Noctua Chromax nf a12x15 missljud

Permalänk
Medlem

Noctua Chromax nf a12x15 missljud

Har ett märkligt problem med placeringen för en av mina Noctua chromax 12x15 fläktar.
I Cooler Master NR200P chassit (mini-itx) jag har, har jag placerat två st av dessa Noctua slim fläktar som intake i bottenpanelen.
Problemet som uppstått är att en av fläktarna låter väldigt mycket. Den andra är knäpptyst, trots att de sitter på samma panel.
Jag bytte ut den som låter illa mot en likadan fast splitter ny, men exakt samma ljud uppstår.

Jag misstänker att denna fläkt snurrar i ett visst varvtal som gör att ljudet uppstår. Men beror detta på att kablarna är skarvade?
Behöver jag en fan controller för att kringgå problemet?

Tilläggas ska att den inte lät så här förut. Och ljudet uppstår redan vid start, och är sedan konstant.

I detta youtubeklipp så kör han en Chromax fläkt där power output ökas i steg, varvid fläktljudet uppstår när han närmar sig 100% i power output.
Är det då det rimliga att ställa ner detta från bios?

Visa signatur

Sailing is a blow job

Permalänk
Medlem

Testa att manuellt ställa hastigheten och se om ljudet försvinner?

Uppstår ljudet om du skruvar/tar loss fläkten och åter den köra ståendes utanför chassit?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Avstängd

Testa att byta plats på fläktarna. Det låter som att ljudet uppstår på grund av resonans i chassit eller liknande.

Som @shugge säger, testa att hålla fläkten i handen och se om den låter likadant.

Permalänk

Jag deshroudade min GPU i samma chassi och ersatte med två standard-Noctua i botten och fick också missljud. När jag körde fläktarna utanför chassit så var de knäpptysta, men började vissla när de kom närmre bottenplåten. Jag köpte en plåtsax och klippte hål på bottenplattan där fläktarna sitter och nu är det tyst och fint haha

Visa signatur

Cooler Master NR200P Orange Edition | ASUS ROG Strix B550-i | AMD Ryzen 5600x | MSI Suprim X 3080 (deshroud + Noctua 120mm x2) | HyperX Fury 3600mhz 2x16GB | WD SN750 1TB | Noctua C14s push/pull + Noctua 120mm x2 | Corsair SF750

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem en gång i tiden. Gör en enkel felsökning:
1) Du sa ett du hade 2st fläktar på frontpanelen. Montera om dem så att fläkt 1 skall sitta på plats 2 och fläkt 2 skall sitta på plats 1. Starta datorn och lyssna. Är det andra fläkten som började låta plötsligt, så kan det vara något vibrations fenomen som uppstår i chassi.
2) Du kan också montera lös dem två front fläktarna och lägga bredvid, men låta dem vara inkopplade. Starta datorn och lyssna. Låter någon av fläktar? Om inte, då är det chassi som resonerar.

Resonansen eller oljudet i chassi brukar uppstå då två delar ligger dikt mot varandra på ett väldigt litet avstånd och börjar "slå" mot varandra pga vibrationer från fläktar. Det kan också vara en kabel som pressas mot fläkten när du stänger/monterar på fronten/sidopanelen/någon annan del.