Försäljning av hårddiskar minskar med 15 procent

Permalänk
Melding Plague

Försäljning av hårddiskar minskar med 15 procent

En rapport för årets andra kvartal visar att försäljningen av hårddiskar minskar. Samtidigt är den levererade lagringskapaciteten stabil.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sist när jag blev nyfiken på en hårddisk så slutade det med att jag gav mig själv en örfil. Kan rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Sist när jag blev nyfiken på en hårddisk så slutade det med att jag gav mig sälv en örfil. Kan rekommendera.

Hm... köpt 13 hårddiskar på två månader.

Kan ju prova örfilen nästa gång... men tror inte utrymmesbehovet minskar.

Permalänk
Medlem

Priserna per TB har knappt sjunkit de senaste åren samtidigt som streamingstjänsterna blivit allt mer populära.
Allt fler kanske inte behöver så mycket plats längre för att privatkopiera sina linux ISOs

Permalänk
Medlem

En medelkapacitet på 7.8TB blev jag dock förvånad över. Är det tjänstemarknaden som köper stora diskar eller har privatmarknaden också lämnat 3-4 TB diskarna? Kör själv NAS enbart med 3-4 TB diskar då jag inte har behov av mer i RAID. Och som påpekats ovan har det ju inte hänt då mycket med TB priset.

Permalänk

Förr några år sedan var det framförallt svenssons som köpte hdd. Idag om man bortser från usb 2.5" hdd så är det väl typ bara tekniknördar, företag etc som köper nya idag?
Visst kanske en och annan hdd i en gamingdator, men jag räknar med dem i tekniknördarna.
*edit*
Jag själv köper inte mycket hdd längre för utvecklingen går så sakta och jag oftast kostar på mig ssd. SSD är skitmycket dyrare, men skitmycket snabbare. Några nya hdd har dock blivit för backupenheter.

Permalänk
Rekordmedlem

Hårddiskar är nya eller fulla, skaffade nyss 4 till som snart blir fulla men det var de första nya i år, när ssder blir pålitliga och billiga så ska jag fundera på att använda sådana.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Problemet för mig som privatperson är att Hårddiskar inte gått ner i pris tillräckligt speciellt inte i mellanklassen.

Köpte för över 12-13 år sedan 2Tb för 649Kr/st.

Köpte för flera år sedan (4 år kanske) 2st 8Tb N300 från Toshiba för runt 2400Kr/st Tror jag, några år senare köpte jag en till och då kostade skiten samma eller mer!

Fram till nyligen har dom legat där runt och jag kollade konsumentediskar och en 10-12Tb låg på minst 3000Kr plus att butiker som Inet tar långt mer än andra butiker.

I slutändan hittade jag en 18TB Toshiba Enteprise disk med CMR, 512Mb cache, helium, all the good stuff på computersälg för 3.3K men normalt sett kostar en motsvarande disk minst 5000Kr från WD och Seagate.
En 14Tb tror jag gick på 2700Kr också det deras enteprise disk som har dubbelt upp i cache mot konsumentversionen som kostar mer....

Diskar har stått still allt för länge och stampat på Pris per TB och numera får man en bättre enterprise disk för mindre än en konsumentdisk, externa kostar mindre med än en lös "desktop" disk.

Hela HDD marknaden är fubar sedan länge för konsumenter som vill ha en intern disk.

Och köpa SSD för att arkivera tex mina 1.3Tb video jag spelat in själv eller bakuper av system det är inte rimligt, prestandan behöver inte vara mer än att min 2.5Gbit lina helst ligger nära max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Problemet för mig som privatperson är att Hårddiskar inte gått ner i pris tillräckligt speciellt inte i mellanklassen.

Köpte för över 12-13 år sedan 2Tb för 649Kr/st.

Köpte för flera år sedan (4 år kanske) 2st 8Tb N300 från Toshiba för runt 2400Kr/st Tror jag, några år senare köpte jag en till och då kostade skiten samma eller mer!

Fram till nyligen har dom legat där runt och jag kollade konsumentediskar och en 10-12Tb låg på minst 3000Kr plus att butiker som Inet tar långt mer än andra butiker.

I slutändan hittade jag en 18TB Toshiba Enteprise disk med CMR, 512Mb cache, helium, all the good stuff på computersälg för 3.3K men normalt sett kostar en motsvarande disk minst 5000Kr från WD och Seagate.
En 14Tb tror jag gick på 2700Kr också det deras enteprise disk som har dubbelt upp i cache mot konsumentversionen som kostar mer....

Diskar har stått still allt för länge och stampat på Pris per TB och numera får man en bättre enterprise disk för mindre än en konsumentdisk, externa kostar mindre med än en lös "desktop" disk.

Hela HDD marknaden är fubar sedan länge för konsumenter som vill ha en intern disk.

Och köpa SSD för att arkivera tex mina 1.3Tb video jag spelat in själv eller bakuper av system det är inte rimligt, prestandan behöver inte vara mer än att min 2.5Gbit lina helst ligger nära max.

Sen översvämningen i Thailand för ett decennium sen så har priserna på hårddiskar varit höga. Det är absolut inte värt för vanliga dödliga att köra med vanliga hårddiskar om man inte kör en NAS.

Permalänk
Medlem

Hade gärna köpt fler diskar, men med dagens priser på större diskar så tar det emot. Senaste disken jag köpte var för ett år sedan. Den gången blev det en WD 12 TB My Book som körs i min NAS. Då kostade den precis under 2000kr. Idag kostar samma disk 3000kr! Klart att de inte säljer några nya diskar då.

Verkar som att hårddisktillverkarna gör som oljebranchen. När efterfrågan minskar så höjer man priserna istället för att sänka.

Permalänk
Medlem

Nästa bygge blir mitt första utan nån mekanisk disk, har det i andra HTPC'n.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Sist när jag blev nyfiken på en hårddisk så slutade det med att jag gav mig sälv en örfil. Kan rekommendera.

Köpte nyss två stycken, funderar på om jag borde köpt tre. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Problemet för mig som privatperson är att Hårddiskar inte gått ner i pris tillräckligt speciellt inte i mellanklassen.

Köpte för över 12-13 år sedan 2Tb för 649Kr/st.

Köpte för flera år sedan (4 år kanske) 2st 8Tb N300 från Toshiba för runt 2400Kr/st Tror jag, några år senare köpte jag en till och då kostade skiten samma eller mer!

Fram till nyligen har dom legat där runt och jag kollade konsumentediskar och en 10-12Tb låg på minst 3000Kr plus att butiker som Inet tar långt mer än andra butiker.

I slutändan hittade jag en 18TB Toshiba Enteprise disk med CMR, 512Mb cache, helium, all the good stuff på computersälg för 3.3K men normalt sett kostar en motsvarande disk minst 5000Kr från WD och Seagate.
En 14Tb tror jag gick på 2700Kr också det deras enteprise disk som har dubbelt upp i cache mot konsumentversionen som kostar mer....

Diskar har stått still allt för länge och stampat på Pris per TB och numera får man en bättre enterprise disk för mindre än en konsumentdisk, externa kostar mindre med än en lös "desktop" disk.

Hela HDD marknaden är fubar sedan länge för konsumenter som vill ha en intern disk.

Och köpa SSD för att arkivera tex mina 1.3Tb video jag spelat in själv eller bakuper av system det är inte rimligt, prestandan behöver inte vara mer än att min 2.5Gbit lina helst ligger nära max.

Jag köpte 20st 16TB för 80k, Seagate Exos. Tycker jag fick mycket för stålarna.
Vad har du för ISP som säljer 2.5 Gbit/s om jag får fråga?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Köpte en ny NAS med hårddiskar, tycker fortfarande att det är dyrt i förhållande vad man får för hårddiskar.
jag köpte i allafall 4x4TB som jag kör i RAID5, känns som att det blir best bang for the buck.

det sjuka är att jag betalade lika mkt för diskarna 2011 och då var kapaciteten 2tb per st. så jag vet inte åt vilket håll det går.
men man får väl tacka copysweden för den.

Permalänk
Medlem

Har precis börjat bygga upp en ny pool, tänkte mig 48Tb mot nuvarande 24. Kör truenas och börjar bli fullt.

Permalänk
Medlem

Har inte köpt hårddiskar för dom 2 senaste datorerna jag byggt, senast så körde jag 1 m.2 och resten SSD, och i nästa dator så blir det enbart M.2

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Har en vän som jobbar mycket med foto/video. Och då måste man väl nästan ha en NAS eller liknande?

Själv kör jag uteslutande SSD och molnlagring för viktiga saker.

Alla andra i familjen kör SSD med.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Hade gärna velat uppgradera till minst 8TB x2 men gärna 10-12-14TB diskar ggr 2-3st.

Vore så skönt att få bort alla smådiskar man har och kunna sortera upp massa bland diskarna. Idag har jag fortfarande många småttingar på 1,5TB, 2TB och 4TB som alla är proppfulla och i oordning då man fått lägga in där det funnits plats.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Har inte köpt hårddiskar för dom 2 senaste datorerna jag byggt, senast så körde jag 1 m.2 och resten SSD, och i nästa dator så blir det enbart M.2

sist jag köpte en HDD var 2014, den sitter i min dator just nu och används för "tmp-storage". vilket får mig att inse att det kanske är dags å införskaffa en eller flera nya innan de rasar.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Har enbart HDD för lagring i server/NAS, i övrigt är det endast SSD för lokal lagring numera.

Det känns väl dock som att hårddiskar till vanligt folk är en ständigt tynande marknad. Rapporten fokuserar ju också tydligt på andra segment, de "vanliga" diskarna nämns ju med fördel mest i förbifarten efter att man rabblat allt som känns mer relevant, t.ex.: "All other segments declined by double-digit percentages on weak consumer spending and continued SSD adoption in a weakening PC market."

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

En medelkapacitet på 7.8TB blev jag dock förvånad över. Är det tjänstemarknaden som köper stora diskar eller har privatmarknaden också lämnat 3-4 TB diskarna? Kör själv NAS enbart med 3-4 TB diskar då jag inte har behov av mer i RAID. Och som påpekats ovan har det ju inte hänt då mycket med TB priset.

Kan tänka mig att det är en kombination. Mitt gamla fake raid system klarar inte mer än 4TB per SATA port. De billiga SATA till USB3 max 8TB.
Sist jag skaffade en 8a så var den billigare än en 4a per TB. Men det var ett tag sedan.

Den dagen snurrdiskar och band dör lär inte komma snart. Men som OS disk. Nej tack.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Diskarna blir väl fortfarande större så det känns väl tämligen helt naturligt?

Jag förstår att somliga vill ha mycket lagring för t.ex. arbete, projekt eller stora spel och fil-bibliotek som alltid är till hands.
Själv har jag dock enbart kört en disk sedan ca år 2002. Förr hade jag oftast en hyfsat stor mekanisk disk som räckte till det mesta och det som inte rymdes brändes ut på skiva (läs film).

Fick några år senare en portabel HDD i julklapp, den var riktigt trevlig och agerade bulkstorage.
Jag kör än idag med en enda disk och har gjort så i mina tre senaste datorer. Jag har sällan mer än några få spel installerade och att ladda hem något på fredag kväll för att spela på lördagen är helt OK för mig. Den enda gång jag tyckt att det varit lite för lite var för ca 4 år sedan då min dator endast hade 128GB SSD-lagring. Då fick jag prioritera lite men det funkade det också. Har därefter växlat upp per dator och kört 256/500GB M.2 på min förra PC och har nu 500GB/1TB minns faktiskt inte.

Mekanisk HDD har jag inte haft sedan vanliga SSD blev en konsumentprodukt i princip.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Problemet för mig som privatperson är att Hårddiskar inte gått ner i pris tillräckligt speciellt inte i mellanklassen.

Köpte för över 12-13 år sedan 2Tb för 649Kr/st.

Köpte för flera år sedan (4 år kanske) 2st 8Tb N300 från Toshiba för runt 2400Kr/st Tror jag, några år senare köpte jag en till och då kostade skiten samma eller mer!

Fram till nyligen har dom legat där runt och jag kollade konsumentediskar och en 10-12Tb låg på minst 3000Kr plus att butiker som Inet tar långt mer än andra butiker.

I slutändan hittade jag en 18TB Toshiba Enteprise disk med CMR, 512Mb cache, helium, all the good stuff på computersälg för 3.3K men normalt sett kostar en motsvarande disk minst 5000Kr från WD och Seagate.
En 14Tb tror jag gick på 2700Kr också det deras enteprise disk som har dubbelt upp i cache mot konsumentversionen som kostar mer....

Diskar har stått still allt för länge och stampat på Pris per TB och numera får man en bättre enterprise disk för mindre än en konsumentdisk, externa kostar mindre med än en lös "desktop" disk.

Hela HDD marknaden är fubar sedan länge för konsumenter som vill ha en intern disk.

Och köpa SSD för att arkivera tex mina 1.3Tb video jag spelat in själv eller bakuper av system det är inte rimligt, prestandan behöver inte vara mer än att min 2.5Gbit lina helst ligger nära max.

Tror tyvärr inte att det kommer bli bättre.... Pristrycket som finns nu ligger hos enterprise som prioriterar TB/rack. Därav dessa monsterdiskar till feta prislappar. Konsumenterna har ju mer eller mindre övergett lågsegmentet, så konkurrensen där är ju sådär. Vi kommer inte precis se någon investering för att öka produktion/sänka produktkostnad i en döende marknad. Oroväckande att Toshiba har problem, tappar vi dem är det väll bara WD och Seagate kvar?

Själv önskar jag att det gick att hitta mindre och billigare diskar. Jag bygger helst en pool med ZFS, så jag har helst 6 diskar. 2 - 3k/st för att få lägre pris per TB är ointressant när jag inte behöver 60 - 120 TB råutrymme... Jag har börjat köpa begagnade enterprisediskar istället för nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Kan tänka mig att det är en kombination. Mitt gamla fake raid system klarar inte mer än 4TB per SATA port. De billiga SATA till USB3 max 8TB.
Sist jag skaffade en 8a så var den billigare än en 4a per TB. Men det var ett tag sedan.

Den dagen snurrdiskar och band dör lär inte komma snart. Men som OS disk. Nej tack.

Tja, kör man linux som OS så är det inte lika viktigt med SSD som OS disk. Har det på en burk bara. Övriga SSD:er är mer för databaser eller arbetsytor där man behöver bra io prestanda... Däremot lär det nog bli SSD som OS disk vid nybyggen men är lite för lat att installera om de befintliga.

Permalänk
Medlem

När BF4 släpptes så släppte jag min sista HDD.
När laddningstiderna är 2 minuter istället för 10 sekunder så orkar man inte länge.
NAS har jag haft länge men den har varit frånkopplad i 5 år, finns inget behov för sånt längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Sist när jag blev nyfiken på en hårddisk så slutade det med att jag gav mig själv en örfil. Kan rekommendera.

Sist jag blev nyfiken på en 8 TB SSD till min NAS slutade med att min plånbok gav mig en örfil. Rekommenderas inte.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Senaste gångerna jag behövt hårddiskar lite snabbt, så har jag fått åka land och rike runt. Elektronikbutikerna har ju ofta bara ett exemplar av varje hårddisk-modell hemma. Mindre roligt om man behöver fylla en NAS med 4-8st platser.

Förstår inte tänket, när man säljer NAS:ar och bara har en hårddisk hemma. Ska alla behöva handla på nätet?
Det finns folk som ibland behöver grejer så snabbt som möjligt, så att behöva vänta 2-3 dagar kan vara svårt..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag som precis började bli sugen på att köpa lite Back-up

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Tja, kör man linux som OS så är det inte lika viktigt med SSD som OS disk. Har det på en burk bara. Övriga SSD:er är mer för databaser eller arbetsytor där man behöver bra io prestanda... Däremot lär det nog bli SSD som OS disk vid nybyggen men är lite för lat att installera om de befintliga.

Clona disken? Går inte så bra om den är krypterad däremot.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag som precis började bli sugen på att köpa lite Back-up

Köp du så den går upp till endast 14,99999999999999999999999999999999% i mindre sålda enheter.
Hade jag haft råd så skulle jag bytt ut samtliga HDD jag har. Både 3,5 och 2,5 eller mindre. Men jag har inte de pengarna.
Men drömma får man, har jag hört.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

En medelkapacitet på 7.8TB blev jag dock förvånad över. Är det tjänstemarknaden som köper stora diskar eller har privatmarknaden också lämnat 3-4 TB diskarna? Kör själv NAS enbart med 3-4 TB diskar då jag inte har behov av mer i RAID. Och som påpekats ovan har det ju inte hänt då mycket med TB priset.

Jag skäms för att jag fortfarande har en 4:a i ett av mina NAS. Annars bara 8,10,12. Antog att det är så för alla. En poll kanske?

Men om jag förstår det rätt så om jag sätter mina diskar i RAID 5 (4 i varje NAS), så kommer resilvering aldrig lyckas, p.g.a storleken.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?