Klona Windows 11 SSD (1TB) till större SSD (2TB)

Permalänk

Klona Windows 11 SSD (1TB) till större SSD (2TB)

Har en laptop och har köpt en större och något snabbare SSD, jag vill nu byta ut min SSD med Windows 11 på till den större men behålla allt innehåll och konfigurationer (dvs. klona).

Har följt ett par guider på internet samt provat använda det program som följde med SSD:n (verkar inte funka på Windows 11). Guider:na funkade inte heller trots de var för Windows 11.

Finns det något enkelt gratisprogram som funkar med Windows 11 (eller väldigt billigt). Någon som har lyckas göra det och kan tipsa om en guide som fungerar?

Jag har ett externt chassi för SSD (nvram) som jag kan koppla in med USB.

Permalänk

vad var problemet med guiderna eller mjukvaran för SSD´n ska inte behövas någon specifik mjukvara just för win 11 jämfört med tidigare versioner vad jag vet?

största bekymret man brukar stöta på är väl att en del av utrymmet kommer vara opartitionerat när man går till större enhet och att ev återställningspartitionen ligger ivägen för att kunna expandera utrymmet till en enda stor enhet utan att först flytta eller ta bort den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Kommer inte ihåg exakt, tror det har något att göra med hur BitLocker encryption och kopplingen till UEFI (secure boot) är implementerad i Windows 11. Vill egentligen inte veta, så hoppas någon har en guide som de redan testat eller ett gratis program (eller billigt) som de testat.

Jag fick med Acronis True Image OEM, men det gick inte som sagt (stödjer officiellt inte Windows 11 heller, bara Windows 10, 8, 8.1, 7 och Vista).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LordAlgar:

Kommer inte ihåg exakt, tror det har något att göra med hur BitLocker encryption och kopplingen till UEFI (secure boot) är implementerad i Windows 11. Vill egentligen inte veta, så hoppas någon har en guide som de redan testat eller ett gratis program (eller billigt) som de testat.

Jag fick med Acronis True Image OEM, men det gick inte som sagt (stödjer officiellt inte Windows 11 heller, bara Windows 10, 8, 8.1, 7 och Vista).

Har du aktiverat kryptering så lär du inte kunna klona ssdn utan du behöver nog dekryptera, klona och kryptera igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är den bitlocker-krypterad så är den också låst mot moderkortets olika serienummer mot dess chip troligen också lagringens serienummer mm. , TPM-krets etc. då avsikten med bitlocker är att en diskimage-kopia inte skall kunna attackeras på någon annan plattform än orginaldatorn med orginal-lagringen som bitlocker en gång aktiverades på.

Aktiverar man bitlocker så skall man se datorn som 'förbrukningsvara' där inget kan räddas om det blir strul - ja om man inte har backup på sin data på annan lagring regelbundet (eller via AD i företagsmiljöer)

Det som kan kringgå plattformsexemplarlåsningen är att man har eller tar ut återställningsnyckeln på var dator med SSD, i alla fall för att senare kunna rädda ut filerna från den krypterade volymen i var dator. - eller enklare som redan sagt - avaktivera bitlocker och avkryptera diskarna innan expansionen och aktivera den igen efter - förmodligen den enda rimliga vägen att gå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LordAlgar:

Kommer inte ihåg exakt, tror det har något att göra med hur BitLocker encryption och kopplingen till UEFI (secure boot) är implementerad i Windows 11. Vill egentligen inte veta, så hoppas någon har en guide som de redan testat eller ett gratis program (eller billigt) som de testat.

Jag fick med Acronis True Image OEM, men det gick inte som sagt (stödjer officiellt inte Windows 11 heller, bara Windows 10, 8, 8.1, 7 och Vista).

Du måste stäng av Secure Boot innan du försöker klona. Även om vissa kloningsverktyg klarar Bitlocker (som sparar nyckeln i TPM) så rekommenderar jag att du stänger av det innan. Det är liksom inga problem att aktivera dessa saker efteråt.
Jag har bara använt Macrium Refelction på senare tid och vet att den fugnerar. Finns som gratis eller testversion.
Guide: https://pureinfotech.com/backup-windows-11-macrium-reflect/

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net