Fibernät i Sverige med högre hastigheter än 1000/1000

Permalänk
Medlem

Fibernät i Sverige med högre hastigheter än 1000/1000

Halloj,

Som de flesta redan vet så erbjuder Bahnhof 10 Gbit om man är ansluten till Bahnhof Villafiber. Men för oss som bor i lägenheter verkar utbudet vara något sämre.

Har hittills hittat följande:

Men alla dessa fibernät är begränsade till geografiska områden. Finns det några fler fibernät som erbjuder hastigheter >1 Gbit i dagsläget?

Tycker det är lite synd att svenska kommunikationsoperatörer inte varit mer drivande i att erbjuda högre hastigheter till sina kunder. Jämfört med en del andra länder känns det som att vi halkat efter lite, där man rullar ut det till en betydligt bredare skara. Några exempel jag kunde hitta:

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Bahnhof levererar 10G till de som är anslutna till Stokab också. Tele2 levererar väl tekniskt mer än 1G via coax på 1200Mbit/s men tvivlar på att du räknar dem. Men jag vi har ett speciellt läge här med KO som mellan hand där varken operatör eller kund kan göra så mycket åt.

Men nyttan med >1GBit/s lina är ganska begränsad måste jag säga. Nyttan med 1GBit/s kan nog även ifrågasättas i många fall också.

Permalänk
Medlem

Obenetwork verkar ha "Bredband Upp till 10 Gbit/s med publika IP-adresser och VPN".

Man kan inte byta till Bahnhofs egna villafiber om man bor i villa på de flesta ställena heller, det är i stort sett marketing. Det har gått över 4 år sen lanseringen av tjänsten.
Det här med att vi knappt har högre än gbit här.. ja du, det är pga våra usla stadsnät som är monopol som kunderna dessutom har fått betala för att koppla upp sig mot. De flesta ställena som har tillgång till fiber i utlandet har gbit som standard, här är fortfarande 100-250mbit det vanligaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Halloj,

Som de flesta redan vet så erbjuder Bahnhof 10 Gbit om man är ansluten till Bahnhof Villafiber. Men för oss som bor i lägenheter verkar utbudet vara något sämre.

Har hittills hittat följande:

Men alla dessa fibernät är begränsade till geografiska områden. Finns det några fler fibernät som erbjuder hastigheter >1 Gbit i dagsläget?

Tycker det är lite synd att svenska kommunikationsoperatörer inte varit mer drivande i att erbjuda högre hastigheter till sina kunder. Jämfört med en del andra länder känns det som att vi halkat efter lite, där man rullar ut det till en betydligt bredare skara. Några exempel jag kunde hitta:

Fast de du länkar till är ju också begränsade till geografiska områden. Eller tror du att man kan få 10/10 Gbit i hela Rumänien? 6/6Gbit i hela USA?

Permalänk
Medlem

Får tänka på att en fastighetsswitch är 24 eller 48 portars och har endast 1 till 10gig interface. Så erbjuder dom 10gig tjänst i en stor fastighet så kommer du ändå dela med alla andra.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Hmm.... Xfinity Gigabit Pro Internet, vilket är comcasts tjänst som erbjuder 6Gbit up/ner utan tak. Kostnaden har högt i tak....

$500 för att aktivera.
$500 för att installera.
$19,95 per månad för utrustningen.
$295,95 per månad för uppkopplingen.
Och som vanligt är skatt ej inräknad.

Och man måste binda upp sig i 24 månader. Så en totalkostnad på.... $8582 + skatt. $358 + skatt i månaden.

Vill man avbryta så går det på $1150 första månaden, kostnaden minskar sedan med $50 varje månad.

Så skulle man avbryta månad två.... $2732 + skatt.

Permalänk
Medlem

Högre hastigheter i all ära, men är väl inte förvånande att det är begränsad tillgänglighet från operatörer, iaf för konsumenter, när 99% klarar sig gott och väl på 100 Mbit.

Permalänk
Snusfri

I vårat stadsnät så är det fiber hela vägen in till varje lägenhet och inte fake med fiber till källaren och resten koppar.
Det sades innan Covid att vi skulle få upp till 10 Gbit, men har tyvärr inte hört något sedan dess så får nöja med långsamma Gbit.

Så förhoppningsvis så kommer vi att kunna välja 10 Gbit inom en inte allt för lång framtid.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Bahnhof levererar 10G till de som är anslutna till Stokab också. Tele2 levererar väl tekniskt mer än 1G via coax på 1200Mbit/s men tvivlar på att du räknar dem. Men jag vi har ett speciellt läge här med KO som mellan hand där varken operatör eller kund kan göra så mycket åt.

Men nyttan med >1GBit/s lina är ganska begränsad måste jag säga. Nyttan med 1GBit/s kan nog även ifrågasättas i många fall också.

Hade helt missat att Bahnhof även levererar via Stokab. Hittade precis tråden!

Självklart är nyttan marginell för ~alla användare, det tror jag ingen förnekar. Men hade gärna sett att vi hade fortsatt att ligga i framkant. Vilken enväldig härskare bestämde att 1/1 Gbit räcker?

Skrivet av filbunke:

Fast de du länkar till är ju också begränsade till geografiska områden. Eller tror du att man kan få 10/10 Gbit i hela Rumänien? 6/6Gbit i hela USA?

Nej, det har jag inte heller påstått. Men den väsentliga skillnaden är att det är ISP:n som erbjuder den högre hastigheten och deras kunder finns över hela landet, dvs. på samma sätt som Bahnhof erbjuder 10Gbit via Villafiber. Såvitt jag vet brukar inte de svenska stadsnäten sträcka sig över flera (större) städer samtidigt, utan varje stad har oftast sitt eget.

Finns givetvis flera andra "stadsnät" i USA som redan erbjuder 10 Gbit, t.ex. EPB (Chattanooga), XMission (Salt Lake City).

Skrivet av Maskaren:

Får tänka på att en fastighetsswitch är 24 eller 48 portars och har endast 1 till 10gig interface. Så erbjuder dom 10gig tjänst i en stor fastighet så kommer du ändå dela med alla andra.

Hmm, gäller det även för nyinstallationer 2022? Klart man gärna hade haft 10/10 Gbit FTTH, men även "upp till"-hastigheter med FTTB skulle vara okej i min värld. Poängen är att valmöjligheten åtminstone skulle finnas.

Har lite för dålig koll på var de eventuella flaskhalsarna skulle kunna sitta, så du eller någon annan får gärna förklara. Om fibern termineras direkt inne i lägenheten, skulle det i teorin vara möjligt att lägga en eventuell anslutningsavgift/"uppgraderingsavgift" på kunden och på så sätt få 10 Gbit FTTH?

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Det beror nog på att väldigt få är i behov av det och än mindre vill betala för det. Samtidigt som de mesta strömmas idag, vilket leder till att man klarar sig på "lägre" bandbredd.

I bostadsrätter/hyresrätter kan man ofta få till bra priser då man upphandlar för flera kunder.
I villa är det en helt annan sak med priserna.
Då tänker ju folk till lite mer på vad de faktisk behöver.

100/100 kostar väl runt 300:-
1000/1000 runt 500-600:-
10gb/10gb är ju 1000-1500+ typ.

Så då är frågan, vad tillför 10gb mot 100mbit som motiverar att det blir 1000:- + dyrare i månaden?
För den stora massan tillför det ingenting typ när de netflixar och kollar FB och Insta.
Om den stora massan inte vill betala så bygger företagen inte.

Nyfiken på vad du ska ha 10gbit till?
Ingen kritik utan jag är faktiskt nyfiken. Det är ju inte gratis direkt att rusta sakerna hemma för 10gbit så jag antar att du har något kul projekt/hobby.

Permalänk
Medlem

I princip 100/100 räcker för allt. Det finns ingen streaming-tjänst som använder sig av 1/3 ens.

Det enda (lagligt) rimliga anledning med 1Gbps+ är i princip ladda ner prenumererade spel (t.ex Steam) och så väldigt snabbt.

Permalänk
Snusfri

100 Mbit räcker inte speciellt långt idag för en familj.

Tänk en normal familj med 2 vuxna och 3 barn tex, föräldrarna streamar i 4K från Netflix/Prime/HBO, 2 av barnen gör likadant på sina rum och den 3'e laddar ner ett spel från Steam/Origin/GOG etc, då drar det iväg.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Det beror nog på att väldigt få är i behov av det och än mindre vill betala för det. Samtidigt som de mesta strömmas idag, vilket leder till att man klarar sig på "lägre" bandbredd.
I bostadsrätter/hyresrätter kan man ofta få till bra priser då man upphandlar för flera kunder.
I villa är det en helt annan sak med priserna.
Då tänker ju folk till lite mer på vad de faktisk behöver.

100/100 kostar väl runt 300:-
1000/1000 runt 500-600:-
10gb/10gb är ju 1000-1500+ typ.

Så då är frågan, vad tillför 10gb mot 100mbit som motiverar att det blir 1000:- + dyrare i månaden?
För den stora massan tillför det ingenting typ när de netflixar och kollar FB och Insta.
Om den stora massan inte vill betala så bygger företagen inte.

Nyfiken på vad du ska ha 10gbit till?
Ingen kritik utan jag är faktiskt nyfiken. Det är ju inte gratis direkt att rusta sakerna hemma för 10gbit så jag antar att du har något kul projekt/hobby.

Jag har skaffat 10gbit hemma. Jag har inte ens 10gbit nätverk hemma dock men det är väldigt skönt att t.ex servern har 1gbit dedikerat till sig och samma sak med att trådlösa nätverket har 1gbit dedikerat till sig, och alla andra trådande enheter har 1gbit dedikerat till sig. Funderar dock på att skaffa ett 10gbit nätverkskort till servern...

Sen var det inget fel på priset heller direkt...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Jag tycker de borde satsa på att införa IPv6 först.

Permalänk
Medlem

När jag pratade med Bahnhof och 10Gbe för våra fastigheter (brf) verkade inte det omöjligt förutom för våran del gick det inte då vi bara har cat 5e från switch i källare upp till varje lgh.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Jag har skaffat 10gbit hemma. Jag har inte ens 10gbit nätverk hemma dock men det är väldigt skönt att t.ex servern har 1gbit dedikerat till sig och samma sak med att trådlösa nätverket har 1gbit dedikerat till sig, och alla andra trådande enheter har 1gbit dedikerat till sig. Funderar dock på att skaffa ett 10gbit nätverkskort till servern...

Sen var det inget fel på priset heller direkt...
<Uppladdad bildlänk>

Bra pris!
Vilken leverantör?
Är det de priset som gäller i två år eller är det som typ alla kör, billigt i 3 månader sen jäklar smäller det?

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Bra pris!
Vilken leverantör?
Är det de priset som gäller i två år eller är det som typ alla kör, billigt i 3 månader sen jäklar smäller det?

Bahnhof villafiber. Priset gäller i 24 mån. Var iofs ett ovanligt bra erbjudande, idag är kampanjpriset 399/mån och gäller I 12 av 24 mån mån bindningstid, därefter 499/mån. Ändå inte så blodigt dyrt ändå tycker jag.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Hade helt missat att Bahnhof även levererar via Stokab. Hittade precis tråden!

Självklart är nyttan marginell för ~alla användare, det tror jag ingen förnekar. Men hade gärna sett att vi hade fortsatt att ligga i framkant. Vilken enväldig härskare bestämde att 1/1 Gbit räcker?

Med tanke på att det erbjuds 10G på flera håll i landet så skulle jag väl inte säga att vi är så mycket efter ändå. Men sure 25Gbit/s är snabbare så klart Men med detta sagt så har jag Bahnhofs 10G tjänst, inget fel på den men det är inte direkt så att jag nyttjar den friskt. Windows update, steam, battlenet går lite snabbare. Ironiskt är att steam begränsas till stor del av CPU pga att nästan allt är packat och måste packas upp i realtid.

Skrivet av Afrasbaba:

Hmm, gäller det även för nyinstallationer 2022? Klart man gärna hade haft 10/10 Gbit FTTH, men även "upp till"-hastigheter med FTTB skulle vara okej i min värld. Poängen är att valmöjligheten åtminstone skulle finnas.

Har lite för dålig koll på var de eventuella flaskhalsarna skulle kunna sitta, så du eller någon annan får gärna förklara. Om fibern termineras direkt inne i lägenheten, skulle det i teorin vara möjligt att lägga en eventuell anslutningsavgift/"uppgraderingsavgift" på kunden och på så sätt få 10 Gbit FTTH?

"Till över 90% av alla hushåll i flerfamiljsfastigheter (i Stockholms kommun) har Stokab installerat en Husnod. En betydande del av de kommersiella fastigheterna är också ansluta. Nätet byggs löpande ut till såväl nyproducerade som befintliga fastigheter. Husnoden är överlämningspunkten mellan Stokabs fibernät och fastighetsnätet. Till Husnoden finns lika många fiber framdraget som det finns lägenheter/lokaler/företag i fastigheten"
https://stokab.se/download/18.310b3d5c174c5513aec263/16014712...

Dvs om du är ansluten till Stokab så kan du patcha fiber direkt från varje lägenhet till deras nät, förutsatt att du har fiber i fastigheten då. Det är så här Bahnhof gör när de erbjuder 10G i deras nät. Då används inte någon lokalt installerad switch i fastigheten. Men när det sitter en KO, med aktiv utrustning i källaren, så är du dels begränsad av deras kapacitet till deras backbone. Sedan även länken mellan KO backbone till din ISP. Detta är uppenbart ibland när folk har problem med sin ISP men när de byter till en annan så funkar allt bra.

Permalänk
Medlem

Har hellre fungerande Publik IPv6 och IPv6 är massvis med gigabit.

Permalänk
Medlem

Tydligen ska Comhem husen via Tele2 uppdateras till 10G via Coax i alla deras fastigheter och känns som den tjänst flest kan ta del av och trodde inte att coax skulle nå flest kunder istället för fiber.

Eller har det hänt något mer på dessa 2 år

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tydligen ska Comhem husen via Tele2 uppdateras till 10G via Coax i alla deras fastigheter och känns som den tjänst flest kan ta del av och trodde inte att coax skulle nå flest kunder istället för fiber.

Eller har det hänt något mer på dessa 2 år

Tänker du på https://www.tele2.se/fastighetsagare/10G ?
Eller har du fått nån mer information från tele2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Tänker du på https://www.tele2.se/fastighetsagare/10G ?
Eller har du fått nån mer information från tele2?

Just detta jag tänkte på som du länkade

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

I vårat stadsnät så är det fiber hela vägen in till varje lägenhet och inte fake med fiber till källaren och resten koppar.
Det sades innan Covid att vi skulle få upp till 10 Gbit, men har tyvärr inte hört något sedan dess så får nöja med långsamma Gbit.

Så förhoppningsvis så kommer vi att kunna välja 10 Gbit inom en inte allt för lång framtid.

Är väl inte fake med fiber till källaren, du kan ju inte ändå koppla in fiberkablar in i datorn?

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Är väl inte fake med fiber till källaren, du kan ju inte ändå koppla in fiberkablar in i datorn?

Kan kan man så såklart, sen om det är värt det är en annan fråga.
https://www.amazon.se/Asus-XG-C100F-n%C3%A4tverkskort-Plus-Po...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Just detta jag tänkte på som du länkade

Trots namnet är det dock inte så att tele2 säljer 10G till slutkunder. Utan se det hela som lite marknadsföring.

Permalänk
Medlem

Nej det blir ju inte några 10Gbit till kunden. Det blir 10G till närmsta Fiber-coax-nod och ny frekvensplan så man kan få symmetriska hastigheter.

Vi har blivit lovade det och de har varit och bytt förstärkare och lite annat, men än inget datum på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Nej det blir ju inte några 10Gbit till kunden. Det blir 10G till närmsta Fiber-coax-nod och ny frekvensplan så man kan få symmetriska hastigheter.

Vi har blivit lovade det och de har varit och bytt förstärkare och lite annat, men än inget datum på det.

Två portar upp på gatan har fått uppgraderingen men inte vi i huset här och Tele2 kan inte säga när vi blir uppgraderade. Ahh, the joy att leva i hyreshus. Får bli 5G-modem för snabbare hastigheter, vilket känns smått absurt.
Men jag älskar att klaga så mitt liv skulle vara tomt om min ISP var perfekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Kan kan man så såklart, sen om det är värt det är en annan fråga.
https://www.amazon.se/Asus-XG-C100F-n%C3%A4tverkskort-Plus-Po...

Lite off-topic men jag hade alla dagar valt ett Mellanox kort över Asus, dessutom betydligt billigare
https://www.amazon.se/-/en/Mellanox-MNPA19XTR-Network-Compute...

Permalänk
Skrivet av Xcorp:

Lite off-topic men jag hade alla dagar valt ett Mellanox kort över Asus, dessutom betydligt billigare
https://www.amazon.se/-/en/Mellanox-MNPA19XTR-Network-Compute...

Tog bara första bästa.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Två portar upp på gatan har fått uppgraderingen men inte vi i huset här och Tele2 kan inte säga när vi blir uppgraderade. Ahh, the joy att leva i hyreshus. Får bli 5G-modem för snabbare hastigheter, vilket känns smått absurt.
Men jag älskar att klaga så mitt liv skulle vara tomt om min ISP var perfekt

1000/1000 symmetriskt med publik IP slår troligen vilket mobilt alternativt som helst.