Permalänk
Medlem

Maxa ut 9900K AIO temp problem.

Hej. Jag på sistone leker lite med min 9900K. Har hittat en "stabil" clock på 1.32vcore på 5GHz (all cores) dvs ingen bsod ect. LLC är på läge 4 (neutral) så ingen vcore boost kommer där i från. Dock får jag relativt lågt betyg i cinebench. 11000 poäng? Så jag ökade vcore till 1.35 som gav 13550 poäng. Men problemet börjar i temperaturen. Den går över 93*C. Är det normalt på en 360mm AIO( be quiet silentloop 2) som fungerar i högsta rpm? 2800 i själva pumpen? Fansen är maxade med. Använder mig av Nocuta NT-H1 Termopasta som jag vet att den är rätt applicerad. Är det normal temperatur på en sån CPU? Luftflödet är bra i chassit. Kör dessutom pull i radiatorn, och pumpen har inget luft. Vätskan cirkulerar korrekt.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Känns radiatorn varm ordentligt?
Hur snabbt ökar tempsen?

Jag gjorde en delid på min 8600k, och fick ner tempraturerna rejält.
Man märker att tempsen drar iväg onormalt mycket vid last, väldigt fort. Medans kylaren inte blir så mycket varmare egentligen.
Det beror på att värmen inte transporteras bort i den takt man behöver för att slussa bort den.

Med en delid och liquid metal pasta så kunde jag dra på rejält mycket mer vcore utan att tepraturerna drar iväg.
Dock gav det inte mer OC i mitt fall, men fina temps.

Acceptera läget, eller delid.

Lycka till!

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus_d:

Känns radiatorn varm ordentligt?
Hur snabbt ökar tempsen?

Jag gjorde en delid på min 8600k, och fick ner tempraturerna rejält.
Man märker att tempsen drar iväg onormalt mycket vid last, väldigt fort. Medans kylaren inte blir så mycket varmare egentligen.
Det beror på att värmen inte transporteras bort i den takt man behöver för att slussa bort den.

Med en delid och liquid metal pasta så kunde jag dra på rejält mycket mer vcore utan att tepraturerna drar iväg.
Dock gav det inte mer OC i mitt fall, men fina temps.

Acceptera läget, eller delid.

Lycka till!

Tack för svaret! Radiatorn är varm men skulle säga max 40 grader vid hård belastning. Ska den kännas varmare? Jag har funderat på delid men är rädd att jag förstör processorn istället.. kanske får ge det ett försök.:)

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Då kan du nog med säkerhet anta att du har dålig värmeöverföring helt enkelt.
Det är inte helt ovanligt. Och det visar sig ofta vid OC.
Jag blev själv jävligt förvånat när jag såg hur tjockt med pasta det var mellan IHS och chippet.

Det är inget större fara med att utföra en delid. Jag lånade en väns 3d printade delid tool. Kändes lite sådär, men rätt som det va så va den lös.
Köpte dock en i metall som ligger oanvänd här hemma med.

Kolla på någon youtube video innan bara

Jag har satt IHS tillbaka med flytande metall, men jag pressade endast dit den utan att limma fast den, så den sitter bara fast med hjälp av socket klämfästet.
på så vis kan man alltid byta pasta om man behöver.

Har du kylare som klarar det, så kan du sätta kylaren direkt på chippet, för ännu bättre resultat.

Lycka till!

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus_d:

Då kan du nog med säkerhet anta att du har dålig värmeöverföring helt enkelt.
Det är inte helt ovanligt. Och det visar sig ofta vid OC.
Jag blev själv jävligt förvånat när jag såg hur tjockt med pasta det var mellan IHS och chippet.

Det är inget större fara med att utföra en delid. Jag lånade en väns 3d printade delid tool. Kändes lite sådär, men rätt som det va så va den lös.
Köpte dock en i metall som ligger oanvänd här hemma med.

Kolla på någon youtube video innan bara

Jag har satt IHS tillbaka med flytande metall, men jag pressade endast dit den utan att limma fast den, så den sitter bara fast med hjälp av socket klämfästet.
på så vis kan man alltid byta pasta om man behöver.

Har du kylare som klarar det, så kan du sätta kylaren direkt på chippet, för ännu bättre resultat.

Lycka till!

Fasiken.. går det inte göra något åt det? Eller är det garanti som gäller? Jag är jävligt sugen på delide. Men när jag såg "Gamers Nexus" video på YT då blev jag skrämd hur han fick skrapa bort gamla lagret

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Garanti kan du nog glömma direkt.
Det är inget fel på produkten, det är du som pressar den utanför dess användningsområde..

Jag va också skeptisk till att skrapa bort gamla limresterna från den.
Men det tål mer än man tror. och är man försikig och inte använder vassa skrapverktyg så är det inga problem.
Allt måste inte bort.

Kan jag, kan du.

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk

Köpt en dark rock pro 4 har också en i9900 5GHz (all cores) och är sällan över 80, men jag har sjukt bra luftflöde också..

Kanske borde testa med en tornkylare? Själv är jag så jäkla trött på AIO

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Köpt en dark rock pro 4 har också en i9900 5GHz (all cores) och är sällan över 80, men jag har sjukt bra luftflöde också..

Kanske borde testa med en tornkylare? Själv är jag så jäkla trött på AIO

Under spel når jag knappt 75 oavsett titel. Men det är mest Cinebench och benchmarking överlag som oroar mig med extrema temperaturer, det är där jag ser den "ostabiliteten" på lite högre vcore. Ja det sägs att tornkylaren håller bättre och stadigare temp än AIO men who knows.. Tanken med AIO köpet var att få klocka den lite mer än 5Ghz

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

9900K har ju fastlödd IHS! Dvs att delidda den är väldigt mycket svårare, större risk för skada, och ger inte alls samma skillnad som med tidigare generationer.

1.35V är massa spänning att trycka in i Skylake 14nm och åtta kärnor. Jag tycker inte temperaturresultatet verkar konstigt alls. Är det bara i ex Cinebench du ser 96C hade jag inte ens vart särskilt orolig.

En tornkylare lär inte hjälpa, snarare tvärtom.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

9900K har ju fastlödd IHS! Dvs att delidda den är väldigt mycket svårare, större risk för skada, och ger inte alls samma skillnad som med tidigare generationer.

1.35V är massa spänning att trycka in i Skylake 14nm och åtta kärnor. Jag tycker inte temperaturresultatet verkar konstigt alls. Är det bara i ex Cinebench du ser 96C hade jag inte ens vart särskilt orolig.

En tornkylare lär inte hjälpa, snarare tvärtom.

Tur att nån har koll på denna modell.
Då är det nog knappt värt insatsen.

Sänk Vcore och nöj dig med en längre klock.

//MD

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU