högre fps = mer cpu belastning?

Permalänk

högre fps = mer cpu belastning?

setup: RTX 3090, I9 12900K.

Hur funkar det, försöker förstå, men blir snurrig av detta, om man spelar i 4K high settings, låt säga ett nytt spel och får 70fps i genomsnitt, och får cpu belastning på ca 30%. hur blir det med cpu belastningen om man skulle få 120 fps i 4K istället?

Nu skiljer de så klart mellan de olika spelen, men rent teoretiskt. Blanda inte detta med 4K vs 1080p, för då vet jag att 1080p blir med cpu tungt med samma spel, tänker mer jämförelse med ny Battlefield som ger 60fps vid 4K och äldre Battlefield som ger 120fps vid 4K.

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Hedersmedlem

Det ger mer CPU-belastning, ja. Exakt hur mycket mer är svårt att säga, men antagligen ganska nämnvärt (även om det nog är under 120/70 = 71% mer).

Spelmotorn gör en massa saker varje bildruta som kräver processorkraft; det mest grundläggande/uppenbara är att säga till grafikkortet vad det ska rita upp denna bildruta.

Det är också därför det är viktigare med en snabb CPU för 1080p-gaming än i 4K; grafikkortet blir nästan alltid flaskhalsen i 4K, så en långsammare processor kan ge nästan (eller helt) identisk prestanda i många fall.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Får du CPU-belastning på ~30% och inte fps där du cappat har du antagligen >95% GPU usage och därför arbetar inte CPUn mer (GPU "flaskhalsar").

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Det beror egentligen inte på FPS utan mer på belastningsgrad på de olika komponenterna. I olika situationer kommer olika komponenter vara den begränsande faktorn baserat på vilken typ av belastning du lägger på systemet. I 1080p blir processorn begränsande pågrund av att vi har alldeles för mycket grafikprestanda nu för tiden för att de ska ha något problem med 1080p rendering. i 4K däremot så blir grafikkortet flaskhalsen och då får processorn andrum att "vänta" på att grafikkortet ska bli färdigt med nuvarande instruktioner.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

Beror ju på hur du mäter cpubelastning och hur bra spelat skalar med antal kärnor också.
Exempel:
Dåligt trådat spel belastar bara en kärna till 100%.
Du mäter belastning på din 8-kärniga cpu som visar 12,5% belastning.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

ok, fattar, mer cpu vid högre fps även om det är 4K. bra o veta

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Sen kan man inte bara kolla på CPU användning %. T.ex. om du kör CSGO på en Ryzen 2600 får du ca 200-300 fps och det kommer stå att din CPU kanske används 30%. Men sen stoppar du in en Ryzen 5600X och får 700 fps. Det är knepigt att mäta tydligen.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Ofta är det viktigare att mäta belastning på den kärna som jobbar hårdast när man pratar om detta. Men det är mycket mer komplicerat än så