ett enkelt sätt

Undertecknas! @JonasT

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Känns som att FD fortfarande gör bra produkter men de övervärderar dem helt klart. Vem vill betala dessa extrema priser när det alltid finns bättre alternativ för samma eller mindre pengar?

Kanske dags att komma ned på jorden nu FD?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Var sugen på ett torrent när de kostade 1700 men nu med 2500 är jag inte lika sugen.....

Permalänk
Medlem

Jag kollade in videon och håller väl med i det stora hela i vad som sas, utifrån det jag hörde och såg. Det känns inte som ett 1000:- chassi, möjligen 700-800:- max. Det var mycket som det hade sparats in på. För mig personligen känns chassit aningen litet också, så jag hade nog inte valt det hur som helst. Vill ha plats för minst en 240mm AIO i toppen. Sen om det inte finns en variant med solid sida så är ju det ett minus också (för mig). Tror jag fortfarande är inne på Meshify 2 om jag skulle välja ett FD chassi, synd bara att det är ganska dyrt.

Permalänk
Medlem

Har den gamla till under 500 spänn, och med lite småmoddar så är det ett riktigt bra chassi till pengarna, även om själva kvaliten inte är speciellt bra. Men till tusen spänn? Aldrig i världen. Fractal håller på att prisa ut sig totalt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av draanexle:

deras priser är helt bananas.

Har väntat ett tag på att meshify 2 compact i vit ska finnas för en rimlig peng. den släpptes på ca 1300, och nu går den för 1700kr.

meshify 2 lite som är avsevärt mkt större och tänker att den borde minsann vara dyrare - nä, den kostar 1200-1300.

Focus 2 för 1000kr ... helt sinnessjuka priser.

1000 kr för en datordel som är extremt viktigt. Är ju pisspengar i det stora hela. Några hundralappar hit eller dit.

Permalänk
Medlem

De flesta chassis har väll dubblats i pris.

Iaf. om jag kollar nuvarande priser på mina 2 chassin som är införskaffade för 2 år sen..

Gissar på att det är fraktpriserna som slått igenom och chassin har stor volym i containrarna.(bara spekulationer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

1000 kr för en datordel som är extremt viktigt. Är ju pisspengar i det stora hela. Några hundralappar hit eller dit.

1000 kr för chassi är fine, men 1000 kr för detta chassi tycker jag är för högt.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Vad kvalar ni in som "snabbtitt"? Tror vi har lite olika definitioner.

Förmodar att det just handlar om att det inte gjordes något regelrätt test/recension där man provbyggde i chassit osv. Så förmodligen helt klart snabbt ur redaktionens perspektiv, men videon (ej artikeln) blev ju omfattande ändå och är väl kanske inte "snabb" på samma sätt ur tittarperspektivet.

Vad gäller chassit så känns ju, som konstaterats, priset för högt sett till vad det finns för alternativ i prisklassen.
Som spekulerades i videon kan det ju dock mycket väl vara så att det bara är en tidsfråga tills de idag mer prisvärda alternativen går upp i pris, och i det läget får man väl i så fall omvärdera prisvärdheten.

Känns f.ö. tryggt inför framtiden att @crispvandahl tydligt också är chassifanatiker.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag är förvånad att ingen tillverkare av chassin kör med Ikea-paket och att man får montera ihop chassit själv, klarar man av att montera komponenter i det så klarar man ju skruva ihop chassit oxå.

Det finns ju stora fördelar med den lösningen och det är att samma stomme (som det redan är för många chassin) är en del och sen väljer man olika karosser utifrån sina egna behov. Även för åf blir det en stor fördel då de kan ha mer på lager utan att det tar mer plats för chassi i kartong är extremt utrymmeskrävande.

Det kommer även bli lättare att ha olika färger även på stomme eftersom man kan välja oberoende av vad för färg och typ man sen väljer på karossen. Tex röd eller gul stomme med svarta sidopaneler med glas.

Likaså att man köper diskvaggor etc som tillbehör (som med det här) men att man gör det i alla deras serier.

Jämför med Ikea där du kan köpa Billy i olika färger och bredder men även om du valt en vit Billy stomme så kan du välja en träfärgad dörr (med eller utan glas) till och det är samma dörr oavsett om det är 40 eller 80 bredd (kräver 2 förstås).

Nått jag oxå saknar är att startknapp och portar skulle sitta på en 5¼ faceplate så man kan byta när nya portar blir aktuella och/eller man behöver flera. Medans den som vill ha det helt cleant väljer den med bara startknappen. Ser man sen till att det finns plats för den på ovansida, framsida uppe och nere så man kan välja var man vill ha det så vore det en ännu större fördel.

Jag gav FD det förslaget för nått år sen när de hade ställt frågan här om vad vi ville se i nya chassin men det verkar inte ha beaktats.

Man borde ju med lätthet komma ner i en ¼ i volym och det borde avspegla sig i fraktkostnad så det faktiskt blir en märkbar skillnad i slutpris till kund och även slippa kostnaden för montering på fabrik.

Men när det gäller just det här chassit så är det med all sannolikhet så att priset är ett resultat av flera faktorer där kronans kurs är en och frakten en annan och säkert fler därtill. Man får hoppas på bra priser på black friday på det chassit man vill ha helt enkelt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Jag är förvånad att ingen tillverkare av chassin kör med Ikea-paket och att man får montera ihop chassit själv, klarar man av att montera komponenter i det så klarar man ju skruva ihop chassit oxå.

Det finns ju stora fördelar med den lösningen och det är att samma stomme (som det redan är för många chassin) är en del och sen väljer man olika karosser utifrån sina egna behov. Även för åf blir det en stor fördel då de kan ha mer på lager utan att det tar mer plats för chassi i kartong är extremt utrymmeskrävande.

Det kommer även bli lättare att ha olika färger även på stomme eftersom man kan välja oberoende av vad för färg och typ man sen väljer på karossen. Tex röd eller gul stomme med svarta sidopaneler med glas.

Likaså att man köper diskvaggor etc som tillbehör (som med det här) men att man gör det i alla deras serier.

Jämför med Ikea där du kan köpa Billy i olika färger och bredder men även om du valt en vit Billy stomme så kan du välja en träfärgad dörr (med eller utan glas) till och det är samma dörr oavsett om det är 40 eller 80 bredd (kräver 2 förstås).

Nått jag oxå saknar är att startknapp och portar skulle sitta på en 5¼ faceplate så man kan byta när nya portar blir aktuella och/eller man behöver flera. Medans den som vill ha det helt cleant väljer den med bara startknappen. Ser man sen till att det finns plats för den på ovansida, framsida uppe och nere så man kan välja var man vill ha det så vore det en ännu större fördel.

Jag gav FD det förslaget för nått år sen när de hade ställt frågan här om vad vi ville se i nya chassin men det verkar inte ha beaktats.

Man borde ju med lätthet komma ner i en ¼ i volym och det borde avspegla sig i fraktkostnad så det faktiskt blir en märkbar skillnad i slutpris till kund och även slippa kostnaden för montering på fabrik.

Men när det gäller just det här chassit så är det med all sannolikhet så att priset är ett resultat av flera faktorer där kronans kurs är en och frakten en annan och säkert fler därtill. Man får hoppas på bra priser på black friday på det chassit man vill ha helt enkelt.

FormD T1 levereras på ikea viset (det chassit är ju dock dyrt ändå)

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN