Permalänk

Att jobba med Frontend

Hej,

Jag lär mig för tillfället Frontend Utveckling med målet att skaffa mig ett jobb efter avslutad skola.

Jag har läst ett par jobbannonser och vad som efterfrågas av en junior Frontend utvecklare, som dom kallar det, och enligt mig verkar det vara en hel del. Att kunna HTML / CSS & JavaScript är en självklarhet, att kunna ett ramverk/bibliotek är inte heller för mycket begärt. Men väldigt många ser att du ska ha kunskap om ett antal ramverk/bibliotek, DevOps och en massa annat.

Jag har också fått uppfattningen om att företagen vill att man ska vara utrustad med det absolut senaste inom industrin. Att alltid försöka utveckla sig tycker jag är helt rätt, men jag är orolig att det ska bli en press att alltid vara insatt i det absolut senaste. När jag lär mig något så vill jag lära mig det ordentligt! Jag är väldigt fokuserad och noggrann, men den uppfattningen jag har fått av att läsa alla jobbannonser så kan jag inte sluta fundera på om detta är för mig.

1. Jag lär mig just nu HTML & CSS, och snickrar ihop en portfolio för att verkligen få det att fastna.

2. Nästa utmaning kommer att bli JavaScript. Även där fortsätta att bygga på min portfölj för att lära mig JS men även göra den dynamisk.

3. Tredje steget, när jag är bekväm med dom andra 2 punkterna är att lära mig React. Det verkar vara populärt och många efterfrågar det av sina framtida kollegor.

Jag vill lära mig dom tre punkterna ordentligt, gå igenom allt noggrant och inte labba med 18 olika ramverk samtidigt, variera JavaScript och TypeScript. Ni förstår vad jag menar. Enligt mig, om jag skulle anlita någon så hade jag letat efter någon som är riktigt duktig på ett område och inte anlita någon som kommer göra saker halvdant då han/hon saknar grunderna.

Hur ser ni på detta? Berätta gärna.

Permalänk
Medlem

Skippa JavaScript helt och kör på TypeScript. Det är mycket bättre och större sannolikhet att du kommer få använda dig av det i arbetslivet.

Kan du skriva TypeScript fluently så kan du definitivt skriva JavaScript fluently - tvärtom gäller däremot inte.

Skulle nästan gett mig på React och TypeScript ganska omgående efter du fått en liten liten känsla för HTML och CSS - resten kan du lära dig medans du bekantar dig med React.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Skrivet av kwame:

Skippa JavaScript helt och kör på TypeScript. Det är mycket bättre och större sannolikhet att du kommer få använda dig av det i arbetslivet.

Kan du skriva TypeScript fluently så kan du definitivt skriva JavaScript fluently - tvärtom gäller däremot inte.

Skulle nästan gett mig på React och TypeScript ganska omgående efter du fått en liten liten känsla för HTML och CSS - resten kan du lära dig medans du bekantar dig med React.

Tack för svaret.

Jag googlade lite runt ditt svar och från TypeScripts egna hemsida rekommenderar dom att lära sig JavaScript och sedan gå över till TypeScript. För att vara exakt så skrev dom att det inte går att lära sig TS utan JS kunskaper. Det verkar även rekommenderas att lära sig ett ramverk/bibliotek, låt oss säga React och sedan lära dig TypeScript, istället för att lära sig en massa olika ramverk. Det var lite de jag var inne på. Lär dig grunderna ordentligt och sedan avancera istället för att labba med lite allt möjligt.

Permalänk

Kan tipsa om denna sidan, klarar man halvvägs så har man en bra nybörjargrund till frontendutvecklare
roadmap

Permalänk
Medlem
Skrivet av simoncrandersson:

Tack för svaret.

Jag googlade lite runt ditt svar och från TypeScripts egna hemsida rekommenderar dom att lära sig JavaScript och sedan gå över till TypeScript. För att vara exakt så skrev dom att det inte går att lära sig TS utan JS kunskaper. Det verkar även rekommenderas att lära sig ett ramverk/bibliotek, låt oss säga React och sedan lära dig TypeScript, istället för att lära sig en massa olika ramverk. Det var lite de jag var inne på. Lär dig grunderna ordentligt och sedan avancera istället för att labba med lite allt möjligt.

Alltså, det är ju inte fel att du måste kunna JS för att kunna TS - men det kommer liksom på köpet eftersom TS mer eller mindre är JS fast med typer Rekommenderar helt klart att du lär dig TS istället för att snöa in på endast JS då andra språk kommer vara mycket lättare att sätta sig in i.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Se jobbannonser som en önskelista från företaget istället för en bunt krav. Med HTML/CSS, JS/TS och ett ramverk som React/Vue så kommer du rätt långt. Andra saker lär man sig på vägen. Det kommer komma nya ramverk varje vecka typ, det är lite av ett internt skämt faktiskt för frontendare.

Permalänk
Medlem

Sökes, junior (läs billig) utvecklare. Gärna nyexad och under 20 år.
Krav: minst 10 års arbetslivserfarenhet och gedigen utbildning

Nä, som nämndes ovan: Jobbannonser är önskelistor, inte kravställningar. Slår vad om att personen som skrev annonsen inte ens vet vad DevOps innebär mer än att "de har det".

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kgel:

Se jobbannonser som en önskelista från företaget istället för en bunt krav. Med HTML/CSS, JS/TS och ett ramverk som React/Vue så kommer du rätt långt. Andra saker lär man sig på vägen. Det kommer komma nya ramverk varje vecka typ, det är lite av ett internt skämt faktiskt för frontendare.

https://dayssincelastjavascriptframework.com/ 😁

JS är en stor cirkus.

Permalänk
Skrivet av Kgel:

Se jobbannonser som en önskelista från företaget istället för en bunt krav. Med HTML/CSS, JS/TS och ett ramverk som React/Vue så kommer du rätt långt. Andra saker lär man sig på vägen. Det kommer komma nya ramverk varje vecka typ, det är lite av ett internt skämt faktiskt för frontendare.

Tack, det var skönt att höra.
Jag tappade faktiskt lite av motivation när det krävdes så mycket för en nybörjare. Men då vet jag att det är en önskelista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simoncrandersson:

Tack, det var skönt att höra.
Jag tappade faktiskt lite av motivation när det krävdes så mycket för en nybörjare. Men då vet jag att det är en önskelista.

Det är ett ganska känt problem i branschen! I verkligheten kanske de nöjer sig med en handfull av det de skriver om som sagt.

OBS att en del företag kan vara lite försiktiga när det kommer till juniorer, även om de uttryckligen söker efter en junior. Men det finns mängder med andra företag där man kan få en fot in i dörren, och när man väl fått det så är det betydligt lättare att kunna byta jobb etc.

Skrivet av ChrisDev:

Haha, ska visa kollegorna!