Design av mesh-nätverk i hus med gästhus

Permalänk
Medlem
Skrivet av sbj:

Renoveringen går framåt och om några veckor är det nog dags att lägga beställning. Jag lutar just nu åt upplägget jag kom fram till i denna tråden, dvs. ungefär såhär (sannolikt med U6 Lite ist. för LR): https://imgur.com/hnjfBY4.

Vi kommer att behöva gräva fiber och ledtiden för detta är inte känd så jag måste antagligen ha en interimslösning med 4G i några månader innan allting är på plats. Jag har funderat på om det skulle vara en idé att koppla in systemet som ovan med Ubiquiti-grejerna och bara tillfälligt byta ut CPE:n mot en 4G-router som jag kör i bryggat läge. Är det en bra idé och vad bör man tänka på i valet av 4G-router då? Fördelen med detta skulle vara att ha bra 4G-täckning i hela huset.

Det andra alternativet skulle som jag ser det vara att bara köra en 4G-router rakt av utan att använda Ubiquiti-grejerna alls. Nackdelen är såklart att om jag sitter och jobbar i gästhuset så skulle jag eventuellt behöva ta med mig routern in i huset för att få täckning på kväll och helger. Inte optimalt men möjligtvis ok i en interimsperiod.

Vad tror ni?

Använd 4G-modemet bryggat med alla andra grejer.

Köp en router där du kan välja band, t.ex. MR600 (med beta-firmware), Huawei B535 (B525 går också) eller någon annan med stöd för Carrier Aggregation.

Jag har inte läst tråden, så du kanske redan har skrivit det, men om det inte redan finns fiber i området så kan det ta flera år. Ska du ha 4G en längre period så kan det vara värt att skaffa en riktantenn för montering på utsida av hus.

Hur som helst så finns det ingen anledning att inte använda Ubiquiti-grejerna med ett 4G-modem.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Använd 4G-modemet bryggat med alla andra grejer.

Köp en router där du kan välja band, t.ex. MR600 (med beta-firmware), Huawei B535 (B525 går också) eller någon annan med stöd för Carrier Aggregation.

Jag har inte läst tråden, så du kanske redan har skrivit det, men om det inte redan finns fiber i området så kan det ta flera år. Ska du ha 4G en längre period så kan det vara värt att skaffa en riktantenn för montering på utsida av hus.

Hur som helst så finns det ingen anledning att inte använda Ubiquiti-grejerna med ett 4G-modem.

Att kunna utnyttja båda frekvensbanden känns intressant för nätverket men vilken roll spelar det för 4G-routern om jag ändå bara ska använda den som brygga kopplad med kabel till Dream Machinen? Eller påverkar det även om den går med kabel? Samma fundering kring carrier aggregation. Accesspunkterna UniFi6 Lite har ju stöd för båda dessa, behöver jag ta höjd för det även vid val av 4G-router?

Angående fiber så är det draget till tomtgränsen så jag utgår ifrån att det bara borde handla om några månader från inflytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sbj:

Att kunna utnyttja båda frekvensbanden känns intressant för nätverket men vilken roll spelar det för 4G-routern om jag ändå bara ska använda den som brygga kopplad med kabel till Dream Machinen? Eller påverkar det även om den går med kabel? Samma fundering kring carrier aggregation. Accesspunkterna UniFi6 Lite har ju stöd för båda dessa, behöver jag ta höjd för det även vid val av 4G-router?

Angående fiber så är det draget till tomtgränsen så jag utgår ifrån att det bara borde handla om några månader från inflytt.

Skönt att det finns fiber till tomten i alla fall, då borde det som du säger gå ganska snabbt och 4G blir en tillfällig lösning.

4G-routern (modemet) är den enhet som avgör vilken hastighet och latens du får med ditt mobila bredband. Dream Machine och accesspunkterna ger dig WiFi, och om du bryggar 4G-modemet så hanterar även Dream Machine det interna nätverket. Men om du har en kass anslutning till masterna så kommer det vara kass anslutning för allt, därför menade jag att det är bra att skaffa ett vettigt 4G-modem.

Å andra sidan så om det är två månader så kanske det inte spelar någon roll -- eller så har ni tur och har superbra förutsättningar och får utmärkt mobilt bredband direkt - det vet du inte förrän du provar.

Att byta 4G-band och carrier aggregation är funktioner för 4G-modem och inget som Ubiquiti har stöd för.

Edit: Du blandar kanske ihop frekvensband när det gäller 4G-modem med 2,4- och 5GHz-banden för WiFi. Det är en helt annan sak. Att kunna välja vilken frekvens man ansluter till via 4G är högst relevant för hastigheten av ditt bredband.

Edit 2: Värt att tillägga är att du inte kommer få förbättrad 4G-täckning i huset med ett 4G-modem. Men om dina telefoner och dina abonnemang har stöd för VoWiFi så kan du använda ditt bredband för att ringa vanliga mobilsamtal (görs automatiskt) och därmed få "bättre täckning" om du har ett WiFi som täcker hela huset.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Skönt att det finns fiber till tomten i alla fall, då borde det som du säger gå ganska snabbt och 4G blir en tillfällig lösning.

4G-routern (modemet) är den enhet som avgör vilken hastighet och latens du får med ditt mobila bredband. Dream Machine och accesspunkterna ger dig WiFi, och om du bryggar 4G-modemet så hanterar även Dream Machine det interna nätverket. Men om du har en kass anslutning till masterna så kommer det vara kass anslutning för allt, därför menade jag att det är bra att skaffa ett vettigt 4G-modem.

Å andra sidan så om det är två månader så kanske det inte spelar någon roll -- eller så har ni tur och har superbra förutsättningar och får utmärkt mobilt bredband direkt - det vet du inte förrän du provar.

Att byta 4G-band och carrier aggregation är funktioner för 4G-modem och inget som Ubiquiti har stöd för.

Edit: Du blandar kanske ihop frekvensband när det gäller 4G-modem med 2,4- och 5GHz-banden för WiFi. Det är en helt annan sak. Att kunna välja vilken frekvens man ansluter till via 4G är högst relevant för hastigheten av ditt bredband.

Edit 2: Värt att tillägga är att du inte kommer få förbättrad 4G-täckning i huset med ett 4G-modem. Men om dina telefoner och dina abonnemang har stöd för VoWiFi så kan du använda ditt bredband för att ringa vanliga mobilsamtal (görs automatiskt) och därmed få "bättre täckning" om du har ett WiFi som täcker hela huset.

Tack för ett bra svar. Ja det var mycket riktigt 2,4- och 5GHz-banden jag trodde du menade. Jag har klurat på det faktum att hela nätverket kommer att begränsas av 4G-routerns kapacitet. Jag behöver inte ha bästa möjliga täckning i och med att det är en övergångsperiod men ett väldigt praktiskt "krav" skulle kunna vara en situation där en person kör chromecast + någon enhet till i huset samtidigt som en annan sitter i gästhuset på tomten i ett Teams-möte vilket var anledningen till att jag ville utnyttja UniFi-grejerna. Dream machinen ska stå i källaren där fiberkabeln och CPE:n ska in men det är väl tveksamt om det är optimalt att ställa 4G-routern där. Eventuellt om jag ställer 4G-routern någon annanstans och drar ner en kabel till källaren.

Man hittar ju många guider och trådar om att välja router men funderade om det var några särskilda funktioner i routern som var viktiga (eller nödvändiga) för att de skulle kunna köra ihop med UniFi-setupen. Förstår det som funktionerna att kunna byta 4G-band och carrier aggregation är viktiga för vilken kvalité man kan få i själva 4G-routern så ska hålla utkik efter dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Använd 4G-modemet bryggat med alla andra grejer.

Köp en router där du kan välja band, t.ex. MR600 (med beta-firmware), Huawei B535 (B525 går också) eller någon annan med stöd för Carrier Aggregation.

Jag har inte läst tråden, så du kanske redan har skrivit det, men om det inte redan finns fiber i området så kan det ta flera år. Ska du ha 4G en längre period så kan det vara värt att skaffa en riktantenn för montering på utsida av hus.

Hur som helst så finns det ingen anledning att inte använda Ubiquiti-grejerna med ett 4G-modem.

Jag tänkte jag skulle slå till på en router nu snart. Tanken är att i steg 1 köra den som "vanlig" 4G router ett tag medan jag väntar på UniFi-grejerna. I steg 2 kopplar jag sedan in UniFi-grejerna och slår om routern till bryggat läge. Därefter i steg 3 kopplar jag in fiber direkt till UniFi-grejerna och gör mig av med 4G-routern.

Frågan är vilken router som är bäst för steg 1-2. Archer MR600 ser intressant ut men det verkar inte som det stödjer bryggat läge? Eller går det smidigt att lösa ändå? Vilka andra router-modeller hade funkat bra för denna setup?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sbj:

Jag tänkte jag skulle slå till på en router nu snart. Tanken är att i steg 1 köra den som "vanlig" 4G router ett tag medan jag väntar på UniFi-grejerna. I steg 2 kopplar jag sedan in UniFi-grejerna och slår om routern till bryggat läge. Därefter i steg 3 kopplar jag in fiber direkt till UniFi-grejerna och gör mig av med 4G-routern.

Frågan är vilken router som är bäst för steg 1-2. Archer MR600 ser intressant ut men det verkar inte som det stödjer bryggat läge? Eller går det smidigt att lösa ändå? Vilka andra router-modeller hade funkat bra för denna setup?

Det är bara att stänga av DHCP och NAT så blir det samma sak som bryggat läge.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det är bara att stänga av DHCP och NAT så blir det samma sak som bryggat läge.

Är det krångligt att stänga av dem? Kräver det extra underhåll? Eller går det helt enkelt lika bra stänga av DHCP och NAT som att köpa en i bryggat läge?

Jag fick även tips om D-link DWR-920 som skulle ha brygglägesfunktion. Hur står den sig mot MR600 skulle du säga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sbj:

Är det krångligt att stänga av dem? Kräver det extra underhåll? Eller går det helt enkelt lika bra stänga av DHCP och NAT som att köpa en i bryggat läge?

Jag fick även tips om D-link DWR-920 som skulle ha brygglägesfunktion. Hur står den sig mot MR600 skulle du säga?

Jag vet tyvärr ingenting om modemet du nämnde så jag kan inte svara på hur den står sig mot MR600 i praktiken. Troligen ingen skillnad. Det som påverkar mest är vilken mast, mastens belastning, mastens frekvenser och vilken antenn du använder. MR600 har stöd för upp till 300Mbit och mycket högre hastighet än så är nog inte så vanligt över 4G även om det inte kanske är omöjligt.

Att stänga av DHCP och NAT ger samma resultat som att brygga. Det är inte krångligt och kräver inget extra underhåll.

Visa signatur

press nu1mlock