casta från mobil och dator till tv (konferensrum)

Permalänk

casta från mobil och dator till tv (konferensrum)

Hej! Jag vet inte exakt i vilken kategori jag ska lägga detta inlägg, så någon moderator får gärna flytta den till korrekt!

Jag har fått äran att köpa teknik till vårt konferensrum och skulle behöva lite hjälp och tips.

Vi ska kunna ha konferensmöten över en tv skärm där vi filmar oss och har någon slags bra mick på bordet, så vi kan synas bra och höras bra (helst så sladdfritt som möljligt)

Sen vill vi även kunna casta och streama datorn till TV väldigt smidigt och även från mobil till TV.

Vi ska även köpa en ny TV så ni får gärna rekommendera en bra där också (inom ett rimligt pris såklart)

Visa signatur

Big Bang Theory
Howard Wolowitz

Permalänk
Medlem

Vad har ni för budget?

Använder ni Teams/Zoom? Kan vara värt att få en som har vettig integration för det så det blir plug and play och inte en kabelhärva med massa adaptrar och skit.

Väldigt luddigt med "TV Skärm där vi filmar oss och någon slags bra mick på bordet".

Allt det där kan lösas med en skärm och en vettigt allt-i-ett konferenssystem men vad som är bäst beror helt och hållet på budget, storleken på rummet/bordet etc.

Jag rekommenderar att ni snackar med något företag som lever på att sälja/installera AV-utrustning, lär kosta några tusen extra men man får oftast bra förslag helt gratis bara du ger dem en ritning/beskrivning på rummet.

Permalänk
Avstängd

Jag håller med GuuFi. Tänk igenom kraven och fundera på om det finns enkla lösningar som passar med vad ni nu använder. Mitt jobb kör Teams och använder det för möten, presentationer, information från företaget och liknande, men vi har inga specifika tekniska lösningar för det egentligen mer än några webbkameror på stativ i konferensrummen och förstås Jabra "högtalartelefoner" med USB och BT som man kopplar in i datorn. Mitt förra jobb hade en svindyr lösning från Tandberg som var ganska cool, med en kamera som vred sig när man satte igång den och så, men det fungerade ju inte bättre för det.

När det gäller att kunna casta till en skärm så är det ofta något problematiskt på ett företagsnät. Jag försökte få igång en Chromecast vi fick med en TV på jobbet exempelvis, men den kunde inte koppla upp sig på ett nätverk som krävde användarnamn alls, och då var det kört. Jag har en Miracast-dongel som funkar men den är istället rätt pissig i allmänhet, presentationer är ok men video är den för dålig för. Men det finns ju andra lösningar, dock dyra. Men med exempelvis Teams så kan ju en koppla in sig med kabel och alla övriga kan ju "dela skärm" med den eller så.