Hjälp med felsökning PSU/EATX 12V. Datorn bootar inte upp som den ska.

Permalänk

Hjälp med felsökning PSU/EATX 12V. Datorn bootar inte upp som den ska.

Go’kväll gott folk!

Jag har problem med att min burk inte bootar som den ska. Burken har några år på nacken och den har nyligen fått ett nytt nätaggregatet då föregående krånglade. Det nya nätaggregatet har fungerat smärtfritt i ett halvår fram till ikväll.

När jag försöker boota upp så surrar det till i burken och den beter sig som att den inte skulle få tillräckligt med ström, fortsätter surra till med några sekunders mellanrum tills det att jag bryter strömmen.

Jag har felsökt så pass långt att jag kommit underfund med att burken bootar upp som den ska om jag rycker EATX 12V till CPUn.

Vad kan orsaka detta, taskig kabel(6 månader gammal ungefär)? Problem med CPUn?

Krånglande nätaggregat #1

Krånglande nätaggregat #2

Permalänk
Medlem

Har du överklockat så kanske CPU får för mycket ström med EATX kontakten och går varm.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Har du överklockat så kanske CPU får för mycket ström med EATX kontakten och går varm.

Den är inte överklockad. Efter att ha gjort lite mer efterforskningar så verkar klicket nätaggregatet ger ifrån sig vara nån inbyggd säkring och den startar ju som den ska när jag drar ur EATXn. Får väl börja med att införskaffa en ny kabel.

Någon annan tanke?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wizard1337:

Den är inte överklockad. Efter att ha gjort lite mer efterforskningar så verkar klicket nätaggregatet ger ifrån sig vara nån inbyggd säkring och den startar ju som den ska när jag drar ur EATXn. Får väl börja med att införskaffa en ny kabel.

Någon annan tanke?

EATX kontakten på moderkortet kan vara dålig.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wizard1337:

Jag har felsökt så pass långt att jag kommit underfund med att burken bootar upp som den ska om jag rycker EATX 12V till CPUn.

Menar du verkligen att datorn bootar och du kommer in i OS etc om du inte har EATX inkopplad? Det normala är annars att moderkortet bara går in i ett felsäkert läge i det fallet och drar igång fläktarna, men utan att faktiskt boota. Så att rycka den kontakten säger tyvärr inte så mycket eftersom datorn inte startar ordentligt utan den.

Men som du säger så är klicket troligtvis nätaggets säkring som går, vilket betyder att det är en kortslutning någonstans. Du kan prova att dra ur alla andra strömkablar förutom de två som går till moderkortet, d.v.s. grafikkort o.s.v., för att se om det är moderkortet som är problemet eller något annat.